Talán még a bő 15 ezres település polgáraihoz nem jutott el a hír, hogy az elmúlt hétvégétől számítva országos bajnoka van Berettyóújfalunak. Bacsa Tamás, a helyi tűzoltóság lánglovagja, szabadidejében ralizik. Hogy milyen eredményesen, és hova tört fel szinte a semmiből Tamás, nos, ezzel szembesülhetnek rövid írásunkban.
Bacsa Tamás, az elmúlt években az amatőr bajnokságnak számított MARB futamokon indult a régióban. Egyet már akkor is biztosan lehetett látni, hogy van érzéke az autóversenyzéshez. Tavaly ilyenkor még csak reménykedett abban, hogy az évet záró "buliversenyen", a Hungaroringen évek óta megrendezésre kerülő Szilveszter ralin el tudjon indulni nyíregyházi társával, Hanyik Gergellyel. Ez az amatőrök és a legprofibb versenyzők együttes seregszemléje, közel 200 párossal. Nos, Tamás és Gergely egy pécsi, igen jó nevű Kálmánczi, Schmidt páros mögött a második legjobb ladás páros lett.
Igen, a berettyói srác egy "gombszemű" karosszériába rejtett 1600 cm3-es erőforrással bíró Ladával veszi fel a versenyt a gyárilag épített és az utóbbi időkben fejlesztett autókkal szemben. Mert idén ez volt a feladat, hisz a szilveszteri futam eredményén felbuzdulva a fiúk belevágtak a magyar ralibajnokság másodosztályú versenysorozatába. Ezek már egy helyszínen, ugyanazon a gyorsasági szakaszon zajlanak, ahol Magyarország legjobb pilótái is versenyeznek. Annyi különbséggel, hogy a másodosztályú mezőny gyorsasági kilométerei egy versenyen kb. 80 kilométer tájékára vannak korlátozva.
Itt debütált idén márciusban a páros az Eger ralin, ami nagyon hamar véget ért számukra, hisz felrobbant a motor. Pedig az összes kategóriát és versenyzőt tömörítő abszolút mezőnyben egy második idővel nyitottak... Az anyagi kár jelentős volt, így a miskolci, és szombathelyi futam máris törölve lett a naptárukból. A családi összefogással működő csapat hamar mélypontra került. Kálmán az édesapa, és baráti köre lelkesen a fiatalok mellé állt, de a váratlan műszaki hiba ellen ők sem tudtak tenni.
Székesfehérváron a bajnokság júniusi versenyén sikerült a visszatérés, de ez már a negyedik futam volt, és a páros nulla ponttal állt a többiekhez képest, jelentős hátrányban. Itt viszont egyből a Lada kupa győztesei, és a P/12-es géposztály, azaz az 1600 cm3-es autókat tömörítő csoport legjobbjai lettek, és abszolútban is begyűjtöttek egy hetedik helyet. Ezt követően autókímélés szempontjából, ismét egy kihagyott futam következett a hírhedt veszprémi lőtéri találkozó. Innentől kezdve azonban az egész magyar ralis társadalom elismerését kiváltó sorozatba kezdtek a srácok.
Augusztusban következett a Baranya kupa, a rali Mekkájában a Mecseken, a Mecsek rali kistestvér versenye. Itt már egy, a párost segítő, helyi lakosú, a ralisportban közel harminc éve tevékenykedő szakíró-menedzser vette szárnyai alá a csapatot. Az autó pedig megkapta tőle a megelőlegezett bizalmat a Speedy Gonzales becenévvel. Az eredmény minden képzeletet felülmúlt. A Bacsa, Hanyik páros még abszolút első időt is futott a gyorsaságikon, végül az abszolút sorrend harmadik helyén, és természetesen a P/12 és Lada kupa értékelés legelején végzett. Óriási elismerést kiváltva a szurkolók és a sportágat körülvevő szakmai körben.
A mesebeli produkció szeptemberben az Ózd-Salgó ralin folytatódott. Az abszolút sorrend második helyén száguldó párost is elérte azonban a technika ördöge, leesett egy szelephimba a motorban. A szerencse a szerencsétlenségben, hogy pont a szervizelés előtti gyorson, így az igen csörgő-zörgő hangot adó motorral még sikerült begördülni a csapathoz, akik harminc perc alatt elhárították a hibát, és Speedey Gonzales ismét támadásba lendülhetett. Meg is tette, és éppen csak lemaradva az abszolút dobogóról negyedik lett, míg a P/12 és Lada kupa legjobbjai lettek ismételten.
Az éves pontszámítás megengedi a két legrosszabb eredmény minuszolását, így a szorgalmasan gyűjtött második félévi pontok lehetővé tették, hogy Nyíregyházán az év legnehezebb versenyén, az Európa-bajnoki kandidáló futamon mutassa meg a páros, mit tud... Gergelynek teljesen, de Tamásnak is haza megmérettetésnek volt tekinthető az év mindent eldöntő erőpróbája. Amit itt mutattak, arra minden berettyói polgár büszke lehet. Tamás és Gergely abszolút második lett a sokak által megmosolygott Speedey Gonzalesszel. Ezzel egyértelműen begyűjtötték gyakorlatilag félévnyi versenyzéssel a P/12 és Lada kupa éves bajnoki címét.
A magyar ralisport nagyjai, legismertebb versenyzői és vezetői már keresik a srácok társaságát, kézfogásukkal, beszélgetéseikkel jelzik, meghajolnak a nem mindennapi teljesítmény előtt. Bő fél év után a berettyói Bacsa Tamásra úgy tekint hazánk ralisportja, mint egy csiszolatlan gyémántra. De most jön a neheze, hisz a srácokat tártkarokkal várja az első osztályú elit, de a rali2-ben megszokott futamonkénti fél és egymilliós költség ott már ennek a többszöröse...
Óriási összefogásra van szükség, hogy ennek a rendkívüli párosnak a menetelése folytatódhasson. Szűk fél év alatt a népszerűségük az egekbe szökött, ezzel is öregbítve Berettyóújfalu jó hírnevét, hisz egy ilyen kis település szülöttje is lehet akár az ország legelismertebb bajnoka. Mert ez Bacsa Tamásban benne van!
Addig is köszönet mindenkinek, akik az idei évben repítették a bajnoki címig a párost: Bacsa Kálmánné, Viski Vanda, Bacsa Kálmán, Kósa András, Hanyik Szabolcs, Jakab László, Koszorús Balázs, Gróza Ferenc, Gulya András, Jakab Ambrus.
Kósa András - Race1.net
A képek a csapat saját tulajdonai, készítette Hanyik Szabolcs.