Eloszlatunk néhány tévhitet ezzel a nagyszerű közlekedési móddal / téli sporttal kapcsolatban és adunk néhány tippet, hogy egész évben nyeregben maradhass. A cikk végén hasznos információkat olvashatunk a kerékpárgumikról, guminyomásról az jóvoltából.
A téli kerékpározás többé már nem csak a merész biciklis futárok vagy a hegyi bringázás rajongóinak a kiváltsága, írja a . Az emelkedő üzemanyagárak, az ökológiai lábnyom problémája mellett a kerékpárutak fejlődése a városokban is hozzájárultak ahhoz, hogy az egész évben biciklivel munkába járók száma növekvő tendenciát mutat. „Egyre több embert látunk odakint”- mondja Yvonne Bambrick, a Torontoi Kerékpáros Szövetség szóvivője, aki maga is teker egész évben. A téli biciklizést a síeléshez vagy a korcsolyázáshoz hasonlítja: egy élvezetes téli időtöltés. Debbie Field, a FoodShare élelmiszerbiztonsági szervezet 56 éves vezérigazgatója egyetért ezzel: „Olyan, mintha a sífutást és a hegyi kerékpározást ötvözték volna.” Élvezi a friss levegőt, a testmozgást és a havas utcákon történő navigálással járó kihívásokat, a munkába való ingázást úgy hívja: „a napom legjobb része!”
Álltál már valaha a megállóban toporogva, hogy melegen tartsd a lábad, miközben nézted, hogy a kerékpárosok elhúznak melletted? Nos, akkor íme néhány tudnivaló ahhoz, hogy válts.
Először is oszlassunk el néhány általános tévhitet:
#1 – Biztonságos? Habár óvatosabbnak kell lenni, a téli bringázás nem veszélyesebb, mint az autóvezetés. „Ha vezetni tudsz, tekerni is tudsz” a téli, havas körülmények között – mondja Bambrick azt tanácsolva, hogy ugyanazokat az óvintézkedések tedd meg, mintha autót vezetnél. Hagyj magadnak elegendő időt a célba érésre, tekerj óvatosan és körültekintően és nézd meg az időjárás előrejelzést mielőtt elindulsz. Mig Roberts, a Torontói Közlekedési Szolgálat közrendőre is emlékezteti a bringásokat, hogy figyeljenek nagyon a környezetükre, mint például a jeges hidakra, villamossínekre és a nagy hóbuckákra. „Vigyázzanak, ha útkereszteződéshez érnek, a hóbuckák miatt előfordulhat, hogy az autósok nem látják őket.” Közölte, hogy a téli hónapok közül novemberben történik a legtöbb bukás, amikor a bringások kezdenek hozzászokni a télhez. Azt is hozzátette, hogy a kerékpárosokkal mindaddig nem lesz probléma, „amíg tudatában vannak annak, hogy ők is járművel közlekednek és betartják a közlekedési szabályokat.”
#2 – Nem túl hideg? Épp ellenkezőleg ahogy várnád, a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy ne hevülj fel túlságosan. Bambrick sokkal lazábban öltözködik amikor biciklivel megy munkába, mint amikor tömegközlekedik. “ kimelegszel miközben tekersz - és sokkal kellemesebb a saját tempódban bringázni, mintha fagyoskodva várnál a buszra. „Ő a fülvédőre és a lábszárvédőre esküszik. Debbie Field hozzáteszi, hogy érdemes még venni egy sínadrágot, nagy kesztyűt és egy jó csizmát.
#3 – Szeretni fogom? A legtöbb téli biciklista felemelőnek tartja a munkába járást és pozitívan kezdi a napot, szemben azokkal, akik a többi boldogtalan ingázóval összezsúfolva érkeznek meg. A biciklizésnek számos előnye van- ingyen testmozgással kezded a napot, nem vagy kitéve a közlekedés vagy a tömegközlekedés szeszélyeinek és pénzt spórolsz.
