A mai kormányinfo szerint 2021. április 24-én, szombaton nagy valószínűséggel megnyithatnak az éttermek, kávézók teraszai, amit nagyon vártak már mind a vendéglátósok, mind a vendégek egyaránt. Ennek kapcsán kerestünk meg Berettyóújfaluban néhány érintett szolgáltatót, hogy mondják el nekünk hogyan vészelték át az elmúlt hónapokat, készülnek-e a teraszaik megnyitására, illetve milyen álláspontot képviselnek az oltással kapcsolatban.
Gyökeres Imréné Pirike, tulajdonos:
- Hogyan tudták átvészelni az elmúlt időszakot? (létszámcsökkentés, házhozszállítás, egyéb...)
Mint ahogy az egész vendéglátó szakmának, nekünk is igen nehéz időszak volt, hogy nem fogadhattunk vendégeket. Kénytelenek voltunk létszámot csökkenteni és a menü házhozszállításával minimalizálni a veszteségeket.
- Milyen külső segítséget kaptak ez idő alatt? (bértámogatás, bérleti díj csökkentés, adókedvezmény stb.)
Állami segítségként bértámogatást sikerült igénybe vennünk, ami sokat segített az átmeneti időszak átvészelésében. Az épület saját tulajdonban van, így bérleti díj nem terheli.
- Tervezik-e a terasz megnyitását mihelyt az lehetővé válik?
Nagyon várjuk, hogy a teraszunkon fogadhassuk vendégeinket. Bízunk benne, hogy a nyári időszakra újra elérjük a korábbi forgalmunkat.
- Milyen új intézkedéseket készülnek bevezetni a vendégek biztonsága érdekében?
A törvényi előírásoknak megfelelően alakítjuk ki a teraszon az asztalok távolságát, illetve – mint eddig is – rendszeres fertőtlenítést végzünk. A kézfertőtlenítőt vendégeink számára is biztosítjuk.
- Készülnek-e nyitási akciókkal?
Kimondott akciót nem tervezünk, de úgy gondolom, már önmagában az nagy öröm mindannyiunk számára, hogy vendégeink helyben, kellemes körülmények között fogyaszthatnak.
- Mi a véleményük a védőoltásról, maguk illetve dolgozóik részére beadatták-e?
Minden dolgozónk kérte és felvette a védőoltást, amit nagyon támogatunk. Véleményem szerint ez az egyetlen módja annak, hogy megállítsuk a járványt.
- Van-e egyéb, a témához kapcsolódó javaslata, véleménye?
Bízunk abban, hogy a korlátozások alatt elveszített, korábban helyben fogyasztó vendégeink újra megtisztelnek bizalmukkal. Mi továbbra is a megszokott odaadással, házias ízekkel és nagy szeretettel várunk mindenkit!
Bakelit Pizzéria, Macskafogó gyros bár
Márkus Péter, a Bakelit Pizzéria és a Macskafogó gyros bár üzletvezetője:
Közvetlenül tapasztaljuk és mára sajnos tényként rögzült, hogy a turizmus mellett a vendéglátás is egyértelmű vesztese a mostani járványhelyzetnek.
Vesztese, hiszen a járvány miatt bevezetett korlátozások következtében a bevételek jelentős részét elvesztettük. A szektor túléléséhez a nyitás nagyon fontos lenne. A terasz nyitás lehetősége ennek az első lépcsőfoka, ezért nagyon várjuk.
Magunkat abból a szempontból gondolom szerencsésnek, hogy a Pizzériában a működésünk óta van házhozszállítási lehetőség, tehát nem egy új dolgot kellett elfogadtatni a vendégekkel.
A Macskafogóban házhozszállítás nincs, ugyanakkor a hely adottságaiból kifolyólag a vendégeink számára a helyben kiszolgálás továbbra is zavartalanul működik.
A bezárás és helyben fogyasztás tilalmának ellenére óriási segítség volt és az jelenleg is, hogy a vendégek helyben is le tudják adni a megrendeléseiket és meg is tudják várni azt, hiszen nem mindenki kíván élni a házhozszállítás lehetőségével.
Ennek a rendkívül nehéz helyzetnek az átvészelésében a Kormány bértámogatási intézkedése nagyban hozzájárult ahhoz, hogy valamennyi munkavállalónknak a munkahelye megmaradhasson és ne kelljen a létszámleépítés lehetőségével számolni.
