artand001bakonszeg001darvas001komadi001korosszegapati001magyarhomorog001mezosas001nagykereki001szentpeterszeg001tepe001ujiraz001vancsod001

​Szerző: Halicsné Jenei Zsuzsa óvodapedagógus

A Vass Jenő Óvoda és Bölcsőde, Rákóczi tagóvoda Pitypang csoportjának élete az elmúlt héten egy izgalmas, őszi ünnep köré szerveződött a tökfaragás és a tök ünnep jegyében. Egy ilyen tematikus hét – mely messze túlmutat a szimpla szórakozáson – kiváló alkalom a komplex, élményszerű óvodai nevelésnek, ami a gyermekek fejlődését szolgálja. A hét folyamán a tök, mint központi téma, beépült mindennapi foglalkozásainkba.

A gyermekek megismerkedtek a különböző tökfajtákkal, mint zöldséggel és dísztökkel, természeti, matematikai tapasztalatokat gyűjtöttek, számoltak, mértek, összehasonlították a tökök méretét, formáját és súlyát, játékos formában fejlesztve a logikus gondolkodás alapjait. A kreatív játékok és a kézműves tevékenységek is szorosan a témához kapcsolódtak. Belekóstoltak a hagyományos tökfaragás fortélyaiba, az újrahasznosítás és a fenntarthatóság szellemében hungarocellből kivágott figurákat, denevéreket, fekete macskákat, tököket díszítettek a kicsik.

Toklampas fenye az oviban01

Ez az alternatív megközelítés a finommotorika fejlesztése mellett a környezettudatos szemlélet alakítását is elősegítette. A magyar anyanyelvi kultúra ápolása a mesék, versek és mondókák által valósult meg, ahol „tökös” rigmusokkal, történetekkel gazdagítottuk szókincsüket. A dalok és zenék tovább erősítették az ünnepi hangulatot. Bár a Halloween ünnepe eredendően nem magyar szokás, pedagógiai szempontból fontosnak tartom a vele rokon hazai hagyományok bemutatását is.

A magyar folklórban is szerepel a világító, faragott tök motívuma: a közismert mondás, miszerint „Fénylik, mint a Salamon töke”, egy régi hagyományra utal. A legenda szerint a visegrádi börtönben raboskodó Salamon király tornyát éjjelente töklámpásokkal világították meg. Ez a szokás, vagy annak variációi, mint a Luca-napi vagy Mindenszentek körüli ijesztgető tökök, a tökvicsori, azt mutatja, hogy a tökfaragás magyarországi hagyomány is, ami korábban a sötétség űzését és a tréfát szolgálta. Ez az ismeret a gyermekek kulturális identitásának fejlődését támogatja, tudatosítja bennük, hogy a tök ünnepének van magyar vonatkozása is.

Toklampas fenye az oviban06

Az ünnepi hét fénypontja a közösségi megmozdulás volt. A délelőtt arcfestéssel indult, ami önmagában is örömforrás, s a szerepjáték alapjait erősíti, majd a gyermekekkel együtt útra keltünk, hogy a feldíszített figurákat elhelyezzük a Vass Jenő Óvoda és Bölcsőde többi tagintézményének udvarán, bokraiban, kertjében. Ez kiváló lehetőség a szociális kompetenciák fejlesztésére. A csoport elhagyta az ismerős környezetet, s egyfajta küldetés tudatával, felelősséggel vitte el az ünnep hírét és a saját alkotását más közösségekbe.

A gyermekek megtapasztalták az adás örömét és a közös siker érzését, megélték, hogy alkotásuk örömet okozhat másoknak, valamint erősödött a tagintézmények közötti összetartozás érzése. Útközben a spontán mondókázás, éneklés és verselés oldotta a feszültséget, megerősítette az elmúlt héten megszerzett ismeretanyagot. A hét folyamán készített fotók lehetővé tették, hogy a következő napon a gyermekekkel közösen felidézzük az eseményeket, ami a hosszú távú memória képesség fejlődését támogatja. Egy téma köré építve biztosítottuk a tudás integrálását és mélyebb megértést.

Toklampas fenye az oviban15

A gyermekek számára az ismeretszerzés egységes, valós élményvilágot jelentett, nem pedig elszigetelt területeket.  A külső környezetbe való kilépés, a küldetés erősen motiváló, hiszen a tudásuk azonnal, valós helyzetben alkalmazhatóvá vált. A hátrányos helyzetű gyermekek számára különösen fontos a komplexitás, csökken a szociális elszigeteltség, a tapasztalati úton szerzett tudás könnyebben rögzül, mint a verbális instrukció. Az alkotás és a közös siker azonnali sikerélményt nyújtott, amely növeli az önbizalmat és a belső motivációt, melyek a hátrányok leküzdéséhez elengedhetetlenek.

Úgy gondolom, hogy az óvodai nevelés akkor a leghatékonyabb, ha az új ismeretek átadása mellett segít a gyermeknek kapcsolatokat teremteni a világ és önmaga között, amely építő hatással van személyiségükre és közösségtudatuk fejlődésére. Boldog Tökfaragást Kívánunk!

​Szerző: Halicsné Jenei Zsuzsa óvodapedagógus