Az Országos Meteorológiai Szolgálat széllökés veszélye miatt Másodfokú (narancs) riasztást adott ki Békés megye, Hajdú-Bihar megye, Jász-Nagykun-Szolnok megye területére. Az érintett területeken a várt legerősebb széllökések meghaladhatják a 90 km/h-t. Ugyanakkor az ORFK Kommunikációs Szolgálata sajtóközleményben hívja fel az autósok figyelmét a viharos szél okozta balesetveszélyre.
Figyelmeztető előrejelzés Magyarország területére 2020.02.11. kedd éjfélig:
VIHAROS SZÉL
Az északnyugati szelet hétfő este leginkább az északi országrészben (a Dunántúl legészakibb tájain, Pest megye északi felén) még 70 km/h feletti, kis valószínűséggel 80-90 km/h-t elérő lökések kísérhetik. Az ország más részein (eleinte főképpen délkeleten) szintén előfordulhatnak még 60-70 km/h-s lökések. Késő estétől átmenetileg veszít erejéből a szél, majd kedden reggeltől ismét sokfelé (legkevésbé délnyugaton) viharossá fokozódó északnyugati szélre lehet számítani, 65-90 km/h-s, az északi országrészben a magasabban fekvő hegyvidéki területeken 90 km/h-t meghaladó legerősebb lökésekkel.
ZIVATAR
Hétfő este a záporok mellett egy-egy zivatar kialakulhat. Kedden hajnaltól ismét labilizálódik a légkör és az eső, zápor mellett eleinte a Dunántúlon, majd az Alföldön helyenként kialakulhatnak a reggeli, kora délelőtti órákban zivatarok is. A zivatarokhoz néhol 70 km/h-t meghaladó szélroham előfordulhat.
2020.02.10. 18:09 Országos Meteorológiai Szolgálat
Az ORFK Kommunikációs Szolgálata sajtóközleménye:
Az erős szél többféle balesetveszélyes helyzetet teremthet a közutakon, ezért érdemes felkészülni a szeles szituációkra. A meglepetésszerű széllökések hatását ráadásul télen fokozza, hogy a sofőrök vizuálisan nehezebben észlelik a szelet, így elsősorban a saját- és a többi jármű mozgásából, reakcióiból vehető észre a jelenléte.
Az útra keresztirányú szél a járműveket letérítheti a követett nyomvonalról, és főként a gyakorlatlan sofőrök nehezebben tudják visszaterelni az autót a kívánt irányba. Minél nagyobb egy jármű oldalfelülete és minél magasabb a súlypontja, annál érzékenyebb az oldalról érkező szélnyomásra. Ebből kikövetkeztethető, hogy a magasépítésű autók kényesebbek az oldalszélre.
A tehergépjárműveket, buszokat, vagy utánfutókat vontató járműveket vezetve szélben kisebb sebességgel kell haladni, illetve ha a sofőr észleli a billenés veszélyét, akkor jobb mielőbb szélvédett helyen félreállni a járművel addig, amíg csillapodik a szél.
Erős szélben a felsorolt szélérzékeny járművek közelében haladó személyautósoknak is jobban kell figyelniük előzéskor, kikerüléskor nem csak arra, hogy a széltől a másik jármű elhagyhatja a nyomvonalat, de arra is, hogy mellé érve az előzést-, elhaladást végző autó hirtelen szélárnyékba kerül, ami miatt letérhet az addigi irányról, míg a szélárnyékból kikerülve ez ismételten megtörténhet.
S ugyanez igaz a nagyméretű épületek, felüljárók lábazata, vagy akár egy dombhát mellett elhaladva is. Hiszen a jármű itt is szélárnyékba kerülhet, és a mozgása, viselkedése hirtelen megváltozhat.
Nagy szélben kerülni kell a nagy sebességű haladást, és mérsékelt tempót kell választani úgy, hogy a sofőr biztonságosan tudjon reagálni a különböző nem várt szituációkra is, akár a szél miatt útra sodort akadályokra, letört faágakra. Lassabban haladva több idő jut az észlelés utáni cselekvésre, fékezésre vagy kikerülő manőverre.
A témával kapcsolatban további hasznos tanácsok az ORFK-OBB honlapján megtalálhatóak.