Ezt egy nagyon nagy dolognak tartom ebben a helyzetben, és örömmel tölt el, hiszen a 2 helyen összesen 9 állandó munkavállaló mindennapi, 4 alkalmi munkavállaló részbeni megélhetését tudjuk biztosítani.
Azokkal szemben, akik a vendéglátásban dolgoznak, alapvető követelmény a személyi higiénia.
A jó vendéglátónak nem csak saját tisztaságára, hanem a környezet és a munkaeszközök, gépek tisztaságára is oda kell figyelnie, hogy elkerülhesse a nem kívánt fertőzéseket.
Ezeket az alapvető szabályokat a mostani vírushelyzetben fokozottabban kell betartani. A vírus magával hozta a szájmaszk, kézfertőtlenítő, gumikesztyű mára már csaknem természetessé válását, nincs ez máshogy a vendéglátásban sem, kiegészítve természetesen az alapvető higiéniai szabályok betartásával.
Mind a Bakelitben, mind pedig a Macskafogóban kollégáimmal együtt erre kiemelten nagy figyelmet fordítunk. Köszönettel tartozom a munkavállalóim felé, hogy kivétel nélkül mindenki maradéktalanul helyt áll ebben az embert próbáló időben.
Ezért is biztatok mindenkit arra, hogy bátran vegye igénybe a vendéglátói szolgáltatásokat, hiszen a Kormány mentőcsomagjai önmagukban nem lesznek elegendőek az ágazat megmentésére/ újraélesztésére.
Már több mint 1 éve van jelen az életünkben a koronavírus. Mára már nincs olyan, aki ne érezte volna valamilyen szinten a negatív hatásait.
Ennek a helyzetnek minél előbb véget kell érnie. Ahhoz, hogy mihamarabb visszakaphassuk a régi életünket, – hogy mindenki szabadon mozoghasson, hogy a zárva tartott üzletek kinyithassanak, hogy legyen újra mozi, színház, fesztiválok, sportesemények – csak egy lehetőség által van esély, és az a védőoltás.
Halsütő by Gato (Puto Gato Fish&Burger)
Nagy Tamás, az üzlet tulajdonosa:
- Hogyan tudták átvészelni az elmúlt időszakot? (létszámcsökkentés, házhoz szállítás, egyéb...)
Nehezen, mivel a jogszabályok nem engedték a helyben fogyasztást, ezért a bevételünk 80-85 %-a házhozszállításból adódott, ami nem túl nyereséges, figyelembe véve a mai benzin, csomagolóanyag ár és bérköltséget tekintve. A dolgozó létszámot nem csökkentettük, mert nem szerettük volna, hogy fennakadások legyenek a munkavégzésben.
- Milyen külső segítséget kaptak ez idő alatt?
Semmilyen segítséget nem kaptunk sem az államtól, sem pedig a szolgáltatóktól, önerőből vészeljük át ezt az időszakot, ameddig bírjuk.
- Tervezik-e a terasz megnyitását mihelyt az lehetővé válik?
Igen tervezzük…Terveztünk volna… szerettünk volna egy szép kis fedett teraszt létrehozni a büfénk elé a főutcára, de a városunk jelenlegi rendeletei nem igazán teszik lehetővé, hogy közterületen ilyen létesítményeket létrehozzunk. Szerintem ezen lehetne változtatni, ezzel is segítve a helyi vállalkozásokat, mert úgy tudom, az enyém nem egyedi eset. Azzal, hogy most a teraszok megnyitásáról szóló intézkedést bevezetik, én olyan hatalmas forgalomnövekedéssel nem számolok, mert az időjárás ebben az időszakban elég hektikus és úgy veszem észre, az emberek eléggé félnek a járványhelyzet miatt is.
- Milyen új intézkedéseket készülnek bevezetni a vendégek biztonsága érdekében?
Betartjuk a ránk vonatkozó aktuális jogszabályokat, rendeleteket.
- Készülnek-e nyitási akciókkal?
Nem… nem hiszem, hogy ennek a szegmensnek kellene akciókkal készülni, mint ahogyan minket sem bombáznak az akcióikkal sem a szolgáltatók, sem az alapanyag-beszerző helyeink. Folyamatosan nőnek az alapanyagárak, megnehezítve ezzel a gazdasági helyzetünket ebben az amúgy is nehéz időszakban. Mindezektől függetlenül törekszünk a legjobb minőséget biztosítani vevőink számára, mint eddig.
- Mi a véleményük a védőoltásról, maguk illetve dolgozóik részére beadatták-e?
