Kettőnél több ember halálát eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétsége ügyében tartja első tárgyalását 2016. július 7-én, csütörtökön 8:30-tól a Berettyóújfalui Járásbíróság.
A Debreceni Járási és Nyomozó Ügyészség vádirata szerint Cz. R. 2016. február 27-én a lengyelországi Torunból kívánt 13 tonna árut szállítani Magyarországon keresztül Bukarestbe. Az általa vezetett pótkocsis nehézgépjármű szerelvényt kollégája egy hasonló járművel követte, a két sofőr együtt haladt, egészen addig, amíg a második jármű Debrecenben lemaradt. Az utat a 47-es számú főúton akarták folytatni, így a vádlott elhatározta, hogy Debrecenből kiérve egy autóbuszöbölben bevárja munkatársát. Várakozás közben körbejárta a járművet és észrevette, hogy műszaki probléma adódott a pótkocsi jobb hátsó tengelyén lévő dupla kerék rögzítésével. Mivel már besötétedett, Cz. R. úgy döntött, meghúzza a kerékrögzítő csavarokat, később pedig egy megvilágított helyen alaposabban megvizsgálja a problémát.
Ennek megfelelően a vádlott folytatta útját a 47-es számú főúton, Berettyóújfalu irányába, majd egy derecskei benzinkútnál állt meg. Éppen hozzálátott a pótkocsira szerelt kerék leszereléséhez, amikor megérkezett a kollégája. A szerelési munkálatokat jórészt a vádlott végezte, társa segítségképpen csak kisebb részfeladatokat hajtott végre. A kerékcseréhez Cz. R. nyomatékkulcs helyett balesetveszélyes módon, házilag összeállított kerékszerelő eszközöket használt – írja a vád. Ezek az eszközök legfeljebb 348 Nm nyomatékra voltak alkalmasak, a minimálisan előírt 485 Nm nyomatékkal szemben – taglalja a vádirat.
A szerelés során a vádlott kizárólag a nagymértékben deformálódott keréktárcsa-furatú külső abroncsot cserélte le, pedig észlelte a belső abroncs keréktárcsáján lévő, azonos jellegű torzulást is. Ráadásul ugyanazokkal a kerékrögzítő csavarokkal rögzítette a kicserélt kereket, amelyek menetes szára menethiányos volt, de a rögzítő csavaranyákon is látható elváltozások voltak. A futómű agy külső része szintén a rendeltetés-ellenes működésre utalt. Az ügyészség szerint ezek az anyagroncsolódások a kerékcsere idején már fennálltak.
A műszaki hiba elhárítása után a vádlott azt tervezte, hogy Berettóújfalu elérését követően még ellenőrzi a kerekek rögzítését, ennek ellenére nem közlekedett fokozott óvatossággal, a legmagasabb előírt sebességet túllépve, helyenként 91 km/h sebességgel haladt a főúton.
Bő 10 perccel később, nagyjából 12 kilométer megtétele után a pótkocsi korábban szerelt jobb hátsó dupla kereke levált a tengelyről. A külső kerék jobbra, a szántóföldre gurult, a belső kerék viszont áttért a szembejövő sávba és nekiütközött a Sz. L. által vezetett személygépkocsinak. A sofőr fékezés közben átment a másik forgalmi sávba és nekiütközött a második lengyel járműnek. A személygépkocsi vezetője, a jobb első ülésén utazó B. L., valamint a hátsó ülésen ülő utas, B. Á. a helyszínen életét vesztette. Az autó negyedik utasa súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett.
Az ügyészség szerint a vádlott több közlekedési szabályt is megszegett, többek között nem tartotta be a pótkocsis járműszerelvényekre vonatkozó 70 km/h sebességet, illetve olyan járművel közlekedett, amely műszaki-, biztonsági állapota nem felelt meg a jogszabályban meghatározott feltételeknek – írja a vád.