A téli biciklizés térhódításával együtt a kerékpáros közlekedési lehetőségek is fejlődni fognak. Az olyan városok, mint például Montreal, Calgary, Ottawa és Toronto nagy hangsúlyt fektetnek a kerékpárutak takarítására télen, és több munkahely biztosít a dolgozóknak zuhanyzót és kényelmes kerékpártárolót. Az embereknek nincs más dolguk, mint belevetni magukat és megtapasztalni a téli biciklizés örömét. Kérdésünkre, hogy mit mondana a még hezitáló, leendő kerékpárosoknak, Field ezt válaszolta mosolyogva: “ Próbáld ki, szeretni fogod!”
Felszerelések
Amire valóban szükséged van, az egy strapabíró bringa és meleg, réteges öltözet, de néha pár kiegészítő is igazán hasznos lehet. Próbáld ki ezeket az erősen ajánlott dolgokat, hogy még kényelmesebb legyen a téli bringázás.
Gumiabroncs: A normál gumi általában elégséges télen. Azonban havas napokra érdemes beruházni egy pár hegyi kerékpár típusú gumira a jobb tapadás érdekében. Ha viszont kemény vagy és főleg jeges úton közlekedsz, akkor szerezz be egy pár téli gumit (igen, valóban vannak biciklire is téli gumik). Vedd figyelembe, hogy ezek csak extrém körülményekre valók. Ha csak egy gumit tudsz megengedni magadnak, akkor az elsőt cseréld le az optimális irányítás miatt. Érdemes még sárhányót is venni- a Torontói Rendőrség nem javasolja a hagyományos sárhányót, mert a hó és a latyak felgyülemlenek alatta. Ehelyett inkább válassz magasabb, felpattintható sárhányót vagy egy furnérlemezzel bélelt hátsó csomagtartót.
Fej- és Szemvédők: Alapvető, hogy beszerezz egy csúcsminőségű bukósisakot, lehetőleg olyat, aminek fülvédő része is van és lehet hozzá védőszemüveget csatlakoztatni. Szükséges még egy csengő, hogy halljanak az utcán akkor is, amikor nem vagy látható. Fel kell készülni arra, hogy ha hóban biciklizel, az arcodba csap a latyak. Ezért fontos egy speciális szemüveg. A legtöbb bringás (köztük Bambrick) kedvence a keret nélküli „Blade” napszemüveg. Ami engem illet, jobban kedvelem a síszemüveget, mert erős, praktikus és nem párásodik be.
Öltözet: A legtöbb ingázó azt tartja a legnagyobb akadálynak, hogy plusz ruhát vigyen magával a munkába. Tapasztalatom szerint erre csak akkor van szükség, ha komoly megbeszélésre vagy prezentációra megyünk. Általában én abban a ruhában megyek, amiben dolgozok, alatta meleg, lélegző anyagú alsóruhával és vízálló-lélegző felsőruházattal.
Kosár: Amikor az utcákon navigálsz, az utolsó dolog, amire szükséged van, hogy valami súly húzza a hátadat. A hátsó csomagtartó vízhatlan kosárral nagyszerű megoldás a cuccaid tárolására. Ráadásul jól jön, ha hazafelé megállsz vásárolni.
Világítás: Mivel télen rövidebb ideig van világos, ezért szükséged van első és hátsó lámpákra; a fényvisszaverő csíkok a vázon segítenek, hogy az autósok jobban lássanak.
Téli szerszámok: A szokásos gumijavító foltkészlet és a kerékpár zsír mellé dobj be egy öngyújtót vagy jégoldót arra az esetre, ha a lakatod lefagyna. Ne felejtsd el felkészíteni a bringádat a téli, havas közlekedésre.
Forrás: greenpeace.blog.hu
Összefoglalásként további tanácsok a téli biciklizéshez és hasznos információk a kerékpárgumikról, guminyomásról az
- legyél mindig jól látható a rossz fényviszonyok között: a lámpák és a fényvisszaverők csodákra képesek
- legyen jó sárvédőd elől-hátul
- a mozgó alkatrészeket ellenőrizd
- csúszós körülmények között biztonságosabb a keréknyomást kicsit csökkenteni és a nyerget kicsit alacsonyabbra állítani
- óvatosan és előrelátóan közlekedj: a féktávolság hosszabb lehet
- a kanyarokat lassabban vedd be
- figyelj arra, hogy ne menj jégre és vastag hóba, mert megvezeti a kereked
- lassabban tekerj a szokásosnál, hogy ne fázzon meg a torkod a gyakori levegővételtől
- rétegesen öltözködj: több vékonyabb réteg jobb, mint a kevés vastag.
