A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a kezelésében lévő több mint 31 000 kilométernyi országos közúthálózat, vagyis a gyorsforgalmi, fő- és mellékutak üzemeltetési és fenntartási feladatait látja el. Így többek között arról is gondoskodunk, hogy a kezelésünkben levő úthálózatot a közlekedők – lehetőség szerint – akadálytalanul és biztonságosan vehessék igénybe télen is.
Ez nem kis feladat, hiszen a gondos felkészülés ellenére, az évszakra általában jellemző módon olykor rendkívüli időjárási viszonyok mellett, nem mindig lehet minden közlekedő igényeit egyszerre kielégíteni.
Téli közlekedést akadályozó tényezők, hasznos háttér információk
A hideg idő beálltával társaságunk az év legnehezebb feladatai elé néz. A téli időszakra üzemmérnökségeink hadrendbe állítják a szükséges munkagépeket és feltöltik a síkosság-mentesítéshez használt anyagok raktárkészleteit. Folyamatosan figyelemmel követjük az időjárás előrejelzéseket, ennek megfelelően hajtjuk végre megelőző intézkedéseinket, illetve készülünk fel a várható munkákra.
- Az utak jegesedésének megelőzése érdekében a forgalmasabb szakaszokon sózással védekezünk. E célra nátrium- és kálcium-kloridot használunk, nemcsak száraz, hanem oldat formájában is. Ez a munka azonban rendkívül időigényes, így a lehető leggondosabb szervezés mellet is szükség van az autósok türelmére és belátására.
- Havazás esetén a hó eltakarítását 3-5 centiméter lehullott hó esetén célszerű megkezdeni. Ezen hó vastagságig a havazás kezdetekor a síkosság elleni védekezésként kiszórt olvasztó anyagok – a forgalom taposó hatásával együtt – megakadályozzák a lehullott csapadék burkolatra fagyását, tapadását. A hó eltakarítása során sorrendet állítunk fel, először az autópályákat, főútvonalakat, illetve a nagyobb forgalmú mellékútvonalakat tisztítjuk meg, ezt követően kerül sor a további útszakaszokra.
- A hófúvások eltakarítása az egyik legnehezebb és időigényesebb feladat, amelyet szintén csak akkor tudunk hatékonyan elvégezni, ha már megszűnt az erős szél. Megelőzésképpen helyezzük ki a korábbi évek tapasztalatai és anyagi lehetőségeink szerint a leginkább érintett útszakaszok mellé a hófogó rácsokat, illetve hálókat. Ahol erre lehetőség van, ott hófogó erdősávot is telepítünk, amelynek kialakítása hosszú éveket vehet igénybe. A hófogó rácsok 30-50 kilométer/órás széllökésekig tudják ellátni funkciójukat. Hófúvások idején a sózás teljesen hatástalan, sőt, nem is ajánlott. Ennek oka, hogy a megolvasztott havat a nagy erejű szél gyorsan lefagyaszthatja, így tömör jeges, jégbordás szakaszok alakulhatnak ki, amelyek fokozottan veszélyesek. Ilyenkor egy dolgot tehetünk, folyamatosan takarítjuk a havat az útpályáról.
- Ónos esőesetén az utak sózása hatástalan, mivel a csapadék folyamatosan lemossa a kijuttatott anyagot a burkolatról, így a síkosságot csak azt követően lehet csökkenteni, ha az eső már elállt.
- Hóeltakarító gépjármű megelőzése nem javasolt, mert a még havas úton kevésbé biztonságosan lehet haladni, mint a frissen tisztított úttesten. Az előzés közben irányváltások további kockázatot jelentenek a biztonságos közlekedésre. Amennyiben nem kívánják megelőzni a munkát végző gépjárművet, kérjük, megnövelt követési távolság megtartásával haladjanak mögötte.
- Társaságunk hóeltakarítási terve előre rögzíti az egyes munkavégző gépek útvonalát. A gépeket az üzemmérnökségi telephelyeken töltik fel szóróanyaggal, majd a végpontról indulva látnak munkához, amint elértek a célterületre.
- Addig viszont felemelt ekével haladnak, hogy minél hamarabb eljussanak munkakezdésük helyére. Ugyanakkor, ha valaki ilyen munkagéppel találkozik, bízhat abban, hogy hamarosan követi azt egy másik, amely elkezdi tisztítani az utat.
- A hóeltakarítási munkákat nem egyszerre, hanem az Országos Közutak Kezelési Szabályzatának megfelelően először az autópályákon, majd a főutakon, utána a forgalmasabb mellékutakon, végül az alacsonyabb úthálózati szereppel rendelkező bekötőutakon látjuk el. Tehát intenzív havazás esetén nem lesz mindenhol egyszerre fekete a burkolat, de törekszünk rá!
