Rendkívüli biztonsági intézkedések közepette a magyar nyelv és irodalom, és a magyar mint idegen nyelv tárgyak írásbeli vizsgáival országszerte megkezdődött a május-júniusi érettségi időszak. (Fotó: MTI)
A könyvek történetéről, olvasásról és a kódexekről kaptak szövegértési feladatot a középszinten vizsgázók az idei magyarérettségi első részében – a vizsgázóknak először értelmezniük kell a kétoldalas szöveget, majd különféle feladatokat kell az alapján megoldaniuk, tudta meg az Eduline.
Szintén az első részhez tartozó szövegalkotási részében pedig a sportról és testnevelésről szóló érvelést vagy egy egészségügyi problémákról szóló hivatalos levelet kell írniuk a diákoknak.
Középszinten négy óra alatt két feladatlapot kell megoldani: az első rész megoldására 90 percet kapnak, ebben egy 60 percre tervezett szövegértési és egy 30 percre tervezett szövegalkotási feladat van. A vizsgadolgozatokat a 90 perc leteltével a felügyelő tanár összegyűjti, ezután jön a második rész, amire 150 perc lesz.
Egy Fekete István-novellát, egy Arany János- és egy Tóth Árpád-költeményt is kaptak az érettségizők a középszintű írásbeli második részében.
A műelemző feladat egy Fekete István-novellához, az összehasonlító elemzés pedig egy Arany János-vershez és egy Tóth Árpár-költeményhez kapcsolódik.
Ezek közül a diákoknak egyet kell választaniuk: Egy mű (vagy műrészlet) problémaközpontú, értelmező bemutatását, vagy két mű (vagy műrészlet) adott szempontú összehasonlító értelmezését
Bármelyiket is választják a diákok a kettő közül, egy 400-800 szavas szöveget kell alkotniuk. „Mindkét feladat bázisszövege lehet lírai alkotás, szépprózai mű vagy műrészlet, drámarészlet. A művek származhatnak bármely korszakból, stíluskorszakból, szerzőtől, tematikai és műfaji kötöttség nélkül.
A feladat nem feltétlenül várja el a szerző ismeretét. Műrészlet esetében nem elvárás a teljes mű ismerete. Mindkét feladat lényeges eleme az irodalmi szövegekben megjelenő problémák felismerése és az azokra való reflektálás. Mindkét feladat tartalmazza az értelmezés, összehasonlítás középpontjába állítandó problémát, annak kiemelt szempontját, szempontjait (pl. a megjelenített téma, élmény, probléma, helyzet; a szereplő(k) viselkedése, jellemzése, egymáshoz való viszonya; a motívumok szerepe, jelentése; különböző korok életszemlélete, értékrendje)” – olvasható az Oktatási Hivatal tájékoztatójában.
Középszinten 68 458-an, emelt szinten 2119-en írásbeliznek. A koronavírus-járvány megfékezésének érdekében a tantermekben legalább másfél méteres távolság betartásával legfeljebb tíz vizsgázó tartózkodhat, valamennyi vizsgázónak maszkot, a tanároknak kesztyűt is biztosítanak.