Az 1988-as Nemzeti olvasókönyv könyvismertetőjének részletét kapták a középszintű magyarérettségi első részében a vizsgázók – ez alapján kell válaszolniuk a szövegértési kérdésekre.
-
2024. április 29. hétfő
Katalin Motel és Étterem
Berettyóújfalu, Király-Hágó u. 22.
06 (54) 401-537
06 (20) 421-9411
"A" menü:
Sóska krémleves
Cigánypecsenye hasábburgonyával, savanyúság
"B" menü:
Húsleves csigatésztával
Rántott szelet vegyes körettel
Heti desszert (800 Ft):
Somlói galuska
2024. május 1. 17 óra (Esőnap: május 5.)
Micsoda anyák voltak! – Közönségtalálkozó Budai Lotti íróval, nőtörténeti kutatóval
Mini dinoszaurusz modell és dioráma kiállítás
2024. május 29-30-31. és június 1-2. 9-18 óra között
Veszélyes hulladékok begyűjtése
2024. június 1. 8:00-11:30 óra között
2022. május 4-től, szerdánként 15:30 órától
2022. február 2-től, szerdánként 15:30-16:30 óra között
Érettségi 2012 - magyar nyelv és irodalom
- Részletek
A szövegértési feladatsorra 60 percet kapnak a vizsgázók, a kérdések egy hosszabb szöveghez kapcsolódnak. Ez a feladatrész egyértelműen a szövegértési kompetenciát méri fel, vagyis különösebb tárgyi tudás nélkül is megoldható.
Kartinthy Frigyes két karcolatának összehasonlító elemzése, Arany János Tetemre hívás című művének elemzése és a heroikus életfelfogásról szóló érvelés közül választhattak a diákok a középszintű magyarérettségi második részében.
Az esszéfeladatokra összesen 180 percet kapnak a vizsgázók, a három feladat közül egyet kell kiválasztani. Az eduline-nak nyilatkozó szaktanárok szerint az érvelés és a műelemzés a legnépszerűbb, a legkevesebben évről évre az összehasonlító elemzést választják.
„Sokan könnyűnek tartják az érvelést, pedig nem elég, ha a diák leírja a gondolatait az adott problémáról. Az érvelésnek kötött szabályai vannak, a véleménynek megalapozottnak kell lennie, és jó, ha irodalmi hivatkozás is megjelenik a dolgozatban” – nyilatkozta korábban az eduline-nak Forgács Róbert, a budapesti Eötvös József Gimnázium magyartanára.
A második választható esszéfeladat egy mű értelmezése – az elmúlt években mindig egy magyar novellát választott ki a tételkészítő bizottság, általában olyan szerzőtől, akinek az életműve középiskolai tananyag. Tavaly Móricz Zsigmond novellája, korábban Kosztolányi Dezső, Csáth Géza, Lázár Ervin művei kerültek elő az érettségin. „Itt is vannak buktatók: fontos, hogy nem a szöveg tartalmát kell leírni, hanem elemezni kell a művet a tanult szempontok alapján. Érdemes írni néhány gondolatot a szerzőről, a címről, a szerkezetről, a narrációról és a mondatformálásról” – foglalta össze a tudnivalókat Forgács Róbert.
A diákok általában a harmadik feladatot tartják a legnehezebbnek, az összehasonlító verselemzéshez ugyanis már komoly szaktudás kell. „Itt a két költő műveit kell összevetni, elemezni a hasonló és eltérő vonásokat. Ezt a feladatot kevesen választják, mert ez igényli a legmélyebb tárgyi ismeretet” – mondta az Eötvös József Gimnázium magyartanára.
forrás: eduline.hu