A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az országos főúthálózat több szakaszára vonatkozóan is súlykorlátozásokat vezetett be, a 20 tonnás össztömeget meghaladó tehergépkocsik esetében.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz, valamint a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-hez érkező különböző szintű (lakossági, országgyűlési képviselői, ombudsmani) bejelentésekben az új útdíj rendszer bevezetése óta a főúti szakaszokon tapasztalható teherforgalom növekedésre és az ebből származó környezetterhelésre panaszkodtak az érintettek.
A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-vel közösen vizsgálatot indított a beérkező panaszok ügyében és megállapítást nyert, hogy a teherforgalomnak a főutakról a gyorsforgalmi hálózatra történő leghatásosabb átterelése az egyes főúti szakaszok forgalomkorlátozásával érhető el. A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ az egyes főúti szakaszok forgalomkorlátozására javaslatot terjesztett a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elé, amely indítvány elfogadása megtörtént. A szükséges intézkedések végrehajtásának határidejeként 2017. január 1-jét határozta meg, melynek érdekében kerültek kihelyezésre a nevezett szakaszokon a KRESZ 44. ábraszámú „20 tonna össztömeget meghaladó tehergépkocsival behajtani tilos” jelzőtáblák és esetenként a „kivéve áruszállítás” kiegészítő táblák.
Az érintett útszakaszok a következők:
Megye | Gyorsforgalmi út száma | Párhuzamos főút száma | Korlátozás helye kezdő szelvény | Korlátozás helye vég szelvény |
Komárom-Esztergom | M1 | 1 | 51+820; | 57+000; |
Komárom-Esztergom | M1 | 1 | 57+942; | 64+350; |
Komárom-Esztergom | M1 | 1 | 89+619; | 93+567; |
Győr-Moson-Sopron | M1 | 1 | 96+960 | 108+170 |
Győr-Moson-Sopron | M1 | 1 | 137+870 | 140+060 |
Győr-Moson-Sopron | M1 | 1 | 159+460 | 160+580 |
Csongrád | M5 | 5 | 133+590 | 146+825 |
Csongrád | M5 | 5 | 147+195 | 155+825 |
Fejér | M6 | 6 | 37+950; | 48+282; |
Fejér | M6 | 6 | 81+302; | 87+070; |
Tolna | M6 | 6 | 115+680 | 120+273 |
Hajdú-Bihar | M3 | 35 | 18+600 | 23+270 |
Hajdú-Bihar | M3 | 35 | 37+020 | 40+150 |
Hajdú-Bihar | M35 | 35 | 66+550 | 77+310 |
Hajdú-Bihar | M3 | 36 | 6+915 | 22+060 |
Szabolcs-Szatmár-Bereg | M3 | 41 | 28+103 | 34+092 |
Csongrád | M43 | 43 | 28+200 | 34+840 |
Baranya | M60 | 57 | 11+510 | 17+570 |
Győr-Moson-Sopron | M85 | 85 | 12+627 | 17+551 |
Vas | M86 | 86 | 80+367 | 85+976 |
Vas | M86 | 86 | 92+604 | 96+635 |
Csongrád | M43 | 4434 | 77+226 | 84+700 |
Csongrád | M5 | 5421 | 10+703- | 18+813 |
Az intézkedések célja összességében, a főutak átmenő forgalmának csökkentése, elterelése, valamint az itt élőket érő kedvezőtlen környezeti hatások mérséklése. Az érintett településeken működő vállalkozások számára a tilalom hatálya alá eső, a tiltott szakaszokat nem áruszállítás céljából igénybevevő teherjárművek közlekedéséhez a éves behajtási engedélyt fognak kiadni. A behajtási engedély kiadásához szükséges az igénylő személy azonosságával, a telephely címével, a jármű típusának megjelölésével, valamint tömegének feltüntetésével az illetékes megyei igazgatóság címére történő igény megküldése.
Magyar Közút Nonprofit Zrt.