Május 31-én ért véget az a foglalkozássorozat, amely 2016. szeptemberétől tette mozgalmassá a Berettyóújfalui SzC Arany János Gimnáziuma és Szakgimnáziuma tehetségígéreteinek hétköznapjait. A szóban forgó tíz diákunk objektív és szubjektív mérőeszközökkel került kiválasztásra a 215 kilencedikes és tizedikes tanuló közül. - Szűcsné Csontos Katalin írása
Mértük kognitív képességeiket, tanulási motivációjukat és megbecsültük kreativitásukat. Ők voltak azok, akik több, mint 100 elvégzett kísérlet után eljutottak oda, hogy önállóan is tudnak kísérleteket bemutatni és magyarázni. Magabiztosan használják nem csak a laboreszközöket, műszereket, hanem a természettudományos szaknyelvet is. Erről tettek tanúbizonyságot május 26-án, az NTP-MTTD—16 azonosítójú „A matematikai, a természettudományos, a technikai, digitális, valamint a szakmatanuláshoz szükséges kompetenciák erősítése a köznevelési intézményekben” elnevezésű pályázat záró rendezvényén, ahol kedvenc kísérleteiket mutatták be. Volt lángfestés, burgonyakataláz vizsgálata és a levegő felmelegedését befolyásoló tényezők tanulmányozása napelem segítségével.
Bemutatójukat megelőzte a projektmenedzser beszámolója a tehetségkereséséről, tehetségdiagnosztikáról és a megvalósult programról, kirándulásokról. Szűcsné Csontos Katalin bemutatta „Az energia nyomában” elnevezésű projekt tematikáját. Az elektromos, a mozgási, a fény- és a hőenergia vizsgálatát önismereti tréning egészítette ki, amelyet Jónás Krisztina, a Hajdú-Bihari Pedagógiai Szakszolgálat pszichológusa vezetett. A tanulást három kirándulás zárta, ahol a tanulók a fosszilis és alternatív energiahordozók hasznosítását figyelték meg a gyakorlatban.
A záró rendezvény fényét szakmai előadások emelték. Dr. Mező Ferenc, a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Karának főiskolai docense csoportmunkára kérte a hallgatóságot és gyakorlati példát mutatott, hogyan lehet egy kis leleményességgel izgalmasság tenni a tanórákat. Őt követte Dr. Raics Péter, egyetemi docens, aki fiatalos lendülettel vezette be a hallgatóságot a detektorok és sugárzások világába.
Ez volt a második Nemzeti Tehetség Programos pályázat, amelyen részt vettünk. A jelenlegi 1,5 millió forintot hozott az EMMI jóvoltából az iskolába, ennek 40 százalékát eszközbeszerzésre fordítottuk. A folytatás egy újabb, a légszennyező anyagok környezetre és emberre gyakorolt hatásának vizsgálata lesz tanulásmódszertannal és személyiségfejlesztéssel ötvözve.
A tanulói kísérletek videói az iskola facebook oldalán megtekinthetőek.