artand001bakonszeg001darvas001komadi001korosszegapati001magyarhomorog001mezosas001nagykereki001szentpeterszeg001tepe001ujiraz001vancsod001

A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Operatív törzsének irányításával, megyénkben is modelleztük a téli időjárás kapcsán felmerülő lehetséges helyzeteket a mai délelőtt folyamán.

 

 

 

A téli időjárásból eredő szélsőséges közlekedési helyzetek kezelésére megszületetett egy új intézkedési terv a megyében, amelyben a szakemberek sorra vették azokat a kockázati helyszíneket, ahol számítani lehet közlekedési problémákra.

A beazonosítást követően több helyszíni szemlére is sor került, majd mindegyik útszakasz esetében megvizsgálták a műszaki mentésekhez riasztható eszközöket, a lehetséges kerülőutakat, parkolókat, a forgalommal kapcsolatos tevékenység rendjét és a közelben található szükség szálláshelyeket és melegedő helyeket. Hajdú-Biharban összesen 8 ilyen helyszínt azonosítottak be a szakemberek, köztük az M3-as és M35-ös autópálya szakaszait is.

A jelenlegi gyakorlat nem a közúti, hanem a vasúti kockázatok vonatkozásában határozott meg feladatokat a megye tűzoltói részére.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A módszertani gyakorlat célja volt többek között:

  • A rendkívüli közlekedési esemény helyszínén az operatív katasztrófavédelmi feladatok végrehajtásának központi, területi, helyi szintű feladatok gyakorlása.
  • A védekezés, valamint a lakosságvédelmi feladatok megszervezésének gyakorlása, valamint az ezekhez szükséges induló készletek, logisztikai képességek alkalmazhatóságának vizsgálata.
  • A melegedő, befogadóhelyek igénybevételének vizsgálata.
  • A veszélyhelyzeti kommunikáció gyakorlása.
  • A veszélyeztetett megyébe átcsoportosítható mentőcsoportok, katasztrófavédelmi támogató erők, eszközök pontosítása.

A feltételezés szerint az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése szerint, február 6-án markáns ciklon alakult ki, melynek következtében élénk széllökésekkel, csapadékzóna érte el észak-kelet felől hazánkat. A Duna-Tisza között, és a Tiszántúlon is jelentős mennyiségű friss hó esett, és a 60-70 km/h-s széllökések hófúvásokat okoztak. A kialakult időjárási helyzet következtében, Kónya és Hortobágy között egy személyvonat elakadt, és a Debrecen-Füzesabony közötti vasútvonal teljes szakasza nehezen járhatóvá vált. A MÁV a torlódás megelőzése érdekében forgalomkorlátozás vezetett be.

Megyénk operatív törzse a minél gyorsabb megoldás érdekében, a szomszédos, valamint a hajdú-bihari megyei mentőcsoportok bevonásával sietett a vonaton utazó, és a hóesésben elakadt, mintegy 500 ember minél előbbi kimenekítésére.

A gyakorlat során az operatív törzsbe beosztott hivatásos állomány, a kárfelszámolás során felmerülő lehetséges feladatokat modellezte, melynek értékelésére február közepén kerül sor. A polgári védelmi szakterület főfelügyelői pedig szakmai nap keretében fogják feldolgozni a tapasztalatokat.

Természetesen a gyakorlat során az érintett lakosság tájékoztatása is az operatív törzs feladata volt, igaz most csak elméletben. De a veszélyes időjárási jelenségekkel kapcsolatos tájékoztatásaink folyamatosan rendelkezésükre állnak sokféle formában, a katasztrófavédelem veszélyhelyzeti alkalmazása letölthető okostelefonokra:

Hajdú-Bihar Megyei
Katasztrófavédelmi Igazgatóság

You have no rights to post comments