Én, mint vállalkozó, amíg ezt nem teszik kötelezővé, én sem tehetem kötelezővé a munkatársaimnak sem… ha akarják beadatják maguknak… Én beadattam, mivel rendezvényszervezésben is dolgozom, és nem szeretnék lemaradni emiatt egy konciról sem, ha kötelezővé tennék, hogy oltási igazolvánnyal látogathatók ezek az események.
- Van-e egyéb, a témához kapcsolódó javaslata, véleménye?
Semmi… de végre térjünk vissza a régi életünkhöz… légyszi' !
Szító Márta, a csárda üzletvezetője:
Nehezen éltük meg az elmúlt hónapokat, sajnos nálunk létszámleépítésre is sort kellett keríteni, mivel mi semmilyen támogatást nem tudtunk igénybe venni. Természetesen nagyon várjuk már, hogy kinyithassunk, jelen pillanatban is takarítunk, festünk "ezerrel", hogy megújult környezetben tudjuk fogadni a vendégeinket, és kis meglepetés-ajándékokkal is kedveskedünk majd az újranyitás alkalmából!
Mi oltáspártiak vagyunk - már mindannyian be vagyunk oltva, és mindenkinek ezt tanácsoljuk.
Bádog Puma Büfé és Pecsenyesütő
Nagy Renátó, tulajdonos:
Nehéz időszakon van túl a Puma is, bár a büfében a termelés a második hullám óta nem állt le. 2020.03.18-án kellet egy rövid időre bezárnunk, ami május 10-éig tartott. Mivel egyedül dolgozom az egységben, alkalmazottal szerencsére nem kellett foglalkoznom, így persze a bértámogatás sem vonatkozott rám. A bérleti díj maradt teljes egészében, hiszen a büfé nyitva volt és termelt.
A szigorításoknak megfelelően csak és kizárólag elvitelre lehet ételt rendelni nálunk is, ami működik telefonon és személyesen megrendelve is! Mihelyt a kormány engedi, azonnal nyitni szeretném a büfé előtt levő kis teraszt, hiszen hiányoznak a jópofa beszélgetések.
A higiénia - mint ahogy eddig is, adott és elvárt. A terasz megnyitására szeretnék fertőtlenítőket kihelyezni minden asztalhoz, mely a vendégeket is nagyban segíti majd a megelőzésben.
Konkrét akció még nincs tervben, de a büfé Facebook oldalán mindenkit értesíteni fogok.
A védőoltás első adagját megkaptam, május elején ízlelem a másodikat.
Oláhné Szabó Magdolna tulajdonos:
Nehéz időszak volt a Kisvendéglő életében is az elmúlt néhány hónap. Kiszállítással üzemeltünk ugyan, de sajnos a szokásos bevételünk 1/3 részét sem tudtuk produkálni. A bértámogatás viszont segítségünkre volt abban, hogy ne kelljen létszámot csökkentenünk.
Mihelyt a kormányrendelet lehetővé teszi, azonnal meg szeretnénk nyitni a sörözőnkhöz tartozó teraszunkat, hiszen a törzsvendégeink nagyon várják már. A higiéniára mindig is kiemelt figyelmet fordítottunk, a ránk vonatkozó szabályokat maximálisan betartjuk az újranyitás után is.
Dolgozóink nagy része megkapta már az első oltását, többen a másodikon is túl vannak. Azt gondolom, a védőoltás mindenképp szükséges ahhoz, hogy a jövőben mind a dolgozóink, mind a vendégeink biztonságba érezhessék magukat.
Csorba János, tulajdonos:
- Hogyan tudták átvészelni az elmúlt időszakot? (létszámcsökkentés, házhoz szállítás, egyéb...)
Nehezen vészeljük át, a vendéglátást egy éve sújtja a pandémia. Létszámot nem csökkentettünk, mindenki a teljes fizetését kapja. A házhozszállítás a tizedére csökkent, az ételmegrendelés nem számottevő, a szállásadás szintén elenyésző.
- Milyen külső segítséget kaptak ez idő alatt? (bértámogatás, bérleti díj csökkentés, adókedvezmény stb.)
Mi is megigényeltük a bértámogatást, ami erős csúszással meg is érkezik. Annyi előnyünk van, hogy a létesítmény saját tulajdonunk, így nincs bérleti díj.
- Tervezik-e a terasz megnyitását mihelyt az lehetővé válik?
Tervezzük a terasz megnyitását mi is, mihelyt engedélyezik.
- Milyen új intézkedéseket készülnek bevezetni a vendégek biztonsága érdekében?
