Coachként örömmel osztok meg ebben a rovatban is néhány coachingban használt kérdést, módszert, képzési anyagot, megfigyelést, tapasztalást, hogy több legyen köztünk a kedvesség és a szeretet. Ezen a héten azt járjuk körbe, hogy a problémamegoldó, elfogadó, együttműködő emberek gyermekként milyen szellemi örökséget kaphattak az őket körülvevő felnőttektől.
Ehhez szeretnék egy tananyagot is felhasználni, hiszen pedagógia szakos tanár vagyok. Ranschburg professzor már negyven évvel ezelőtt, 1979-ben megnevezett négy nevelési stílust az alapján, hogy milyen érzelmi kapcsolattal fordulunk a gyermek felé, és hogyan kontroláljuk a viselkedését.
Kontroll szempontjából engedékenynek, és korlátozónak nevezte el az egyenes két ellentétes pólusát. Az engedékeny szülő, sem hagy rá mindent a gyermekre, ebben a nevelési hozzáállásban is ugyanúgy vannak szabályok, amiket be kell tartani, de ezek rugalmasak, nem merevek. Ezzel szemben a korlátozó szülő nagyon sok mindenben korlátozza a gyermekét, sok a tiltás, a szabály, ráadásul ezek néha áthághatatlanok.
A gyermekhez fűződő érzelmi kapcsolatot professzor úr vagy meleg, vagy hideg jelzőkkel írta le. Természetesen a meleg érzelmekkel jellemezhető kapcsolatban nagyon leegyszerűsítve sok a szeretet, míg a hideg stílus szeretetlenséget, és távolságtartást jelent. Ez alapján négy nevelési stílust különböztethetünk meg: meleg – engedékenyt, meleg – korlátozót, hideg – engedékenyt, és hideg – korlátozót.
Ebben az esetben sincsenek tiszta típusok, viszont már a gyermek viselkedése alapján is jól meghatározható, hogy melyik térfélre tartozik inkább az őt nevelő szülő.
Problémamegoldó, elfogadó, együttműködő emberek azokból a gyermekekből lesznek, akiket meleg engedékeny nevelési stílussal neveltek.
Erre a nevelési stílusra az a jellemző, hogy nemcsak szereti a szülő a gyermekét, hanem el is fogadja őt olyannak, amilyen. Mindig figyelembe veszi a gyermeke igényeit, és a szabályokat, tilalmakat is a gyermek szükségleteihez igazítja. Türelmesen elmagyarázza, olyan stílusban, ami a gyermek számára érthető, mit miért lehet, vagy nem lehet. Mivel a szülő partnerként kezeli a gyermekét, nagy szeretettel, figyelemmel és tisztelettel fordul felé, a gyermek is pozitívan, barátságosan fordul minden felé. Biztonságban érzi magát, ezért aktív, barátságos és kezdeményező, aki nyitottan és bizalommal telve él. Okosak, becsvágyóak és együttműködőek, ugyanakkor az így nevelt gyermekek néha szemtelennek hathatnak, mert olyan ügyesen képviselik a saját érdekeiket, és olyan mértékben tekintik egyenrangúnak magukat, hogy az néhány felnőttet rosszallással tölthet el. Persze éppen az egyenrangúságba vetett hitük miatt ezek a gyermekek másokat is egyenrangúként kezelnek, ami nagyon vonzó személyiségjegye minden embernek, hiszen a büszkeség, mások lenézése és az ítélkezés hiánya jellemző rájuk.
Gondolják csak végig mennyire jó befektetés olyan gyermekeket nevelni, akikkel aztán egész életünkben örömmel vagyunk együtt. Huszonöt év befektetés, és holtig tartó hozam: szeretet, tisztelet, és öröm formájában. Ráadásul már a huszonöt év alatt is hozza a nyereséget, hiszen a „hozomány” már az első pillanattól elkezdődik. A következő hetekben megnézzük a többi nevelési stílust is, mert más felnőttekké válnak azok a gyermekek, akiket korlátoznak, vagy nem szeretnek.
Akinek inkább egy coach támogatására lenne szüksége, bővebb információt talál IDE kattintva. Keressen bátran az alábbi elérhetőségeken: telefonon a 06 30 240-0007-es számon, a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen, a www.boianna.hu weboldalamon vagy személyesen Berettyóújfaluban, a Kálvin tér 8. szám alatti irodámban, előre egyeztetett időpontban.
Fotó: pixabay.com