A kanyarodás egyike a legveszélyesebb közlekedési manővereknek. Bár szinte mindenki úgy érzi, hogy teljesen tisztában van a szabályokkal, érdemes áttekinteni a legfontosabbakat. Valószínűleg sokan találnak majd benne hasznos információt.
Besorolás kanyarodás előtt
A bekanyarodni szándékozó vezetőnek a járművel jobbra kanyarodás esetén a szabály szerint rendelkezésére álló lehetőségek közül alapvetően jobbra, míg balra kanyarodás esetén alapvetően balra kell húzódnia. A bekanyarodási szándékot irányjelzéssel kell jelezni.
Hogyan kanyarodjak?
A járművel másik útra – ha közúti jelzésből más nem következik – jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy, hogy a jármű a bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon. A szabályzás részletesebben nem szabja meg azt, hogy hova kell érkezni. Ha erre több forgalmi sáv is biztosított, akkor be kell tartani a következőket:
- A jármű mozgásából, a kanyarodási ívből legyen egyértelmű, hogy hova kívánunk megérkezni.
- Nagy figyelmet kell fordítani, és a kölcsönös udvariasságot is alkalmazni kell az egymással szemben, ugyanabba az útirányba kanyarodni szándékozó járművek esetén. (Gyakran okoz problémát…)
Kanyarodás – elsőbbség
Alapvetően be kell tartani a KRESZ-ben foglalt elsőbbséggel kapcsolatos szabályokat, melyekre itt most nem térünk ki. Van azonban néhány, speciálisan kanyarodó járművekre vonatkozó előírás, melyek szerint elsőbbséget kell adni:
- az úttesten szemből érkező és egyenesen továbbhaladó vagy jobbra bekanyarodó járműnek(balra bekanyarodás esetén!);
- annak az útnak az úttestjén áthaladó gyalogos részére, amelyre a jármű bekanyarodik(Ez a szabály független attól, hogy a gyalogos gyalogos-átkelőhelyen megy-e át! Sajnos sokan nem ismerik ezt, veszélyes helyzeteket okozhat);
- az azonos irányból érkező villamos részére;
- a kerékpársávon vagy az úttest mellett levő kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton érkező jármű és gyalogos részére (A kerékpáros közlekedési lehetőségek elterjedésével ma már több helyen is nagy odafigyelést igénylő helyzet. A csak gyalogosokra számító járművezető részére az ehhez képest nagyobb sebességgel felbukkanó kerékpáros/segédmotoros kerékpáros váratlan és nehezen kezelhető szituációt jelenthet);
Az említett előírások csak kiragadott, de jellemző helyzetei a kanyarodással szembeni közlekedési elvárásoknak.
HBM Kormányhivatal
Közlekedési Felügyelőség