Fokozottan figyelünk a megfelelő higiéniára és távolságtartás betartására.
- Mi a véleményük a védőoltásról, maguk illetve dolgozóik részére beadatták-e?
Ahogy a kormány is mondja, a vakcina a megoldás. Dolgozóink egy része már beoltatta magát, a többieknek is folyamatban van.
- Van-e egyéb, a témához kapcsolódó javaslata, véleménye?
A témához volna véleményem, de erről nem szívesen nyilatkozom.
Erdélyi Katalin, tulajdonos:
- Hogyan tudták átvészelni az elmúlt időszakot? (létszámcsökkentés, házhoz szállítás, egyéb...)
Motelünkben szerencsére voltak üzleti céllal érkező – főként külföldi – szállóvendégek, akik nálunk étkeztek és hétvégékre is maradtak. Ez számunkra nagy segítség volt ebben a nehéz helyzetben, mert csak így tudtuk átvészelni ezt az időszakot. A menükiszállítás folyamatos volt, de a helyben fogyasztó vendégeink nagy részét sajnos elveszítettük. Létszámcsökkentésre nem került sor.
- Milyen külső segítséget kaptak ez idő alatt? (bértámogatás, bérleti díj csökkentés, adókedvezmény stb.)
Az állami bértámogatást mi is igénybe vettük, ami szintén hozzájárult ahhoz, hogy nem kellett a dolgozói létszámot csökkentenünk. Valamint a kiszállításos ételek ÁFÁ-jának csökkentése is a segítségünkre volt.
- Tervezik-e a terasz megnyitását mihelyt az lehetővé válik?
Természetesen mi is tervezzük a terasz megnyitását amint az lehetséges. Most épp a felújítási munkák végén tartunk, jelenleg az új térkövek lerakása folyik. Egy megújult, esztétikusabb környezetben tudjuk fogadni a vendégeinket.
- Milyen új intézkedéseket készülnek bevezetni a vendégek biztonsága érdekében?
A biztonsági előírásokat teljes mértékben betartjuk. A fogyasztó vendégeknek nem kell maszkot viselniük, de minden dolgozónknak kötelező. A kihelyezett kézfertőtlenítők továbbra is elérhetőek lesznek vendégeink számára.
- Mi a véleményük a védőoltásról, maguk illetve dolgozóik részére beadatták-e, vagy tervezik-e beadatni?
Az oltást én és a családom minden tagja megkapta, negatív tapasztalatunk ezzel kapcsolatban nem volt. A személyzet nagy része már regisztrált a védőoltásra és várják az értesítést.
Szécsényi Szabolcs és Bán Gyula tulajdonosok:
Mi a bizonytalan helyzetre és egy súlyosbodó egészségügyi problémára való tekintettel már 2020. november 1-jén bezártunk. A kávézó dolgozóinak szokásos létszámát nem csökkentettük, de elmondhatjuk, hogy nehezen éltük meg a bezárás hónapjait. Bérleti díj csökkentést sajnos nem kaptunk, bértámogatáshoz is csak a bezárás utáni 4. hónap végén sikerült hozzájutnunk.
Most még nem tervezzük a teraszunk megnyitását, ez körülbelül egy hónap múlva várható. A fagylalt árusítása a fő profilunk, ami egy szezonális, meleg időhöz kötött termék, ezért ennek nyitása az időjárástól függ, de úgy gondoljuk, hogy május 1-től el tudunk indulni. A zárás alatt felújítottuk a mosdót és elvégeztük a különböző karbantartási munkálatokat.
A kávézóban eddig is kiemelten figyeltünk a higiéniára, bio vegyszerekkel végezzük a napi rendszeres tisztítást, fertőtlenítést, nyitás után pedig kiemelt fontossággal bírnak majd azok a pontok is az üzletben, amelyekkel a vendégek érintkeznek. Az oltással kapcsolatosan nem vagyunk egy véleményen, míg az egyikőnk már felvette mindkét oltást, a másik fél még kivár.
Bói Zoltán, tulajdonos:
- Hogyan tudták átvészelni az elmúlt időszakot? (létszámcsökkentés, házhoz szállítás, egyéb...)
- Milyen külső segítséget kaptak ez idő alatt? (bértámogatás, bérleti díj csökkentés, adókedvezmény stb.)
Bér- és járuléktámogatást igényeltünk meg, ami ezeknek a költségeknek a felét jelentette.
- Tervezik-e a terasz megnyitását mihelyt az lehetővé válik?
Igen tervezzük, ha az időjárás nem szól közbe.
