Forrás: Trans-Sped Csoport
Egy kamion vezetőfülkéjéből kitekintve, típustól függően akár több szobányi terület részben vagy teljesen beláthatatlan a sofőrök számára. Ezeken a terülteteken „láthatatlanná válhat” több személyautó, húsz motoros, harminc biciklista, egy kisbusz, de akár egy a kamion előtt, a zebrán áthaladó óvodáscsoport is.
A közlekedés során ezzel nem csupán a kamionsofőröknek kell tisztában lenniük. Az autósoknak, motorosoknak, bringásoknak és a gyalogosoknak is körültekintően kell közlekedniük az akár 40 tonna össztömegű szerelvények közelében. Ezt azonban nem mindenki tudja. A logisztikai vállalatok és civil szervezetek közösen igyekeznek erre felhívni a figyelmet, a Közlekedési Kultúra Napján is.
A ”Láss a sofőr szemével!” akció infógrafikáján jól látszódik, hogy mely sávokban alakul ki olyan holttér, amellyel nem csupán a gépjármű-vezetőnek kell tisztában lennie, hanem a közlekedés többi szereplőjének is.
Mit tanácsol a szakértő?
„Egy átlagos kamionnal kapcsolatban kétféle holttérről beszélhetünk: vannak olyan területek, melyeket a sofőr odafigyeléssel, tükrök segítségével beláthat, akad azonban egy olyan sáv is, melyre semmilyen rálátása nincs. Ezt nevezzük abszolút holttérnek. A vezető 180 fokos szögben tudja ellenőrizni a környezetét, a tükrök segítségével pedig a mögötte levő területet. De nem szabad elfelejteni, hogy egyszerre nem tudnak mindenhova figyelni, így például egy előzés során célszerű megbizonyosodni arról, hogy a sofőr tudomást vett a jelenlétünkről és igyekezni kell, hogy a lehető leggyorsabban elhagyjuk a holtteret” – mondta el Tóth Csaba, a Trans-Sped Csoport fuvarozási igazgatója.
A vállalatcsoport több mint 250 járművel van jelen a hazai utakon, és kiemelten fontos számukra a vezetésbiztonság. A kollégái számára is rendszeres képzéseket biztosít, és társadalmi felelősségvállalási küldetésük, hogy felhívják a közlekedés többi szereplőjének figyelemét a kamionok körüli holttér veszélyeire.
- Olyan rendezvényeket szervezünk, ahol a sofőrfülkébe ülve bárki megtekintheti, hogy mit látnak és mit nem a gépjármű-vezetők – folytatta a logisztikai szakértő.
Mi az abszolút holttér?
Ahogy a grafikán is látható, a szerelvény mögött, valamint a kamion sofőrfülkéje előtt egy sávban abszolút holttér alakul ki. Ez egy olyan terület, amit egyáltalán nem lát a gépjármű-vezető. A terület mérete függ a kamion kialakításától, a sofőr magasságától, üléspozíciójától, így ez minden esetben más. Egyszerűen ellenőrizhető azonban: ha látjuk a sofőr arcát vagy mellette haladva, vagy a kamionos tükrében, ez azt jelenti, hogy ő is láthat minket. Ha nem látjuk a sofőr arcát, akkor viszont teljesen biztos, hogy ő sem lát minket. Fontos tehát felismerni, hogy mikor tartózkodunk holttérben, és arra kell törekedni, hogy mielőbb elhagyjuk azt!
Ez a fajta tudás is a közlekedési kultúra része, mely hazánkban még gyerekcipőben jár. A Közlekedési Kultúra Napja ebből a felismerésből született és május 11-én, az ország több pontján szerveznek közösen rendezvényeket a közlekedésbiztonság, közlekedési kultúra ügye iránt elkötelezett vállalkozások és szervezetek.