Egy Petőfi-kötettel kapcsolatos interjút kell értelmezniük a magyarból középszinten érettségizőknek, majd egy humorról szóló érvelés és egy motivációs levél írása a feladat az írásbelin. Egy Kosztolányi Dezső-novellát, egy József Attila- és egy Radnóti Miklós-költeményt kaptak a középszintű magyar érettségi második részében a diákok. Milyen feladatokat kaptak a magyarból emelt szinten érettségizők? Ottlik, Vörösmarty, Dante is előkerült a feladatsorban.
A középszinten érettségizők magyarérettségi első részében Petőfi imázsáról olvashatnak egy interjút, a témában néhány éve megjelent könyv szerzőivel. Ezután tíz kérdést kaptak a Petőfi-arculattal kapcsolatban.
Ezután a diákok az érvelés és a gyakorlati szövegalkotás közül választhatnak, csak az egyik feladatot kell megoldaniuk, egy 120-200 szavas szöveget kell alkotniuk.
A középszintű magyarérettségi első részéről szóló szaktanári véleményt itt olvashatjátok.
Az érveléses feladatnál Tisjlár Roland A humor szerepe és szerveződése a társas kapcsolatokban című doktori értekezéséből kapnak egy rövid részletet, az abban szereplő állítást kell megerősíteniük vagy megcáfolniuk a vizsgázóknak.
A gyakorlati szövegalkotás részben a helyi közlekedési vállalat egyik nyitott pozíciójára kell jelentkezni, ehhez kell motivációs levelet írni.
A középszintű magyarérettségi második része két műértemező szövegalkotási feladatot tartalmaz, a diákoknak 150 perc alatt kell írniuk egy 400-800 szavas esszét. Az érettségizők döntik el, hogy egy megadott művet elemeznek a feladat szempontjainak megfelelően, vagy inkább két megadott művet hasonlítanak össze a feladat utasításai alapján.
Az eduline információi szerint a vizsgázók a következő két feladat közül választhatnak: vagy egy Kosztolányi Dezső-novellát kell elemezniük, vagy egy ismert József Attila- és egy szintén ismert Radnóti Miklós-költeményt kell elemezniük a megadott szempontok alapján.
Az eduline által megkérdezett szaktanár a Kosztolányi-novella elemzését tartja nehezebb feladatnak, ezt a jó elemzési képességekkel rendelkező tanulók tudják igényesen, jól megoldani, a novella jelentésszintje ugyanis többsíkú. A diákok általában a novellalemezést várják, hiszen a klasszikus novellában van egy cselekmény, ami jó kapaszkodó, Kosztolányi novellája azonban nem ilyen.
A Radnóti- és József Attila-költemény összehasonlító elemzése könnyebb feladat, Radnóti verse általános iskolai anyag, egy klasszikus és jól értelmezhető mű, ahogy József Attila verse is.
A ma érettségizők az elsők, akiknek már az újfajta feladatsort kell megoldaniuk - 2017-től ugyanis változik a középszintű magyarérettségi felépítése. Az első blokk továbbra is egy szövegértési teszt - a szöveg, amely alapján kérdésekre kell válaszolni, feladatokat kell megoldani, 700-1000 szavas, valamivel rövidebb, mint az előző években.
Az írásbeli első részére azonban az eddigi 60 helyett 90 percet kapnak a diákok, a szövegértési feladatsort ugyanis két szövegalkotási feladat követi. A vizsgázóknak az "érvelés" és a "gyakorlati szövegalkotás" közül kell választaniuk, csak az egyik feladatot kell megoldaniuk, egy 120-200 szavas szöveg megírásával.
Milyen feladatokat kaptak a magyarból emelt szinten érettségizők? Ottlik, Vörösmarty, Dante is előkerült a feladatsorban.
A műveltségi feladatsor Ottlik Géza Iskola a határon című regényéből egy részlethez kapcsolódott.
"Viszonylag sok kérdést kaptunk a motívumaihoz, az időkezeléséhez kapcsolódóan. Ehhez kapcsolódóan regénymotívumokra voltak még kíváncsiak: tézisregény, lélektani regény, utópisztikus és anti utópistikus regény. Ezekhez kellett szerzőt és címe társítanunk."
- mondta az eduline-nak Luca, a budapesti Eötvös József Gimnázium végzőse. Versfelismerési feladatot is kaptak a diákok emelt szinten. Versszakokhoz kellett szerzőt és címet társítaniuk, de verseléssel, versmértékkel kapcsolatos feladatok is előkerültek.
"Két-járom feladat is kapcsolódott Ottlik időábrázolásához. Volt olyan, ahol csak időhatározó kifejezéseket kellett idézni (3db-ot), az egyik 4 pontos feladatban pedig 3 érdemi megállapítást kellett tenni arról, hogy mi indokolja a bonyolult időábrázolási technikát. Volt olyan, ahol 2 bekezdést kellett tartalmi es motivikus szempontból összehasonlítani (szintén 3 állítással). Ottlik életrajzába is belekérdeztek egy feladat erejéig (2 pont)" - írta nekünk egy mási olvasónk.
A második rész se volt egyszerű
"Versértelmezésnek Vörösmary Mihály Éj és csillag című művét kaptuk, az volt hozzá a szempont, hogy az ellentétek és a vallási hagyomány nyelviségének megítélése milyen szerepet tölt be a versben. A reflektáló szöveg pedig Dante-újrafordítások és a Babits-fordítás összevetése volt. Mind a három fordításból kaptunk részleteket, és azok alapján kellett megindokolnunk, melyik fordítást kell jelenleg benne hagyni a szöveggyűjteményekben. Illetve arról kellett még írnunk, ehhez kapcsolódóan mit gondolunk az újrafordításokról."
- mondta az Eötvös érettségizője. Arra a kérdésünkre, hogy mennyire érezte nehéznek az emelt magyart, azt válaszolta, hogy bár a műveltségi teszt és a reflektáló szöveg jól ment, a verselemzéssel kapcsolatban vannak kételyei.
"Nem volt annyi mondanivalóm a versről, mint amennyi helyet, négy oldalt, adtak rá. Kicsit nyomaszó volt, hogy annyit kellett volna írnom. A tömör, lényegretörő válaszom nagyjából másfél oldal terjedelmű volt, így azonban elhúztam két és félre, és most kicsit félek, hogy nem lett elég tartamas az írásom."