artand001bakonszeg001darvas001komadi001korosszegapati001magyarhomorog001mezosas001nagykereki001szentpeterszeg001tepe001ujiraz001vancsod001

Beszámoló az NTP-KNI-18 „A hazai és határon túli köznevelési intézményekben működő komplex tehetséggondozó programok támogatása” kategóriájú pályázat megvalósításáról.

„A levegő titkai” – ez volt a címe annak a projektnek, amelynek záró rendezvényét  2019. május 27-én tartották a BSZC Arany János Gimnáziuma, Egészségügyi és Közgazdasági Szakgimnáziumában. Ez az NTP-KNI-18-0056 azonosítójú pályázat már a harmadik Nemzeti Tehetség Programos projekt a sorban, amely a természeti tehetségterületen jeleskedő diákok fejlesztését tűzte zászlajára.

Mihucz Sándorné tagintézmény-vezető asszony köszöntő szavai után a projekt koordinátora, Szűcsné Csontos Katalin ismertette az egész tanévet átölelő pályázat lebonyolítását a beválogatástól a hatásvizsgálatig. Szeptemberben csaknem 250 diák összesen 750 tesztjét értékelték ki. Az eredmények és az osztályfőnöki, szaktanári javaslatok alapján 50 tanuló kapott meghívást a természettudományos tehetséggondozó műhelybe, végül 36 diák kezdte meg a munkát. A tehetségkeresés részleteit a tehetséggondozó pedagógus június 4-én fogja bemutatni az érdeklődőknek.

DSC04813DSC04833

A 60 tanórát felölelő program központi kutatási témája a levegő volt. Tanulói kísérleteken keresztül vizsgálták a levegő fizikai, kémiai tulajdonságait, a fotoszintézist, a csírázást; a légszennyező anyagok hatását az élő és élettelen környezetre; a légzés anatómiáját, a légzőrendszer megbetegedéseit. Tanultak relaxációs technikákat és részesei voltak egy önismereti tréningnek. Lazításképpen két napot töltötték a Bükkben és az Aggteleki-karszt területén. Fontos esemény volt az az interaktív délután is, amikor a tehetségpontos diákok szüleikkel együtt végeztek kísérleteket.

DSC04852DSC04849

A beszámoló után Páskuné dr. Kiss Judit, a Debreceni Egyetem habilitált egyetemi docense tartott szakmai előadást. Miután elismerését fejezte ki a program megvalósítóinak, a motiváció tehetségek felismerésében és támogatásában betöltött szerepéről beszélt. A tehetségkoncepciók alapvető feltételként kezelik a motivációt, a tehetségazonításban központi szerepet kapnak a motivációs tesztek, holott ezen hajtóerő intenzitása, időtartama, iránya állandóan változhat, nem biztos, hogy tevékenységben realizálódik. Csak akkor várható teljesítmény, ha az alábbi két kérdésre igennel felelünk: Meg tudom csinálni? Meg akarom csinálni? Választ kaptunk arra is, hogy honnan terem a motiváció és milyen közeg kell a tehetségígéretek „kivirágzásához”. Ez a program pontosan ezt a közeget hivatott biztosítani.

Páskuné Judit2Réka

A gondolatébresztő előadás után a tehetségpontos diákok léptek a porondra, és bemutatták kedvenc kísérleteiket. Négy fizikai és három kémiai kísérletet nézhettek meg a vendégek, amelyeket szakszerű magyarázat kísért és kivetítés színesített. A látványos bemutatót a közönség tapssal jutalmazta.

Az ünnepélyes záró rendezvény méltó befejezése volt a gazdagító programnak.

You have no rights to post comments