artand001bakonszeg001darvas001komadi001korosszegapati001magyarhomorog001mezosas001nagykereki001szentpeterszeg001tepe001ujiraz001vancsod001

Az Arany János Gimnázium és Technikum évek óta sikeresen szerepel a Nemzeti Tehetség Program pályázatain. Ebben a tanévben két pályázatuk is nyert, amely közül a „Két keréken Biharban 1.0” névre keresztelt projekt zárókonferenciáját tartották 2021. június 16-án. Az NTP-KNI-20-0039 azonosítószámon nyilvántartott pályázat a Nemzeti Tehetség Program és a Miniszterelnökség támogatásából valósult meg és 1,5 millió forint felhasználását tette lehetővé. A támogatás 30 százalékát lehetett eszközbeszerzésre fordítani, az intézmény 6 kerékpárt vásárolt azzal a céllal, hogy vidéki tanulóik is részt vehessenek az iskolai kerékpártúrákon. KÉPGALÉRIA

A projektzáró rendezvényt az iskola igazgatóhelyettese Szűcsné Csontos Katalin nyitotta meg, majd a program szakmai felelőse Tóth András számolt be a projekt indulásáról, újratervezéséről és megvalósításáról. A történelem-földrajz szakos pedagógus maga is a kerékpározás szerelmese, így kézenfekvő volt egy olyan ötlet megszületése, amely munkáját és hobbiját ötvözte. Felkutatta a kerékpáron is elérhető helytörténeti nevezetességeket és kidolgozta a részletes programot. A pályázat elbírálásakor már digitális munkarendben folyt a tanítás, így az eredeti programot át kellett ütemezni, illetve amit lehetett, online térbe helyezni. Így saját számítógépük előtt ülve hallottak a diákok Bihar kiemelkedő irodalmi és történelmi alakjairól, a hajdúkról, a vidéki arisztokraták életéről, kastélyaikról, Sárrét gyógynövényeiről. A programot önismereti tréning, középkori fegyverbemutató színesítette. A foglalkozások anyagából interaktív feladatokat kaptak, illetve készítettek a tanulók. Ezeket elhelyezték egy online térképen. Bocskai facebook profilja is elkészült. A digitális kompetencia fejlesztése mellett a kézügyesség és kreativitás fejlesztése is helyet kapott, a tanulók különböző technikákkal elkészítették saját családi címereiket, illetve a környező települések címereit alkották újra.

Bringás barangolások Biharban 02Bringás barangolások Biharban 03

A foglalkozások másik része a túrákra való felkészítést szolgálta. Farkas Attila rendőrzászlós a kerékpárosokra vonatkozó KRESZ szabályokat mondta el. Kiss Béla testnevelő tanár úr arról beszélt, hogyan kell felkészülni egy egész napos túrára, és ügyességi akadálypályán csiszolta a résztvevők technikai tudását. Bak Csaba, az Ethna kerékpárüzlet tulajdonosa kerékpárszerelési tippeket adott, bemutatta a kerékpár beállítási lehetőségeit, a gyors defektelhárítást.

Bringás barangolások Biharban 20Bringás barangolások Biharban 12

A szakmai beszámoló után Szűcsné Csontos Katalin a diákok beválogatásáról beszélt. Elmondta, hogy milyen mérőeszközöket és módszereket alkalmaztak. A korábbi tehetségazonosítási rendszerüket felülvizsgálták és a programhoz igazították. A kognitív képességek és a tanulási motiváció felmérését kiegészítették a tanulók erős oldalának, speciális tehetségterületek feltárásával. Így sikerült megszólítani azokat a jó gondolkodási képességű, az átlagosnál motiváltabb diákokat, akik speciális tehetségterülete a testi-mozgási terület. Végeredményképpen a programba hívott 47 diák közül 11 csatlakozott.

Bringás barangolások Biharban 21Bringás barangolások Biharban 24

A projekt csúcspontját a kerékpártúrák jelentették. A pandémia miatt mind a három májusra-júniusra tolódott. Az első bemelegítésnek szánt túra Bakonszeg-Zsáka útvonal volt, ahol a „bihari bringások” felkeresték a Bessenyei Emlékházat, Bessenyei sírhelyét, Zsákán pedig részletes tárlatvezetést kaptak a Rhédey-kastélyban. A második túra már közelítette a 80 km-t, Nagykereki és Kismarja volt az úti cél. Nagykerekiben megnézték a Bocskai várkastélyt, Kismarján pedig a református templom alagsorában található Bocskai-kriptát a két fakoporsóval. Külön élményt jelentett a templomtorony meghódítása, ahonnan csodálatos kilátás nyílt a távoli hegyekre is.  Az igazi kihívást a harmadik túra jelentette, amely legtávolabbi pontja Biharugra volt. Sikerült olyan tempóval megközelíteni a települést, hogy maradt idő eltekerni az országhatárhoz és a Körösszakál közelében található duzzasztóhoz. Csodás videók és fényképek készültek. Biharugrán gyalogosan fedezték fel a táj szépségeit a Bihari Madárvárta tanösvényén, amely pallóit néhány évvel ezelőtt „aranyos” diákok festettek le. Majd újra kerékpárra ültek és indultak Berettyóújfaluba. Visszafelé kemény szembeszéllel kellett megküzdeni, de mindenki kiállta az emberpróbáló kihívást, amely nemcsak jó állóképességről, hanem iszonyatos akaraterőről és kitartásról is tanúskodik.

A rendezvény végén a résztvevők megtekintették az interaktív térképet, kipróbálhatták az interaktív feladatokat és megnézték a programról készített kisfilmet. Az elkészült anyagok az iskola honlapján és a program facebook oldalán is megtekinthetőek.

You have no rights to post comments