A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2013. november 1-jétől a nem koncessziós autópályák üzemeltetési feladatait is ellátja. Ez azt jelenti, hogy országosan közel 31 ezer kilométeren végzi el a téli hóeltakarítási feladatokat a társaság. A közútkezelő az elmúlt évben megkezdett géppark korszerűsítési programját idén is folytatta, így mintegy 90 új céleszközt tud bevetni a 2013-2014-es tél során.
Hivatalosan november 10-e óta már téli üzemmódban dolgoznak a Magyar Közút szakemberei. A cég elsődleges feladata ebben az időszakban a hóeltakarítás és a síkosságmentesítés, valamint megfelelő időjárási körülmények között a téli kátyúzás. Azért, hogy a társaság ezen feladatait hatékonyan el tudja látni, a következő hónapokra több mint 440 fővel növelte munkavállalóinak számát, így – velük együtt – közel 4000-en dolgoznak váltott műszakokban közvetlenül a téli útüzemeltetési feladatok ellátásán, koordinációján.
A Magyar Közút a 2013-2014-es téli szezonban az országos közúthálózaton közel 560 saját és 65 bérelt sószóróval és hóekével felszerelt nehézgépjárművet állít hadrendbe. Ezek mellett több mint 100 rakodógép és mintegy 120 univerzális eszközhordozó, valamint 35 önjáró hómarógép lát el 0-24 órás szolgálatot. Fontos kiemelni, hogy tavaly már elkezdődött a gépállomány fejlesztése, megújítása, így az idei téli szezonban 24 új, nagy teljesítményű traktor és 63 új Unimog segíti a közútkezelőt a hatékonyabb téli munkavégzésben. A beszerzések folytatódnak a következő hónapokban is, így a tervek szerint 6 új nehézgépjárművet, 80 közepes teljesítményű traktort, 25 rakodógépet és 38 sószórót szerez be majd be a társaság.
A tavalyi évben bevezetett flottamenedzsment rendszer a terveknek megfelelően működött, a járművek koordinációja hatékonyabb lett, pontosan követhetővé vált a bejárt útvonaluk, amely a költségek folyamatos csökkentését jelentik. Így a 2012-ben mintegy 1200 járműbe beépített fix GPS eszköz mellett idén csaknem 350 gépbe mobil járműkövető egységet szereltet be a közútkezelő.
A gépek felkészítésén túl a Magyar Közút a síkosság megszüntetésére használt anyagokat is beszerezte. A társaság kezdőkészleten 173 000 tonna útszóró sóval, 645 tonna kálcium-klorid granulátummal és 2,23 millió liter kálcium-klorid oldattal rendelkezik. A géppark felkészítésén, az olvasztó anyagok beszerzésén kívül a cég már elkezdte a hófogórácsok és hálók kihelyezését azokon a szakaszokon, ahol az elmúlt évek tapasztalatai alapján nagyobb a hófúvások előfordulási lehetősége.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 93 üzemmérnökségének munkatársai folyamatosan figyelik az időjárás-előrejelzéseket, amiben 337 saját útmeteorológia mérőállomás is segíti a munkájukat. A védekezési munkákat idén is a törvényi előírásoknak megfelelően végzi el a társaság, ez azt jelenti, hogy az úthálózati szerepük alapján fontos szakaszokon preventív jellegű sózást is végeznek. A hóeltakarítást viszont csak akkor tudják megkezdeni, ha a lehullott hó vastagsága meghaladja az 5 centimétert, az alatt csak sózásra van lehetőség, megelőzve a forgalom által letaposott hó burkolatra fagyását. Mivel közel 31 ezer kilométernyi útról van szó, a munkálatokat minden esetben előzetes ütemterveknek megfelelően végzik el, ez azt jelenti, hogy először az országos közúthálózat ütőerének számító autópályákon és főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a beavatkozást, ezt követi a mellékutak hóeltakarítása vagy síkosságmentesítése.
A közlekedők az útviszonyokról, a forgalmi helyzetről a cég diszpécserszolgálatai mellett a társaság útinformációs osztályánál is érdeklődhetnek. Az Útinform teljesen új weboldallal rendelkezik november 8-a óta, így a oldalon számos hasznos közlekedési információhoz juthatnak a közlekedők. A és a oldal mobiltelefonokra optimalizált verzióján szintén elérhetővé válnak a közlekedéssel kapcsolatos információk.