precizbanner

virag18osz

millenniumkicsi2

LizArt Design hajas

gazdatavasz

aurabannermedium2

crisantemo berettyó

Berettyó Kártya 2017 borító

lily

ilonatavasz18

tavasz18.01

coaching2

BoPi nyito banner uj

helyijárat

2018. október 22. hétfő

Katalin Motel és Étterem

Berettyóújfalu, Király-Hágó u. 22.

06 (54) 401-537

06 (20) 421-9411

INGYENES házhozszállítás!

"B" menü a helyszínen:

Húsleves csigatésztával

Rántottszelet vegyes körettel

HETI MENÜ ÉS ÉTLAP


piri2
Bessenyei ltp. üzletsor

(Jenci konyhája helyén)

06 (30) 596-1883

06 (30) 260-6040

INGYENES házhozszállítás!

ZÁRVA

HETI MENÜ ÉS ÉTLAP


termalmenu
Rendelés leadás legkésőbb előző nap 10 óráig
06 (30) 963-3740
 

veradas

koboreb

 precizbannerkicsionkentesseg

Fotó: Túry Gergely

A „barátság szociológiájáról” szóló könyvismertető cikket kaptak a magyarból középszinten érettségizők – ez alapján kell megoldaniuk tíz feladatot. Választási témát is kaptak a magyarból középszinten érettségizők: lerobbant épületekről, hiányzó intézményekről írhatnak levelet lakhelyük önkormányzati képviselőjének. Egy felnőtteknek szóló mesét, valamint egy József Attila- és egy Szabó Lőrinc-verset kaptak a magyarérettségi második részében a középszinten vizsgázók.

A két és féloldalas szöveg a „barátságkutatásról” - többek között a barátság születéséről és fogalmáról – szól, a könyvismertetőben több szociológiai fogalom is szerepel.

A könyvismertető Albert Fruzsina és Dávid Beáta Századvégnél megjelent, az Embert barátjáról. A barátság szociológiája című könyvéről szól, amely 2007-ben jelent meg. Albert Fruzsina és Dávid Beáta egyébként az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont Szociológiai Intézetének munkatársa, a szerzők számos közös publikációt közzétettek az elmúlt években, például a kapcsolati tőkéről, az „interperszonális kapcsolathálózati struktúra” magyarországi átrendeződéséről és a családalapítással kapcsolatos tervekről. 

Az érvelési feladatban a diákoknak olyan „újabb igényekhez, szokásokhoz, nemzetközi trendekhez” kapcsolódó ünnepekről kell értekezniük, mint a Valentin-nap vagy a halloween, 120-200 szavas szöveget kell alkotniuk.

Akik nem ezt a feladatot választják, azoknak a hivatalos levél formai követelményeivel kell tisztában lenniük. A „gyakorlati szöveg alkotása” egészen aktuális kérdésekkel foglalkozik: a diákoknak a helyi önkormányzati képviselőnek kell levelet írniuk – meg kellett nevezniük olyan leromlott állapotú épületeket és hiányzó intézményeket, amelyet fejleszteni vagy építeni kellene.

A középszintű feladatsor második részében két feladat - egy mű (vagy műrészlet) problémaközpontú, értelmező bemutatása, vagy két mű (vagy műrészlet) adott szempontú összehasonlító elemzése - közül választhatnak a diákok. Akármelyiket is választják az érettségizők, egy 400-800 szavas esszét kell írniuk 150 perc alatt. 

A műértelmező szövegalkotási feladatot választó érettségizőknek egy Balázs Béla-mesét kell elemezniük – alighanem sokakat meglepett a választás, mert a középszintű magyarérettségi egyik műelemző feladata általában egy novellához kapcsolódik (igaz, olyan is előfordult már, hogy balladát kaptak a diákok).

Az összehasonlító műelemzést választó vizsgázóknak egy József Attila- és egy Szabó Lőrinc-verset kell elolvasniuk (, majd összevetniük. Az elemzés szempontjai és maguk a művek jól passzolnak az érettségizők korosztályához, az egymás után következő generációk viszonyára is ki kell térni az esszében a két költemény alapján.

A Balázs Béla-mese címe a Mosolygó Tündér Ilona meséje, József Attilától a Fiatal életek indulója, Szabó Lőrinctől a Szegénynek lenni s fiatalnak verset kapták a diákok.

„Mindkét  feladat  tartalmazza  az  értelmezés,  összehasonlítás középpontjába  állítandó  problémát,  annak  kiemelt  szempontját,  szempontjait  (pl.   a megjelenített  téma,  élmény,  probléma,  helyzet;  a  szereplő(k)  viselkedése,  jellemzése, egymáshoz  való  viszonya; a  motívumok  szerepe,  jelentése; különböző  korok  életszemlélete, értékrendje)” – írja az Oktatási Hivatal.

Fontos, hogy mindkét feladat témája lehet lírai alkotás, szépprózai mű vagy műrészlet, drámarészlet – vagyis nem biztos, hogy az egyik feladat egy novellához fog kapcsolódni, az elmúlt években a diákok kaptak már balladát és költeményt is. Az Oktatási Hivatal azt is kiemeli, hogy a művek bármelyik korszakból, stíluskorszakból, szerzőtől, tematikai és műfaji kötöttségek nélkül – vagyis olyan szerző szövegét is kaphatják az érettségizők, aki nem tananyag, az esszé megírásához ugyanis nem feltétlenül szükséges a szerző, műrészlet esetén a teljes mű ismerete.

Szóljon hozzá!