- Mást jelent a közlekedők és mást jelent a szakemberek számára a járhatatlan út fogalma. Az autósok sok esetben a kissé havas útra is úgy tekintenek, hogy az nem járható. Az Országos Közutak Kezelési Szabályzatának megfelelően a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek az utak járhatóságát az út és látási viszonyok mellett kell biztosítania, vagyis az útkategória szerinti tevékenységet látjuk el, a meghatározott keretidőn belül. Tehát az autósoknak szükség esetén csökkenteni kell az adott szakaszon megengedett legnagyobb sebességet, hogy biztonsággal közlekedhessenek, amíg a hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat maradéktalanul ellátják a szakemberek.
Téli közlekedési tanácsok autósoknak
- A legfontosabb, amit megtehetnek, hogy amint a hőmérséklet tartósan +7 Celsius-fok alá süllyed, téli abroncsot használnak. A nyári abroncsok ennél hidegebb időben nem biztosítanak megfelelő tapadást.
- Indulás előtt mindenképpen ajánlatos a várható időjárási viszonyokról, esetleges útakadályokról tájékozódni.
- Töltse fel ablakmosó tartályát téli folyadékkal és ellenőrizze, hogy megfelelő állapotban vannak-e az ablaktörlő lapátok!
- Érdemes lehet hóláncot is beszerezni, különösen akkor, ha hosszabb kirándulásra vagy hegyi utakra indul. A felszerelést ajánlatos előre begyakorolni.
- Csak tele üzemanyagtartállyal induljon útnak, sőt célszerű a csomagtartóban jól rögzítve elhelyezni egy plusz üzemanyaggal teli kannát. Így egy esetleges elakadás esetén sem okozhat gondot, ha a fűtés miatt járatni kell a motort.
- Tartsa be a látni és látszani elvet! Fontos, hogy indulás előtt alaposan takarítsa le a szélvédőket. Ellenőrizze a gépjármű világítását, valamint az akkumulátor állapotát is.
- Ha bajba kerülne vagy máson kellene segítenie, jól jöhet a vontató kötél, de akár az indítókábel is, így nem árt, ha ezek is helyet kapnak a csomagtartóban.
- Érdemes jégkaparót és jégoldó sprayt is az autóban tartani, ahogyan jól jöhet elakadáskor egy hóeltakarításra alkalmas lapát vagy egy „hókotró” kefe is.
- Réteges, meleg öltözetben ajánlott útra kelni, és lehetőleg takarók is legyenek az autóban. Egy hosszú út, esetleg elakadás során jól jöhet némi meleg tea vagy más innivaló, valamint némi harapnivaló is.
- Ne előzze meg társaságunk narancssárga, illetve villogó jelzést használó gépjárművét! A követési távolságot is érdemes betartania.
- Ha síkosabb útszakaszra érkezik, lassítson és kerülje a hirtelen kormánymozdulatokat és a fékezést!
- Az autópályán hagyja szabadon a leállósávot, a mentési útvonalat! Amennyiben a leállósávon ragadt, azonnal értesítse a hatóságokat!
- Végül ne felejtse el feltölteni a mobiltelefonját indulás előtt, nehogy akkor merüljön le, amikor éppen a legnagyobb szükség lenne rá.
Társaságunk minden rendelkezésére álló csatornán igyekszik tájékoztatni a közlekedőket az esetleges veszélyhelyzetekről, szélsőséges időjárási-, illetve útviszonyokról. Kérjük az autósokat, hogy mindenképpen vegyék figyelembe ezeket a jelzéseket, majd a lehetőségeket alaposan megfontolva keljenek csak útra, ha tényleg úgy látják, hogy szükséges! Ezzel komoly veszélytől és kellemetlenségektől óvhatják meg magát és gépjárművét egy-egy autós. Amennyiben viszont már megtörtént a baj és elakadt valahol, segítséget a helyileg illetékes önkormányzattól vagy a katasztrófavédelem szakembereitől a 112-es vagy a 105-ös segélyhívó telefonszámon kérhet.
Utazás előtt minden esetben tájékozódjanak az aktuális útviszonyokról. Ezt megtehetik a teljes egészében megújult oldalon. Akik esetleg a közösségi oldalakon keresztül szeretnek információhoz hozzájutni, azoknak ajánljuk Útinform szolgálatunk hivatalos Facebook () és Twitter () oldalát is. A leggyorsabban és személyre szabottan azonban továbbra is telefonon szerezhetnek információkat a közlekedők. Útinform szolgálatunk, autópálya és megyei diszpécserszolgálataink 0-24 órában várják a közlekedők hívásait, készséggel állnak a betelefonálók rendelkezésére (elérhetőségek a oldalon). Ha több megyét érintő kérdéseik vannak, akkor érdemesebb rögtön az Útinform szolgálatunknál kezdeni.
Ha sikerült a közlekedőknek előzetes információkhoz jutniuk, mérlegeljenek, tervezzék meg úti céljukat, és ha ez alapján az utazás mellett döntenek, akkor minden esetben csak és kizárólag a téli közlekedésre megfelelően felkészített gépjárművel tegyék azt meg.