2020. október 29-én a Püspökladány – Biharkeresztes szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás projekt alapkőletételi ünnepségére került sor a berettyóújfalui vasútállomáson. KÉPGALÉRIA
Az eseményen Bodó Sándor foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár (Innovációs és Technológiai Minisztérium), országgyűlési képviselő (Hajdú-Bihar megye 5. sz. választókerület), Dr. Vitányi István József országgyűlési képviselő (Hajdú-Bihar megye 4. sz. választókerület), Nyiszter Tamás, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese, valamint Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese mondott ünnepi beszédet.
Bodó Sándor foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár beszédében elmondta, a villamosított vasútvonalak jelenlegi hossza kb. 3.100 km, 2010 óta 36%-ról 41%-ra nőtt. A villamosítás a MÁV mindennapjaiban most is jelen van. A beruházás egyik jelentősége, hogy nem törik meg az az utazás, amely akár a fővárosból indulva korábban Püspökladánynál megtört. A fejlesztés praktikusabbá, komfortosabbá, utasbarátabbá teszi ezt a közlekedési lehetőséget. Továbbá a pálya állapotának, minőségének javulásával a biztonság is jelentősen megnő, valamint a környezetvédelem szempontjából is előnyös a villamosítás.
Dr. Vitányi István József országgyűlési képviselő Berettyóújfalu Város Önkormányzata nevében is köszöntötte az esemény résztvevőit, ugyanis Muraközi István polgármestert jelenleg COVID fertőzés miatt a debreceni Kenézy Kórházban kezelik. Örömteli hír, hogy polgármester úr egészségi állapota a kezeléseknek hála folyamatosan javul. Innen is mielőbbi gyógyulást kívánunk Neki!
Az országgyúlési képviselő kiemelte, Néhai Arnóth Sándor, Püspökladány volt polgármestere, országgyűlési képviselő mindig szívén viselte a vasút kérdését. Az Ő elévülhetetlen érdeme is, hogy most valóra válhat a 101. számú vasútvonal teljes villamosítása és felújítása. Óriási fejlődés ez a térség életében, ugyanis a bihari és sárréti térség infrastruktúra szempontjából az ország egyik leghátrányosabb területe volt. Lépésről lépésre jutottunk előre. Az autópálya már a határig ér és bízunk benne, hogy 2023. január 1-jén már használatba vehetjük a kész beruházást.
Nyiszter Tamás, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese igazi ünnepnek tartja ezt a mai alkalmat, hogy a MÁV Zrt. fejlesztéseiről és céljairól beszélhet. A jövő közlekedésének biztonságosabbnak, zöldebbnek és fenntarthatóbbnak kell lennie. 2050-re karbonsemleges, azaz zéró emissziós közlekedést kell megvalósítani egész Európában. Az Európai Unió klímapolitikai célját csak fenntartható, hatékony közösségi közlekedés kialakításával érhetjük el. A villamosítás a legfontosabb módja, hogy csökkentsük a légszennyezést okozó károsanyag kibocsátást. Ennek módja a környezetszennyező dízel vontatás kiváltása villany, illetve hibrid meghajtású járművekkel. Nyiszter Tamás beszélt továbbá az elektronikus jegyek teljeskörű bevezetéséről, a vasút és buszközlekedés együttműködéséről és további fejlesztési tervekről.
Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese a beruházás műszaki paramétereit ismertette:
A fejlesztés célja a legalább 100 km/h-s pályasebesség visszaállítása és a 22,5 tonnás tengelyterhelés biztosítása, amelyhez összesen 35 km vasúti pálya al- és felépítményi átépítése szükséges. Megújulnak a vasúti felépítmények és a fejlesztésekkel együtt nő a szolgáltatási színvonal: könnyebb fel- és leszállás, kényelmesebb várakozás, modernebb utastájékoztatási rendszer, valamint korszerűbb világítás és energiaellátás valósul meg.
A projekt során megvalósul a 101. számú vasútvonal villamosítása 50 Hz 25 kV váltakozó áramú villamos felsővezeték rendszerrel, kapcsolódó járulékos feladataival, valamint FET (Felsővezetéki Energia Távvezérlés) és HETA (Helyi Távvezérlés) kiépítésével, Ebes Felsővezetéki Energia Távvezérlő központba történő bekötéssel és Berettyóújfaluban felsővezeték karbantartó telep létesül. A vasúti pálya szűk keresztmetszeteit felszámolják és biztonság növelése érdekében új elektronikus biztosítóberendezés épül ki. 4 állomáson összesen 5 db akadálymentes magasperon létesül. Korszerű elektronikus biztosítóberendezés és utastájékoztató rendszer épül ki püspökladányi központi forgalomirányítási központba történő integrálással és belsőépítészeti munkákkal, a meglévő vonóvezetékes rendszer pedig elbontásra kerül. Az utasforgalmi és üzemi területeken megújul a térvilágítás a projekt során átépítésre kerülő állomásokon.
A beruházás a tervek szerint 2023-ra fejeződik be. A kivitelezést az SR 2019 Konzorcium (vezető tag: STRABAG Rail Kft., tag: R-KORD Kft.) végzi, a teljes projekt nettó kivitelezési költsége több mint 47 milliárd forint. A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósult meg.