- a mozgástól kimelegedsz, ezért ne öltözz túl melegen
- aki ennek ellenére fázik, javasoljuk, folyton hajtsa a pedált, így tuti hamarabb kimelegszik
- védd a térdízületeidet, hogy még 70-80 évesen is jók maradjanak és akkor is tudj tekerni... (vannak erre a célra kapható ruházati kiegészítők)
- hóesésben esőponcsó vagy vízálló dzseki
- a hideg szél ellen bringás szemüveg vagy síszemüveg
A vredestein kerékpárgumi forgalmazók voltak olyan kedvesek hogy küldtek egy szakszerű tájékoztatót, egy két dolog elég meglepő...
A megfelelő gumi és a megfelelő guminyomás a kerékpározás minőségét egyik leginkább meghatározó tényező. Igaz ez a hobbikerékpárosokra és a versenyzőkre egyaránt, így érdemes ennek a témának pár szót szentelni.
Terepen való kerékpározás esetén az előrehaladáshoz szükséges teljesítmény több, mint 50%-t a gumik gördülési ellenállása emészti fel, így ennek csökkentése révén komoly teljesítmény növekedést érhetünk el. E heti hírlevelünkben a gumi szélesség, a guminyomás és a gördülési ellenállás összefüggéséről lesz szó.
Guminyomás
Itt sokakban még él a valószínűleg az országúti kerékpáros múltból élő beidegződés, miszerint a magas guminyomás alacsonyabb gördülési ellenállást eredményez, így sokan akár 4 bar nyomással közlekednek egy MTB maratonon. A tény ezzel szemben az, hogy terepen az alacsonyabb nyomással sokkal kisebb gördülési ellenállást érhetünk el. 4 bar-ról 1,5 bar-ra csökkentve a nyomást a gördülési ellenállás egy durvább terepen 14 %-kal, egy sóderes dózerúton pedig közel 10%-kal csökken. Ennek magyarázata az, hogy a kemény gumi minden terep egyenetlenségre kénytelen felmászni, ezzel értékes energiát emésztve fel, míg a puhább gumi benyomódik, kiegyenlíti a terep egyenetlenségeit és erőkifejtés nélkül gördül tovább.
Ezzel egyidejűleg a tapadás, a komfort és a biztonság is emelkedik, hiszen a túl kemény gumi sokkal kisebb felületen érintkezik a talajjal, felfelé elkapar, köves lefelében pattog, nehéz irányítani a kerékpárt. Természetesen a nyomás csökkentésének határt szab a felütéses defekt kockázata. Túl alacsony nyomáson ennek a veszélye megnő, de ennek kivédésére rendelkezésre állnak a belső nélküli (tubeless) rendszerek.
Gumi szélesség
A régi trend itt a vékony gumi, pár évvel ezelőtt még az 1,9-1,95 volt a megszokott méret. Ez az elmúlt időben sokat változott, annak a felismerésnek köszönhetően, hogy terepen a szélesebb gumi alacsonyabb gördülési ellenállást eredményez. Egy 2,1 és egy 2,25-ös gumit összehasonlítva a szélesebb gumi ellenállása durvább terepen 6%-kal, de dózerúton is több, mint 3%-kal jobb. A magyarázat az, hogy adott nyomás és gumira nehezedő súly esetén a gumi benyomódási felülete ugyanakkora. Vékonyabb gumi esetén ez a felület keskenyebb, de hosszabb, szélesebb gumi esetén szélesebb, de rövidebb, ami rövidebb erőkart jelent és ezáltal kevesebb erő veszik el.
A szélesebb gumival nagyobb komfortot érhetünk el és a tapadás és a biztonság is javul. Ezen felül alacsonyabb nyomást is használhatunk, ami a fentiek szerint szintén alacsonyabb gördülési ellenállást jelent.
Természetesen a gumik gördülését számos egyéb tulajdonság (keverék, profil, súly stb.) is befolyásolja, de a guminyomás és szélesség okos megválasztásával nagyon kis ráfordítással komoly teljesítmény növekedést érhetünk el. Egyúttal a kényelem, a biztonság és a kerékpározási élmény is nagyobb.