Az imitátumok fogyasztói megítélése, valamint a gyártók és kereskedők álláspontjának összevetése volt a témája a VII. Nébih Kerekasztalnak 2022. március 10-én. A rendezvény középpontjában a speciális termékcsoport jelenlegi helyzete, a lehetséges fejlesztések és a vásárlói szemléletformálást célzó megoldások álltak.
A Nébih Kerekasztal célja, hogy egy-egy aktuális téma kapcsán megszólítsa az érintett élelmiszerlánc-szereplőket és az álláspontok összevetésével megtalálja, kialakítsa azt a jó gyakorlatot, amely a társadalom számára a legelőnyösebb. Legutóbb az imitátum élelmiszerek kínálatban betöltött jelenlegi és jövőbeli helyzetének értékelése került napirendre, amely élénk tapasztalatcserére sarkallta a több mint 100 résztvevőt.
A helyettesítő élelmiszerek története a napóleoni háborúkig nyúlik vissza, létrehozásukat akkoriban a kényszer – a nyersanyaghiány és a költségcsökkentés – motiválta. Napjainkban azonban olyan szempontok is felmerülnek, sőt egyre dominánsabbá válnak tervezésükkor, mint például az egészségtudatos vagy éppen a fenntarthatósági kérdések iránt fogékony vásárlók igényei.
A kerekasztal-beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy az imitátumoknak helye van a modern élelmiszerkínálatban, fontos azonban, hogy a gyártói innovációkat a fogyasztók hiteles és egyértelmű tájékoztatása is támogassa. Mind a témában készült felmérések, mind a hatósági ellenőrzési tapasztalatok rámutattak, hogy rendkívül fontos a fogyasztók ismereteinek bővítése és a szemléletformálás. Ugyanakkor a kínálati oldalon is fokozott figyelmet kell fordítani arra, hogy a termékcímkék és a termékek polcon való elhelyezése ne tévessze meg a vásárlókat.
A jelenleg még meglévő anomáliák felszámolása érdekében az Agrárminisztérium és a Nébih, a szakmai szereplőkkel együttműködve, az imitátum élelmiszerekre fókuszáló programot indít, amelynek célja a fogyasztók tájékoztatását elősegítő jó gyakorlatok támogatása.
A VII. Nébih Kerekasztal eseményen elhangzott előadások diái elérhetők a https://portal.nebih.gov.hu/kerekasztal oldalon.