Az M0-s autót szigetszentmiklósi szakaszán 2017. december 6-án egyik terelést kiépítő munkatársunk sajnálatos módon életét vesztette, miután a munkaterület mellett egy, a kihelyezett sebességkorlátozást jelentősen túllépő autó egy manővert követően irányíthatatlanná vált és elgázolta. Az eset arra sarkallta a Magyar Közút szakembereit, hogy rövid és hosszú távon is olyan intézkedéseket valósítsanak meg, amelyek még inkább megvédhetik az utakon dolgozó munkatársainkat és egyúttal a járművezetők biztonságát is garantálják. Sajnos nem egyedi esetről van szó, ugyanis az elmúlt öt évben összesen öt munkatársunk vesztette életét munkavégzés közben és 42-en sérültek meg a munkaterületen történő balesetekben.
A legutóbbi esetet követően munkacsoportot állítottunk fel, melynek feladata a jelenlegi forgalomtechnikai szabályozások felülvizsgálata, a társszervezetekkel való egyeztetés a témában és egy hosszú távú stratégia, ami azt a célt szolgálja, hogy a közútkezelő szakemberek és a közlekedők életét is megvédje.
Mindent megteszünk annak érdekében, hogy olyan intézkedéseket valósítsunk meg, amelyek a lehető legnagyobb biztonságot szavatolják munkatársainknak, ugyanakkor a túlbiztosításokat is szeretnénk elkerülni és olyan észszerű korlátozásokat szeretnénk bevezetni, ami a forgalom folytonosságát is biztosítja, és a közlekedők érdekeit is szolgálja.
Azonnali intézkedésként – a sajnálatos esetet követően – elrendeltük, hogy az M0-s autóutat érintő munkavégzéseknél a munkaterület mellett 60 km/órás sebességkorlátozás lesz érvényben. Sajnálatos tapasztalatunk ugyanis, hogy a járművezetők az esetek többségében teljesen figyelmen kívül hagyják az előjelzéseket és a kihelyezett sebességkorlátozó táblákat is. Külföldi tanulmányok is bizonyítják, hogy a munkaterületek mellett a sebességtúllépés exponenciálisan növeli a balesetek bekövetkezését. Igyekszünk a nagyobb korlátozásokkal járó munkákat a sajtón, a social és webes felületeinken is előre jelezni, hogy a közlekedők számoljanak azzal, hogy hol, milyen korlátozásokra számíthatnak, és az esetleges lassabb haladást ne a munkaterületek mellett közlekedve próbálják meg behozni. Társaságunk együttműködési megállapodással rendelkezik az egyik legnépszerűbb közösségi autós applikációt, a WAZE-t működtető társasággal, ezt kibővítve az alkalmazáson folyamatosan jelezni fogják mérnökségeink a munkavégzéseket, hogy ezzel is segítsük a közlekedők tájékoztatását.
Aktív tagja vagyunk a Conference of European Directors of Roads nevű szervezetnek (CEDR), melyet az európai közútkezelő társaságok hoztak létre. Ezen keresztül igyekszünk külföldi tapasztalatokat is gyűjteni, hogy elérhessük hosszú távú célunkat: minimalizálni és megszüntetni a munkaterületeken bekövetkező baleseteket és azok kimenetelének súlyosságát. A munkaterületeken történő balesetek nem hazai sajátosságok, világszerte küzdenek hasonló problémával más országok is. A PIARC (Permanent International Association of Road Congresses) közzététele szerint még a legnagyobb közúti biztonsággal rendelkező Svédországban is előfordul számos ilyen baleset. Bár nemzetközi összehasonlításban pusztán a statisztikai adatokat nézve jól állunk, de igazából csak azzal elégednénk meg, ha az arányt sikerülne nulla százalékra csökkentenünk.
Ezen célok elérése érdekében Társaságunk több megelőző intézkedést is tesz. Folyamatosan gondoskodunk ezért forgalomtechnikai berendezések beszerzéséről. Legutóbb újabb forgalomterelő pótkocsikat vásároltunk. A pótkocsik LED-es fényjelző berendezésekkel és jól látható fényvisszaverő táblákkal vannak felszerelve. Munkatársainkat és a járművezetőket teherautóra felszerelhető ütközéscsillapító moduljainkkal is igyekszünk védeni (TMA), folyamatos pótlási igényük is igazolja, hogy számtalan esetben bizonyították életmentő funkciójukat.
Az aktív és passzív biztonsági intézkedéseink mellett is arra kérjük az autósokat, hogy minden esetben fokozott figyelemmel, a munkaterületek sebességkorlátozási szabályait betartva haladjanak el a közutakon munkát végző kollégáink mellett. Sajnos a meglévő úthálózaton végzett munkák korlátozásokkal és – adott esetben – torlódással, hosszabb menetidővel járnak. Kérjük az autósokat, hogy fogadják el az úton folyó munkákkal járó esetleges kellemetlenségeket, amelyek minden esetben a közlekedők érdekében történnek és vigyázzanak kollégáinkra! A torlódások számos esetben elkerülhetőek lennének, ha egy-egy forgalmi sáv „elfogyása” esetén az autósok még időben, az első jelzéseket követően azonnal igyekeznének az engedélyezett sebességgel a megmaradó forgalmi sávba átsorolni. A kihelyezett jelzések minden esetben szükségesek, még ha az autósok adott esetben nem is látják a munkavégzés minden fázisát. Ugyanis előfordulhatnak váratlan, a munkavégzésből, az adott technológiából adódó, előre nem látható helyzetek, amelyeket ezekkel a jelzésekkel (sebességkorlátozás) tudunk biztosítani.
A közlekedők mellett számítunk a sajtó segítő közreműködésére is! A továbbiakban minden forgalomkorlátozásról szóló közleményünkben az alábbi bekezdést szerepeltetni fogjuk, kérjük az újságíró kollégákat, hogy ezt a számunkra fontos részt is használják a jövőben tudósításaikban!
„Kérjük a közlekedőket az úton dolgozók és a többi járművezető biztonsága érdekében, hogy a munkaterületen érvényes ideiglenes sebességhatárokat mindenképpen tartsák be! Vigyázzanak az utakon dolgozó munkatársainkra!”
Bízunk benne, hogy a rövid és hosszú távú intézkedéseink elősegítik a munkaterületeken dolgozók és az ott közlekedők biztonságát is és sikerül érezhető, pozitív változást elérnünk. Ebben mindenképpen számítunk az Önök segítségére is.
A közlekedésbiztonsági munkacsoportunk által készített tervekről és intézkedésekről igyekszünk folyamatosan tájékoztatást adni.
Segítő közreműködésüket előre is köszönjük!
Magyar Közút Nonprofit Zrt.