artand001bakonszeg001darvas001komadi001korosszegapati001magyarhomorog001mezosas001nagykereki001szentpeterszeg001tepe001ujiraz001vancsod001

Egy Petőfi-kötettel kapcsolatos interjút kell értelmezniük a magyarból középszinten érettségizőknek, majd egy humorról szóló érvelés és egy motivációs levél írása a feladat az írásbelin. Egy Kosztolányi Dezső-novellát, egy József Attila- és egy Radnóti Miklós-költeményt kaptak a középszintű magyar érettségi második részében a diákok. Milyen feladatokat kaptak a magyarból emelt szinten érettségizők? Ottlik, Vörösmarty, Dante is előkerült a feladatsorban.

A középszinten érettségizők magyarérettségi első részében Petőfi imázsáról olvashatnak egy interjút, a témában néhány éve megjelent könyv szerzőivel. Ezután tíz kérdést kaptak a Petőfi-arculattal kapcsolatban.

Ezután a diákok az érvelés és a gyakorlati szövegalkotás közül választhatnak, csak az egyik feladatot kell megoldaniuk, egy 120-200 szavas szöveget kell alkotniuk.

A középszintű magyarérettségi első részéről szóló szaktanári véleményt itt olvashatjátok.

Az érveléses feladatnál Tisjlár Roland A humor szerepe és szerveződése a társas kapcsolatokban című doktori értekezéséből kapnak egy rövid részletet, az abban szereplő állítást kell megerősíteniük vagy megcáfolniuk a vizsgázóknak.

A gyakorlati szövegalkotás részben a helyi közlekedési vállalat egyik nyitott pozíciójára kell jelentkezni, ehhez kell motivációs levelet írni.

A középszintű magyarérettségi második része két műértemező szövegalkotási feladatot tartalmaz, a diákoknak 150 perc alatt kell írniuk egy 400-800 szavas esszét. Az érettségizők döntik el, hogy egy megadott művet elemeznek a feladat szempontjainak megfelelően, vagy inkább két megadott művet hasonlítanak össze a feladat utasításai alapján.

Az eduline információi szerint a vizsgázók a következő két feladat közül választhatnak: vagy egy Kosztolányi Dezső-novellát kell elemezniük, vagy egy ismert József Attila- és egy szintén ismert Radnóti Miklós-költeményt kell elemezniük a megadott szempontok alapján.

Az eduline által megkérdezett szaktanár a Kosztolányi-novella elemzését tartja nehezebb feladatnak, ezt a jó elemzési képességekkel rendelkező tanulók tudják igényesen, jól megoldani, a novella jelentésszintje ugyanis többsíkú. A diákok általában a novellalemezést várják, hiszen a klasszikus novellában van egy cselekmény, ami jó kapaszkodó, Kosztolányi novellája azonban nem ilyen.

A Radnóti- és József Attila-költemény összehasonlító elemzése könnyebb feladat, Radnóti verse általános iskolai anyag, egy klasszikus és jól értelmezhető mű, ahogy József Attila verse is.

A ma érettségizők az elsők, akiknek már az újfajta feladatsort kell megoldaniuk - 2017-től ugyanis változik a középszintű magyarérettségi felépítése. Az első blokk továbbra is egy szövegértési teszt - a szöveg, amely alapján kérdésekre kell válaszolni, feladatokat kell megoldani, 700-1000 szavas, valamivel rövidebb, mint az előző években.

Az írásbeli első részére azonban az eddigi 60 helyett 90 percet kapnak a diákok, a szövegértési feladatsort ugyanis két szövegalkotási feladat követi. A vizsgázóknak az "érvelés" és a "gyakorlati szövegalkotás" közül kell választaniuk, csak az egyik feladatot kell megoldaniuk, egy 120-200 szavas szöveg megírásával.


Milyen feladatokat kaptak a magyarból emelt szinten érettségizők? Ottlik, Vörösmarty, Dante is előkerült a feladatsorban.

A műveltségi feladatsor Ottlik Géza Iskola a határon című regényéből egy részlethez kapcsolódott.

"Viszonylag sok kérdést kaptunk a motívumaihoz, az időkezeléséhez kapcsolódóan. Ehhez kapcsolódóan regénymotívumokra voltak még kíváncsiak: tézisregény, lélektani regény, utópisztikus és anti utópistikus regény. Ezekhez kellett szerzőt és címe társítanunk."

- mondta az eduline-nak Luca, a budapesti Eötvös József Gimnázium végzőse. Versfelismerési feladatot is kaptak a diákok emelt szinten. Versszakokhoz kellett szerzőt és címet társítaniuk, de verseléssel, versmértékkel kapcsolatos feladatok is előkerültek.

"Két-járom feladat is kapcsolódott Ottlik időábrázolásához. Volt olyan, ahol csak időhatározó kifejezéseket kellett idézni (3db-ot), az egyik 4 pontos feladatban pedig 3 érdemi megállapítást kellett tenni arról, hogy mi indokolja a bonyolult időábrázolási technikát. Volt olyan, ahol 2 bekezdést kellett tartalmi es motivikus szempontból összehasonlítani (szintén 3 állítással). Ottlik életrajzába is belekérdeztek egy feladat erejéig (2 pont)" - írta nekünk egy mási olvasónk.

A második rész se volt egyszerű

"Versértelmezésnek Vörösmary Mihály Éj és csillag című művét kaptuk, az volt hozzá a szempont, hogy az ellentétek és a vallási hagyomány nyelviségének megítélése milyen szerepet tölt be a versben. A reflektáló szöveg pedig Dante-újrafordítások és a Babits-fordítás összevetése volt. Mind a három fordításból kaptunk részleteket, és azok alapján kellett megindokolnunk, melyik fordítást kell jelenleg benne hagyni a szöveggyűjteményekben. Illetve arról kellett még írnunk, ehhez kapcsolódóan mit gondolunk az újrafordításokról."

- mondta az Eötvös érettségizője. Arra a kérdésünkre, hogy mennyire érezte nehéznek az emelt magyart, azt válaszolta, hogy bár a műveltségi teszt és a reflektáló szöveg jól ment, a verselemzéssel kapcsolatban vannak kételyei.

"Nem volt annyi mondanivalóm a versről, mint amennyi helyet, négy oldalt, adtak rá. Kicsit nyomaszó volt, hogy annyit kellett volna írnom. A tömör, lényegretörő válaszom nagyjából másfél oldal terjedelmű volt, így azonban elhúztam két és félre, és most kicsit félek, hogy nem lett elég tartamas az írásom."

You have no rights to post comments