Gálné Tóth Klára a Vass Jenő Óvoda és Bölcsőde új intézményvezetője, aki 2015. augusztus 1-je óta tölti be ezt a tisztséget. Ennek apropójaként néhány kérdés erejéig felkerestük az új intézményvezetőt.
Miért választotta élethivatásként az óvodapedagógusi pályát?
Pedagógus szüleim hatására választottam ezt a szép hivatást. Hamar kapcsolatba kerültem a gyermeknevelés folyamatával, amely felkeltette érdeklődésemet. Kisgyermekként gyakran bejártam édesanyám osztályába, ahol sok vidám gyermek tanult. Édesapám által betekintést nyertem a gimnázium oktató-nevelő munkájába. Tizenévesen határoztam el, hogy óvónő leszek. Az egykori Zalka Máté Szakközépiskolába jártam. A Hajdúböszörményi Óvóképző Főiskolán szereztem diplomát. A gyermekek szeretete motivált.
Hol kezdte pályafutását?
A berettyószentmártoni óvodában kezdtem pályafutásomat 1998-ban. Ezt követően a Vass Jenő utcai óvodába kerültem. 26 éve vagyok óvodapedagógus, az utóbbi nyolc évben tagintézmény-vezetői feladatokat láttam el.
Milyen tevékenységeket végzett az utóbbi időkben?
Az évek során különböző tevékenységeket végeztem:
1999-től mentori feladatok ellátására kértek fel. A helyi Bessenyei György Szakközépiskola pedagógia szakos diákjai nálunk végezték a szakmai gyakorlatukat. A csoportomba legjobb tudásom szerint segítettem a diákokat, bemutatókat tartottam, tanácsadói feladatokat láttam el. Ugyanebben az évben a gödöllői néphagyományőrző programot adaptáltuk, amelybe beépítettük helyi sajátosságainkat. Évszakjáró Hagyományőrző Pedagógiai Programunk a magyar óvodapedagógia hagyományainak, értékeinek figyelembevételével, a jelenkor igényeire alapozva készült el. Éveken keresztül óvodánkban a népi gyermektánccsoport vezetője voltam.
2002 szeptemberében óvodánk bekapcsolódott a Comenius I. Intézményi Modell kiépítésébe. Megbízást kaptam a team vezetésére. 2003-ban Jubileumi Évkönyvet adtunk ki óvodánk fennállásának 120. évfordulója alkalmából. Két publikációt készítettem hozzá. 2005-ben a Debreceni Egyetem Hajdúböszörményi Pedagógiai Főiskolai karán differenciáló, fejlesztő pedagógiai ismeretek kiemelt tanulmányterületen szakvizsgáztam. 2006-ban megrendeztük az Országos Néphagyományőrző Óvodák VIII. Szakmai Konferenciáját. 2009 és 2010 nyarán óraadó és oktató voltam. A Debreceni Regionális Képző Központ megbízott óvodai dajka tanfolyam szakmai gyakorlatának irányításával, vezetésével. 2010-2012 között integrációs pályázatokat írtam, a hátrányos és a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek segítése érdekében.
2013 őszén sikerült elnyerni 3 tagóvodánk számára közel 29 millió forintot. Ebben az esélyegyenlőségi pályázatban két évig projektmenedzseri feladatokat láttam el. Hat éven keresztül a Vass Jenő utcai óvoda alapítványának kuratóriumi elnöke voltam. A Nemzeti Pedagógus Karban 2014-től a Hajdú-Bihar megyei küldöttgyűlés tagja vagyok. Második szakvizsgámat közoktatási vezető szakon szereztem.
A pedagógiai munkán kívül milyen érdeklődési körei vannak?
Szeretem a zenét. Hat évig a helyi zeneiskolába jártam, ahol zongorázni, az óvónőképzőben furulyázni tanultam. Zenei képzettségem az óvodában kamatoztattam.
Ha jól tudom, szeret kirándulni, utazgatni? Kiknek köszönhető ez a természetszeretet, kirándulási vágy?
Utazni szerető szüleim kora gyermekkorom óta igyekeztek bemutatni Magyarországot. Gyakran mentünk kirándulni, majd a férjemmel vittük a lányunkat, aki most Budapesten az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Bölcsészkarán harmadéves angol-francia szakos hallgató. Földrajz szakos édesapám Európa kulturális központjait is bemutatta nekünk. Többször jártunk az olasz városokban: Rómában, Firenzében, Velencében, Nápolyban. Megnéztük az antik emlékeket Görögországban. Eljutottunk Párizsba, Versailles-ba, a Loire menti kastélyokhoz. Átrepültünk a La-Manche csatornán Londonba. Nem hagytuk ki Európa tengerpartjait sem. Többször gyönyörködtünk az erdélyi Kárpátokban, az osztrák Alpokban. A természet szeretete vonzott a távoli vidékekre.
Milyen elképzelései vannak a jövőt illetően intézményvezetői munkakörében?
Célom, hogy az intézmény eddig elért eredményeit továbbfejlesszem, törvényes és színvonalas intézményt működtessek a fenntartóval egyetértésben.
Olyan jövőt szeretnék kollégáimnak és az egész alkalmazotti közösségnek, amelyben a folyamatos minőségi munka anyagi és erkölcsi megbecsülést, szakmai sikereket és biztos munkahelyet garantál. A külvilág iránt nyitottságra törekszem, és arra, hogy elnyerjem az intézmény szélesebb körű megismertségét, elismertségét. Munkámmal a dolgozók és az intézmény gyermekeit kívánom segíteni és mindenkori érdekeit képviselni. Törekszem hatékonyan gazdálkodni a rám bízott erőforrásokkal. Hiszem, hogy a menedzser szemléletű vezetési gyakorlat hat a mindennapi pedagógiai munkára.
Mondhatjuk, hogy valóra váltak álmai óvónőként és intézményvezetőként?
Igen, valóra váltak a gyermekkori álmaim. Olyan munkát végzek, amit szeretek. A gyermekek nagyon hálásak, a velük való törődést sok szeretettel viszonozzák és ez nagy boldogsággal tölt el. Ha újra kezdeném a pályámat, akkor is ezt a hivatást választanám.
Az intézményvezetést erőpróbának, megmérettetésnek, szakmai kihívásnak tekintem. Munkámmal azon leszek, hogy továbbra is sikeres legyen az intézmény működése.
Intézményvezetőként vannak még további céljai, tervei?
Célom, olyan intézmény működtetése, mely megfelel az egyre növekvő társadalmi elvárásoknak. Fontos, hogy a jövő nemzedéke jó értelmi, érzelmi és erkölcsi alapot kapjon legfogékonyabb korában. Intézményünk alkalmazotti közössége azon fáradozik, hogy tudása legjavát adva segítse, nevelje, magasabb szintre juttassa a szülők legféltettebb kincsét, a gyermeket.
Munkájához jó egészséget és sok-sok pozitív visszajelzést, örömet kívánunk!