Az Arany János Gimnázium diákjainak válaszaiból:
Kalmár Alexandra, 12. E osztályos tanuló:
„A miskolci Rendészeti Szakközépiskolában szeretnék továbbtanulni, mert a rendészet érdekel, vágyam, hogy rendőrnő legyek. A szak államilag támogatott, ha nem sikerülne teljesítenem a követelményeket, és megbuknék, akkor kell visszatéríteni a támogatás összegét. Az új felsőoktatási rendszer engem nem érint, de a jövőben tervezek maradni, dolgozni Magyarországon.”
Vass Dorina, 13 T. osztályos tanuló:
„A Debreceni Egyetem Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Karán képzelem el a továbbtanulásomat, de jelenleg itt a az Aranyban maradtam titkárságvezetői szakképzésen. A MÉK költségtérítéses karára fogok járni, természetvédelmi mérnökként szeretnék dolgozni. Jövőmet Magyarországon képzelem el, nem hiszem, hogy külföldön fogok elhelyezkedni.”
Szőke Richárd, 13. A osztályos tanuló:
„A Debreceni Egyetem Bölcsésztudományi Karára fogok menni államilag támogatott szakra, történelem tanár szeretnék lenni. Az új felsőoktatási rendszerrel határozottan nem értek egyet, de Magyarországon akarok maradni a jövőben.„
A Bessenyei György Szakközépiskola diákjainak válaszaiból:
Tóth Réka, 12. F osztályos tanuló:
„A Beskóban maradok vendéglátás idegenforgalom szakon, vagy a szívemhez közelebb álló pedagógia szakon, mert szeretek a gyermekekkel foglalkozni, viszont a vendéglátást tanultam 4 éven keresztül. Valószínű, hogy vendéglátói munkakörben akár szakácsnőként vagy pincérnőként jobban el tudnék helyezkedni, mint óvónőként. Véleményem szerint mind a két szakképzés államilag támogatott. Ha elvégzem a képesítést, és nem lesz lehetőségem külföldre menni, Magyarországon maradok, de ha lesz alkalmam, hogy külföldre menjek, menni fogok.„
Kótai Edit, 12. F osztályos tanuló:
„Érettségi után a Beskóban maradok és kitanulok egy 2 éves vendéglátó ipari szakmát. Az új felsőoktatási rendszerről azt gondolom, hogy ha több államilag támogatott helyet biztosítanának, sokkal többen mennének egyetemre, főiskolára, sokkal több képzett ember lenne, így az ország is fejlettebbé válhatna, de ettől függetlenül Magyarországon fogok maradni.”
Kiss Dániel, 12. F osztályos tanuló:
„Nem tervezek komolyabb továbbtanulást , ennek okát a látottakra építem , ugyanis rendelkezhetek én diplomával a mai állás szerint úgysem fogok tudni elhelyezkedni. 2 éves szakácsképzést fogok elvégezni az érettségi után, s miután szakma lesz a kezemben, igyekszem a két kezem munkájából megélni , a kreativitásomat érvényesíteni. Azon kevesek közzé tartozom, akik már általános iskola első osztályában eldöntötték, mik szeretnének lenni, az én választásom a szakács volt, annak okán, hogy imádok főzni. Tervezek még egy gyorstalpaló mixer tanfolyamot is elvégezni, ezzel is próbálok "több lábon állni" . Természetesen az idegen nyelvet én is csak ajánlani tudom , mert a közeljövőben szeretnék én is külföldön dolgozni és ez nagyban megkönnyíti a munkát . A felsőoktatásról nem sokat tudok mondani. Szoktam hallgatni a híreket, olvasni a netes infókat, de igazából tudva azt,hogy nem tervezek felsőoktatási intézménybe továbbtanulni, nem fordítok sok figyelmet az ezzel kapcsolatos híradásokra.„
Végül hadd mondjam el én, a kérdező – aki igaz még egy évvel a „nagy döntés” előtt áll – milyen típusú munkakört szeretnék betölteni, ha már két lábbal az aktív munkaszférába való bekerülés határán állok majd. Szilárd alapon álló, egyértelmű döntésem még nem született meg, de mindenképp humán területen szeretnék elhelyezkedni, úgy, mint szociálpedagógus, magyartanár, de az idegen nyelvek is érdekelnek az AJG humán tagozatos tanulójaként. Mivel elvem, hogy az ember valódi állása a hivatása is egyben, az számomra már kirajzolódott, hogy írásra „lettem elhívva”, csak kérdés, mennyire „megélhetés biztos” az írói munkakör a mai világban. Egy év alatt az alap elképzeléseim nem, de a felvételi ponthatárok változhatnak, ez még a jövő zenéje.