- Milyen új intézkedéseket készülnek bevezetni a vendégek biztonsága érdekében?
Eddig is mindent megtettünk a vendégek és saját biztonságunk érdekében. Az előírásoknak megfelelően fogunk eljárni továbbra is.
- Készülnek-e nyitási akciókkal?
- Mi a véleményük a védőoltásról, maguk illetve dolgozóik részére beadatták-e?
A csapat nagyobb része már megkapta az első oltást, a többiek is regisztráltak.
Pap Zoltán, üzletvezető:
- Hogyan tudták átvészelni az elmúlt időszakot? (létszámcsökkentés, házhoz szállítás, egyéb...)
A november 11-ei bezárás után a dolgozók létszámát 23 főről 17 főre csökkentettük, elküldtük a pultosokat és a konyhalányok egy részét. Sajnos nagyon nehezen tudtuk feldolgozni, hogy 6 kollégát ki kellett tennünk az utcára, de a dolgozóink közül csupán 8 fő volt jogosult az ágazati bértámogatásra, egy dolgozónk után nem tudtuk igénybe venni, a másik 8 főre 6+3 hónap munkaerő megtartó pályázatot nyert cégünk.
- Milyen külső segítséget kaptak ez idő alatt? (bértámogatás, bérleti díj csökkentés, adókedvezmény stb.)
A menü kiszállítással, az ágazati bértámogatással és némi önerővel átvészeltük ezt a pandémiás helyzetet. Az államtól kaptunk némi járulékkedvezményt, a tulajdonosnak nem kellett bérleti díjat fizetnünk, de a TB és SZJA járulékokat ugyanúgy fizettük a dolgozók után.
- Tervezik-e a terasz megnyitását mihelyt az lehetővé válik?
Nagyon vártuk már a terasz megnyitását, legalább az élet újra elindulhat, de azért még sokat kell várnunk, hogy minden visszatérjen a régi kerékvágásba.
- Milyen új intézkedéseket készülnek bevezetni a vendégek biztonsága érdekében?
A vendégek biztonsága érdekében folyamatosan fertőtlenítünk, betartjuk a járványügyi szabályokat, kellő távolságot hagyunk az asztalok között, kollégáink védőmaszkban és gumikesztyűben szolgálnak fel.
- Készülnek-e nyitási akciókkal?
Nem készülünk nyitási akciókkal, ugyanis úgy gondolom, hogy még az emberek óvatosak, ezért nem számítunk nagy forgalomra.
- Mi a véleményük a védőoltásról, maguk illetve dolgozóik részére beadatták-e, vagy tervezik-e beadatni?
A védőoltással kapcsolatban a dolgozóink egy része már megkapta mind a két védőoltást, a másik része most fogja a napokban megkapni.
- Egyéb, a témához kapcsolódó javaslat, vélemény.
Bizakodóak vagyunk a vendégforgalommal kapcsolatban, reméljük újra visszatérnek és elkezdődik az élet körforgása. Várunk mindenkit sok szeretettel!
Gál Petra, Nagy Róbert tulajdonosok
- Hogyan tudták átvészelni az elmúlt időszakot? (létszámcsökkentés, házhozszállítás, egyéb...)
Kávézónkban létszámcsökkentést nem alkalmaztunk, éltünk az elviteles nyitva tartás lehetőségével, így próbáltuk átvészelni az elmúlt időszakot.
- Milyen külső segítséget kaptak ez idő alatt? (bértámogatás, bérleti díj csökkentés, adókedvezmény stb.)
Az állam által nyújtott ágazati bértámogatást vettük igénybe az alkalmazottak után.
- Tervezik-e a terasz megnyitását mihelyt az lehetővé válik?
Tervezzük a terasz megnyitását, amint azt a kormány engedélyezi.
- Milyen új intézkedéseket készülnek bevezetni a vendégek biztonsága érdekében?
Ahogy az elmúlt időszakban, ezután is odafigyelünk a megfelelő higiéniai előírások betartására, illetve a megfelelő távolság megtartására. Az aktuális szabályok betartására pedig hirdető plakátokat helyeztünk ki!
- Készülnek-e nyitási akciókkal?
Tervezünk akciókat a vendégeink részére, melyeket Facebook oldalunkon fogunk majd megosztani.
- Mi a véleményük a védőoltásról, maguk illetve dolgozóik részére beadatták-e?
Szükségesnek tartjuk a védőoltást, a tulajdonosok és az alkalmazottak is igénybe veszik.