artand001bakonszeg001darvas001komadi001korosszegapati001magyarhomorog001mezosas001nagykereki001szentpeterszeg001tepe001ujiraz001vancsod001

3 év fogházbüntetésre ítélte a Berettyóújfalui Járásbíróság azt a lengyel kamionsofőrt, akinek a járművéről elszabadult pótkerék három ember halálát okozta a 47-es számú főúton, 2016. februárjában.

A bíróság a vádlottat kettőnél több ember halálát eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétségében mondta ki bűnösnek és 5 évre a járművezetéstől is eltiltotta. Cz. R.-nek a 4 és félmilliós bűnügyi költségből 1,9 millió forintot is ki kell fizetnie, a fennmaradó rész – a 2,4 milliós tolmácsdíjjal – az állam terhén marad.

A bíróság által elfogadott tényállás szerint a vádlott 2016. február 27-én a lengyelországi Torunból indult útnak, 13 tonna áruval Romániába, Bukarestbe. Az általa vezetett pótkocsis szerelvényt kollégája egy hasonlóval követte. A második kamion azonban Debrecenben lemaradt, így a vádlott a városból kiérve megállt egy autóbuszöbölben. Várakozás közben körbejárta a járművet és észrevette, hogy mozog a pótkocsi jobb hátsó tengelyén lévő dupla kerék külső kereke. Mivel már besötétedett, Cz. R. úgy döntött, meghúzza a kerékrögzítő csavarokat, majd egy megvilágított helyen alaposabban megvizsgálja.

Egy derecskei benzinkútnál állt meg és éppen hozzálátott a pótkocsi jobb hátsó pótkerekének leszereléséhez, amikor megérkezett a kollégája. A szerelést jórészt a vádlott végezte, társa csak kisebb részfeladatokat hajtott végre. A szerelés után folytatták útjukat a 47-esen. Negyedórával és nagyjából 12 kilométerrel később a pótkocsi jobb hátsó dupla kereke levált a tengelyről. A külső kerék jobbra, a szántóföldre gurult, a belső kerék viszont belevágódott egy szemből érkező autóba. A sofőr fékezés közben átment a másik sávba és nekiütközött a második lengyel járműnek. Az autó vezetője és két utasa a helyszínen életét vesztette. Az autó negyedik utasa súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett, amelyek maradandó fogyatékosságot okoztak.

Az ítélet indoklásában elhangzott: a vádlott hibás csavarokkal rögzítette a kerekeket, az egyik szárán például 2 centiméter hosszan nem volt menet, és a menet mélysége is csak a szükséges mélység egyharmada volt. A tanács elnöke kifejtette: a vádlottnak szerelés közben érzékelnie kellett a csavarok hibáit, ráadásul a rozsdás csavarokat egy házilag készített kulccsal húzta meg. A bíró szerint azonban a felhasznált csavarok még megfelelő eszközök esetén sem lettek volna alkalmasak a kerék biztonságos rögzítésére. Cz. R. azon túl, hogy nem megfelelően hárította el a műszaki hibát, a KRESZ szabályait megszegve nem fokozott óvatossággal haladt tovább. 80-90 km/h sebességgel közlekedett és útközben egy autót is megelőzött.

A vádlott tagadta a bűncselekmény elkövetését, és nem ismerte el büntetőjogi felelősségét. A bíróság álláspontja szerint azonban többek között a tanúvallomások, a kamerafelvételek, valamint az igazságügyi mérnök és műszaki szakértők szakvéleményei is Cz. R. bűnösségét igazolták. A szakértők szerint a vádlottnak már korábban érzékelnie kellett a műszaki problémát, az elváltozások nem a szerelés után megtett 12 kilométer során alakultak ki. A feltárt műszaki hibák alapján megállapították azt is, hogy a pótkocsi a kerékcserét megelőzően sem volt alkalmas a biztonságos közlekedésre, a sofőr nem is indulhatott volna útnak egy ilyen járművel. Az elindulást meg kellett volna tagadnia, de hogy ezt utasításra tette-e meg mégis, azt nem sikerült kétséget kizáróan bizonyítani. A sietség oka esetlegesen a kamionstop is lehetett, újabb egy órahossza késedelem ugyanis két napos kényszerű vesztegléssel járt volna.

Az ítélet nem jogerős, az ügyész, a vádlott és védője is 3 nap gondolkodási időt kért.

You have no rights to post comments