artand001bakonszeg001darvas001komadi001korosszegapati001magyarhomorog001mezosas001nagykereki001szentpeterszeg001tepe001ujiraz001vancsod001

Egy környezetvédelemről és túrázásról szóló ifjúsági könyv, egy Mikszáth-novella és Arany János egyik leghíresebb műve - ezeket a szövegeket kapták a középszinten érettségizők a mai középszintű vizsgán.

A szövegértési feladatsorban az 1848-as szónokok retorikája volt a kétoldalas szöveg témája. Adamikné Jászó Anna Miért voltak nagyok 1848 szónokai? című írása a 2020-ban megjelent a Gondolatokhoz odataláló nyelv. Nyelvművelő a harmadik évezred elejéről című kötetben jelent meg. Az általunk megkérdezett szaktanár szerint ebben van három olyan kérdés, amelynek megválaszolásához nem elég a szöveg értelmezése, némi nyelvtani tudás is kell hozzá. 

A szövegalkotási feladatokhoz kapcsolódó részletek egyike egy táborozással kapcsolatos szövegrészlet volt Németh Imre - Némethné Katona Judit - ZÖLD KALANDRA FEL! című könyvéből, a másik szöveg pedig pedig - amely az érveléshez kapcsolódott - egy interjúrészlet volt Fekete Zsombor játéktervezővel, szociológussal. Az Eduline által megkérdezett szaktanár szerint ez utóbbi lesz a befutó a diákoknál. Az érvelési feladatot kifejezetten könnyű tartja. „Aktuális és jó téma, ilyet érdemes feladni az érettségin, nem olyan témákat, amelyekhez semmi közük nincs” – magyarázta, hozzátéve: a feladat leírása véleményt kér, „ilyenkor nincs rossz vélemény, csak a szöveg logikájára kell figyelni, nem szabad elkalandozni”.

A feladatlap második részében a vizsgázóknak egy Mikszáth-novellát kellett elemezniük - egészen pontosan Mikszáth Kálmán Szücs Pali szerencséje című rövid történetét. Az általunk megkérdezett szaktanár szerint a feladat klasszikus novellaelemzést kér, „a diákok a megadott szempontokat ismerik, így szoktak novellát elemezni, ráadásul ez a Mikszáth-novella klasszikus felépítésű, rövid, érthető”.

Az összehasonlító elemzésnél egy Arany János- és egy Tóth Árpád-verset kellett értelmezni. A középszinten vizsgázók Arany János Epilógus című művét és Tóth Árpád Gyopár című versét kapták az érettségizők. „A feladat részletes, a diákoknak nem kell a sötétben tapogatózniuk” – mondta az Eduline által megkérdezett magyartanár.

You have no rights to post comments