Kérjük, hogy fogadják meg a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság tanácsait!
Az országos meteorológiai szolgálat előrejelzése szerint az előttünk álló napokban meglehetősen hideg, gyakran fagyos időre van kilátás. A hét közepétől egyre többfelé csökken fagypont alá a hőmérséklet, hétvégére pedig kemény mínuszok várhatóak.
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonságosan közlekedni az autóval. Csapadékos, havas, latyakos, letaposott havas és jeges útfelületek mind csúszósabbak az esős, vagy száraz útfelületekhez képest. A csúszósságuk szintje eltérő, nehezebb kiszámítani, hogy a vezető milyen tapadásra számoljon. Nehezítheti a helyzetet, hogy nem láthatóak sem az útburkolati jelek, illetve, hogy mit takar az útra rakódott hó-, jég- latyak. Mindenképp előnyt jelent a téli autózásra jól felkészített jármű. Fontos, hogy megfelelő gumikkal rendelkezzen, jók legyenek a fékek és a futómű.
Kérjük, hogy fogadják meg a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság 10 fontos tanácsát:
Az első tanács: takarítsuk le az autót! A szélvédőknek letisztítottnak kell lenni (kívül-belül), és az üvegtisztítás mellett minimum a kocsi tetejéről, és a motorháztetőről le kell söpörni a havat. A menetszél a szélvédőre fújhatja a hó szemcséket, másrészt a tetőről fékezéskor-gyorsításkor lecsúszhat a hó, elborítva vagy az első, vagy a hátsó szélvédőt, harmadrészt a le nem takarított autóról szálló hó a többi vezetőt is zavarhatja.
A második tanács: elindulás után, ha nem zavarunk senkit, próbáljuk ki óvatosan mennyire tapad a gumi, ezt fékezéssel tehetjük meg, így lesz fogalmunk róla, hogy az adott útfelületen milyen féktávval számoljunk.
A harmadik tanács: a megfelelő téli rutin eléréséig (másokat nem zavarva) a második tanács javasolt, azaz a fékpróba más-más állapotú útra érve újfent megtehető!
A negyedik tanács: az elindulás, gyorsítás közben megtapasztalhatjuk mennyire tudunk gyorsítani. Ha semennyire, mert beragadt az autó, akkor úgynevezett hintáztatással, és a kormány egyidejű finom mozgatásával próbáljunk meg elindulni.
Az ötödik tanács: csúszós úton bár az elindulás is gyakorta művészet, de a megállás és kanyarodás méginkább az! Könnyen lehet a téli utakon lefagyás, jégcsík, ezek megvezetik a kerekeket, így nem teljesen letisztított téli úton kerülni kell az előzést és elővigyázatosan, lassítva kell elvégezni a kikerülést. Felüljárókon, szeles dombhátakon átvezető útszakaszokon képződhet úgynevezett „fekete jég”. Ez lényegében útrafagyott pára, színjég. Ilyen útszakaszokhoz közelítve vegyünk vissza a tempón.
A hatodik tanács: ha baj van, és az autó megcsúszik, semmiképp sem a satufék a megoldás! Az erős fékezéssel a tapadás teljes elvesztését kockáztatja a sofőr! Helyzettől adódóan a cél a kocsi stabilizálása, amely ismételt ellenkormányzással, enyhe gázadással-gázelvétellel, finomabb fékezéssel oldható meg.
A hetedik tanács: érdemesebb nagyobb követési távolságot tartani, hogy legyen időnk reagálni a kialakuló helyzetre, akár arra, hogy fékezve blokkol a kerék. Használjuk a motorféket, üresben lehetőleg ne guruljunk, motorfékkel lassítva kisebb az esély a kerék blokkolására.
A nyolcadik tanács: friss hóesés esetén használjuk inkább azokat az útszakaszokat, amiket már letakarítottak, vagy síkosság-mentesítettek! Amíg nem történik meg a síkosság-mentesítés, kerüljük a meredek mellékutcák használatát.
A kilencedik tanács: letisztított útvonalról nem tisztított alsóbbrendű útra való forduláskor a szokásosnál jobban lassítsuk le az autót, mert várhatóan ott csúszósabb útfelület található. Fontos, hogy időben jelezzük kanyarodási szándékunkat, hogy a mögöttünk haladó forgalom tisztában legyen ezzel.
A tizedik tanács: kerüljük a rossz, másokat zavaró vezetői magatartásokat. Használjuk az irányjelzőt, fölöslegesen ne használjuk a ködlámpákat.
…hogy mindenki hazaérjen!