A jelnyelvi tolmácsok munkájáról, a Mikulások világtalálkozójáról, az előadási technikákról szóló szöveget is kaptak a diákok a középszintű angolérettségi első, az olvasott szöveg értését mérő részben. A vizsgázóknak egy olyan hírt is értelmezniük kell, amely néhány hónapja bejárta a világsajtót.
A Kolumbusz-napról, a finnek közkedvelt „sportágáról”, a feleségcipelésről, a Pullmann-féle vasúti kocsikról is kaptak szöveget a diákok a középszintű angolérettségi második, nyelvhelyességi feladatsorában.
Egy baristakurzus szervezőinek kell levelet írni, emellett egy tizenéveseknek szóló kérdés-válasz oldalon megjelent poszthoz kell kommentet megfogalmazniuk a diákoknak a középszintű angolérettségi negyedik, íráskészséget mérő részében.
Öt hónap után mentettek ki két nőt egy vitorlásról - ez a hír néhány hónapja bejárta a világsajtót, többek között ennek az egyik feldolgozását kapták meg a diákok a középszintű angolérettségi első részében. Emellett három másik - jelnyelvi tolmácsokról, Mikulás-találkozóról és nyilvános beszédről szóló - szöveget is értelmezniük kell.
A második vizsgarész azt méri, hogy képes-e a vizsgázó gyakran használt nyelvtani szerkezetek és lexikai egységek felismerésére, kiegészítésére és létrehozására. Például megadott szavak ragozott alakjainak vagy a belőlük képzett új szavaknak a szövegbe illesztése is lehet feladat. Összesen 3-4 feladat szokott szerepelni ebben a részben – idén három szöveget kaptak a diákok -, melyekhez a felhasznált szövegek együttes terjedelme 500-600 szó.
„Korrekt, vizsgázóbarát feladatsort kaptak a diákok, mind a három szöveg érdekes, olvasmányos, a feleségcipelős kifejezetten szórakoztató volt” – mondja az Eduline-nak Rádai Péter, az Euroexam International munkatársa, tapasztalt vizsgáztató, hozzátéve: hibás részt nem találtak, de volt, ahol több válasz is elfogadható.
A négy részből álló írásbelire összesen 180 perc van. A szövegértési feladatsort 60 perc alatt kell kitölteni, 30 perc alatt pedig a nyelvhelyességi részt, egy 15 perces szünet után 30 perc van a hallott szöveg értésére, 60 pedig az íráskészségre.
Az olvasott szöveg értését mérő feladatsorban rövid, hétköznapi nyelven íródott szövegek szoktak szerepelni, például egy használati utasítás, egy újságcikk, egy levél vagy ismeretterjesztő, akár irodalmi szöveg is.
Ami a feladatokat illeti, lehet többek között feleletválasztás, igaz-hamis, egymáshoz rendelés (pl. címhez vagy képhez szöveg), sorrendállítás, hiányos szöveg kiegészítése, rövid választ igénylő feladatok, stb. A feladatsor 3-4 szövegből és 3-4 feladatból áll.