artand001bakonszeg001darvas001komadi001korosszegapati001magyarhomorog001mezosas001nagykereki001szentpeterszeg001tepe001ujiraz001vancsod001

A 2015-2016-os tanévet már a berettyóújfalui II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola Bihari Alapfokú Művészeti Iskola igazgatójaként irányítja. Nős, két gyermek boldog édesapja. A hegyek és sport szoros része az életének. Az iskola történetének ő a harmadik igazgatója. Kérjük, ismerjék meg Erdei Barnabás igazgató urat.

 

Debrecenben születtem. Az egykori Kossuth Lajos Tudományegyetem Gyakorló Gimnáziumában érettségiztem 1991-ben. Még ebben az évben felvételt nyertem az akkori Bessenyei György Tanárképző Főiskola matematika-fizika szakára, ahol 1995-ben tanári diplomát szereztem. 1996-ban beiratkoztam a Kossuth Lajos Tudományegyetem Természettudományi Karára, informatika kiegészítő szakra és 1999-ben informatika szakos középiskolai tanárként diplomáztam. 2011-ben a Nyíregyházi Főiskola matematika-fizika mesterszakán szereztem mesterfokozatú diplomát. Ezen kívül 2007-ben közoktatási vezető és mérés-értékelés szakos szakvizsgát tettem. Feleségem szintén pedagógus, két nagy lányunk van.

Mióta dolgozik tanárként, illetve igazgatóként?

1995. december 4-én kezdtem tanítani Csökmőn. 2003-ban az iskolavezetés felkért igazgatóhelyettesnek, a tantestület pedig bizalmat szavazott nekem. 2 évvel később, 2005-ben lettem intézményvezető. 10 éven keresztül igazgattam a csökmői iskolát. 2007-ben Újiráz és Csökmő társulási megállapodást kötött, így az újirázi iskola irányítása is az én feladatom lett. Végül 2014-ben a csökmői művészeti iskola intézményegysége lett az iskolánknak, így már a művészetoktatási feladatokat is a mi intézményünk látta el.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mennyiben más kisebb településen tanítani, mint városban?

20 év alatt sok mindenkit megismertem Csökmőn. Ez az idő már arra is elég volt, hogy az egykori tanítványaim gyermekeit is tanítottam. Kis településen sokkal személyesebb kapcsolatok alakulnak ki, mint egy városban. 5 éve költöztem családommal Berettyóújfaluba, de csak lakosként tekintettem magamra. Persze ismeretségek voltak, de az nem ugyanaz, mint ha itt dolgoznék. Csökmőn sok mindenkinek ismertem az ügyes-bajos dolgait.

Ugyanakkor a tanítást nem érzem merőben másnak. A gyerekek ott is, itt is gyerekek. Meg kell őket ismerni, figyelembe kell venni a képességeiket és az aktuális lelkiállapotukat. El kell érni, hogy a tanuló figyeljen a tanárra. A pedagógusnak magatartásával, viselkedésével, példamutatásával ki kell ezt érdemelnie. Ilyen téren nem érzek különbséget falu és város között.

Miben más egy kisebb falusi általános iskola vezetése, mint egy városi?

Az alapfeladat ugyanaz. A törvényes keretek és a lehetőségek között kell igazgatni az intézményt, szervezni a feladatokat. Mivel ugyanaz a fenntartó, így az ilyen irányú elvárásokban sincs különbség. Ami más, az az iskola helyzete. Ha egy településen több iskola működik, akkor az iskolák akarva akaratlanul is egymás riválisává válnak. Mondjuk ez nem szerencsés, de erről nem feltétlenül az iskola tehet. Sokkal jobban ki van szolgáltatva egy városi iskola a szülői elvárásoknak – amelyek gyakran irreálisak –, mint egy egyiskolás településen működő iskola. Talán ez a legnagyobb különbség, ami első pillanattól kezdve szembeötlő volt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Milyen célokat tűzött ki az idei tanévre?

Olyan iskolát szeretnék vezetni, ahol a tanuló jól érzi magát, a szülő biztonságban tudhatja a gyermekét és elégedett az iskola munkájával. Olyan iskolát szeretnék, ahol a pedagógus a sokszor nehéz körülmények között is támogatást kap az iskolavezetéstől. Olyan iskolát szeretnék, ami az életre nevel. Ezt kihangsúlyoztam az évnyitón is. Ehhez rendnek kell lenni az iskolában és következetesnek lenni a döntések meghozatalában. Ez a legfontosabb célkitűzésem. Természetesen azzal is tisztában vagyok, hogy egyik pillanatról a másikra nem lehet mindent megoldani. És nincs nálam a bölcsek köve. Céljaim eléréséhez szükségem van a szülők, kollégák és a fenntartó támogatására is.

Voltak-e nehézségek, amelyekkel szembe kellett néznie a tanév kezdetén?

Nehézségek mindig vannak. Egyszer hallottam egy jó mondatot. Nincs probléma, csak megoldandó feladat. A legnagyobb feladat évkezdéskor a hiányszakok pótlása. Szerencsére ezt a fenntartó segítségével mindig sikerül megoldani.

Vannak-e iskolán kívüli programok, rendezvények?

Egy iskola élete nem szólhat csak a négy fal között megvalósítható programokról. A tanulóknak sok olyan programba van lehetőségük bekapcsolódni, amelynek a helyszíne a város valamelyik kulturális vagy sport intézménye. Nagyon szoros és jó kapcsolatunk van a múzeummal és a városi könyvtárral. Ha a lehetőségek engedik, akkor nem csak az iskola falain kívül, hanem a várost elhagyva is szervezünk programot. Kollégáim lelkiismeretesen készítik fel tehetséges tanulóinkat területi, megyei versenyekre. Már idén is van első helyezésünk megyei mesemondó versenyen. Adtunk be pályázatot, amelynek keretein belül a Nyíregyházi Főiskola matematika tehetséggondozó műhelyét látogatnánk meg. Ezen kívül az osztályközösségek rendszeresen szerveznek tanulmányi kirándulásokat hazánk különböző tájegységeire.

Munkája mellett mivel tölti szabadidejét?

Elsősorban pihenek. De ennek is az aktívabb formáját választottam. Nagyon szeretem a természetet, ezen belül is a hegymászást, sziklamászást. Hegyekből is a nagyobbakat szeretem, sajnos ilyenek hazánkban nem találhatók. Túl nagy terveim ilyen téren nincsenek, megelégszem Európa magas hegyeinek a meghódításával.

Másik kedvenc időtöltésem a zene. 7 éve kezdtem el hangszeren tanulni. Jelenleg a békéscsabai Körösparti Vasutas Koncert Fúvószenekarban játszom trombitán. A zenélés lelkileg nagyon helyre tudja tenni az embert a gondterheltebb napokban is.

Ezen kívül, ha tehetem, futok, focizok és idén elkezdtem röplabdázni is. Persze ezeket a sportokat nem versenyszerűen, csak amatőr szinten űzöm.

Elég sok városi rendezvényen, kiállítás megnyitókon, programon láttam már. Nyomon követi az iskolai diákjainak fellépéseit, szerepléseit. Miért tartja ezt fontosnak?

Érdekel lakókörnyezetem élete. Ennek megismerésére nagyszerű alkalom egy-egy helyi rendezvény. Ugyanakkor a saját tanítványok szereplése is információt ad az intézményben folyó szakmai munkáról. És bár még nem sok közöm van hozzá, de egy-egy szép eredmény engem is büszkeséggel tölt el.

Munkájához jó egészséget és sok-sok pozitív visszajelzést, örömet kívánunk!

You have no rights to post comments