Coachként örömmel osztok meg ebben a rovatban is néhány coachingban használt kérdést, módszert, képzési anyagot, megfigyelést, tapasztalást, hogy több legyen köztünk a mosoly, a kedvesség és a szeretet. Két dolog miatt is aktuális az a heti témánk. Egyrészt rövidesen megérkeznek a családokba a félévi bizonyítványok, másrészt azt ígértem az elmúlt héten, hogy még ezen a héten is a komfort zónával fogunk foglalkozni, csak most a tanulmányi eredményekkel kapcsolatban.
Tudom, nagyon sok gyermek van úgy vele, egy rosszul sikerült bizonyítvány után, hogy megígéri a szüleinek, javítani fog, év végére minden másképpen lesz. Mivel a gyermek tényleg javítani szeretne, a szülők ezt el is hiszik, látják, hogy a gyermek valóban változtatni akar az eredményein.
Elkezdődik az új időszak, de néhány hónap elteltével már látszik, hogy abból a hármasból sajnos nem lesz ötös, de lehet, hogy még négyes sem, hiába volt a fogadkozás, hiába volt az ígéret. Ilyenkor nagyon sok szülő csalódik a gyermekében, ami véleményem szerint már önmagában is nagyon pusztító hatású, de még ennél is károsabb, ha egyáltalán lehet ezt még tovább fokozni, hogy az egyébként is rossz lelkiállapotban lévő, valószínűleg a teljesítménye miatt szorongó, terhelt gyermekének, a szülő meg is mondja mennyire csalódott, tovább nehezítve ezzel a gyermeke dolgát.
Attól függően, hogy a szülőt milyen hatások érték az addigi élete során, mit fogad el értékeknek, milyen fontosságai, szükségletei vannak, különböző módon reagálhat. Remélem, ma már senki nem veri meg a gyermekét, vagy kínozza különböző büntetésekkel, semmiért a világon, különösen nem az iskolában nyújtott teljesítményéért. De tényleg csak remélem, mert olyan sokféle tapasztalásom van, még coachként is, az emberek gyermeknevelésével kapcsolatban. Sajnos, még a legkedvesebb szülők is hisznek néha abban, hogy valahogy hatni kell a gyermekre, hogy jó legyen. Ilyenkor mondhatja azt az aggódó, egyébként jót akaró szülő, hogy „látod megígérted, hogy kijavítod, és mégsem csináltad meg. Csalódtam benned. Hogy tudok ezután számítani rád, hogyha ilyen alapvető dolgokat sem tartasz be?” Szegény gyerek pedig megtanulja magáról, hogy milyen megbízhatatlan, hiszen nem tudja betartani, amit megígért. Sok gyermek jut olyan következtetésre emiatt, hogy biztos van vele valami baj, mert másképp nem okozna a szüleinek csalódást. Az én véleményem szerint, ez egy borzasztó rémtörténet, aminek nagyon nagy részben csak információhiány az oka. Az elkövetkező hetekben bontogathatjuk tovább, miért gondolom én ezt rémtörténetnek, de ezen a héten azt javaslom, még maradjunk a tanulmányi eredményeknél.
Először is, ha gyermeknek általában hármasai vannak, akkor nagyon kicsi az esély arra, hogy év végére fel fogja tudni javítani az átlagát négyesre, vagy ötösre. Ennek nem az az oka, hogy a gyermek „lusta, buta, megbízhatatlan, semmirekellő, semmi nem érdekli, direkt idegesíteni akarja a szülőt stb.”, mert ez mind nem igaz. Egyetlen gyermekre sem lehetnek igazak a fentiek. Itt is az a bizonyos öt – tíz százalékos szabály az érvényes. Itt is az dolgozik.
Tehát ha egy gyereknek átlagosan hármasai vannak, akármilyen jó eszű, és akármilyen okos, tehetséges is egyébként, ne várjuk el tőle, hogy fél év alatt négyes, vagy ötös legyen. Inkább segítsünk neki abban, hogy elérje a céljait. Mondjuk el neki azt, hogy válassza ki azt a tantárgyat, vagy maximum azt a két tantárgyat, amiből javítani szeretne egy jegyet. Amikor középiskolai tanárként dolgoztam akkor ugyanezzel a módszerrel tudtunk a diákokkal a tanulmányi eredményeiken évről évre javítani. Persze ezzel a módszerrel látszólag, jóval hosszabb idő alatt éri el a gyermek ugyanazt az eredményt, de tényleg csak látszólag, mert valószínűleg sokkal biztosabban el fog tudni jutni odáig, hogy eléri az általa áhított célt.
Több szülői értekezleten és több szülővel kapcsolatos megbeszélésen is tapasztaltam már, hogy ilyenkor a szülők azt mondják, hogy „tanárnő nem tudja, mire lenne képes az én gyermekem, ha nem lenne lusta.” Higgyék el, láttam már jó néhányszor, milyen károkat okoz a gyerekeknél és a felnőtteknél is, ha számukra elérhetetlen célokat tűznek ki maguk elé, vagy túlterhelődnek. Frusztráció és szorongás jár mögötte, pedig az egész iskolarendszerünk nem ér annyit, hogy a gyerekek ilyen sokat szenvedjenek miatta. Valójában semmi sem ér annyit, hogy szenvedjünk miatta. De erről majd legközelebb.
Ha van önök közt olyan, aki megfogadja a javaslatomat, és a gyermekét lépésről lépésre segíti abban, hogy javítson a tanulmányi eredményén, akkor egy közepes tanulmányi eredményből erős négyest lehet csinálni, mire eljön a továbbtanulás ideje. Ráadásul egyre jobbá is válik az a kapcsolat, ami szülő gyermek viszonylatban önök között lehet.
Ha most hármas az átlaga, és öt - tíz százalék javítást tűzünk ki az év végére akkor, például ötödik év végén 3,2 - 3,3-ra tudja javítani a tanulmányi eredményét. Hatodikban, félévkor ugyanezzel a tempóval már 3,5 - 3,6-nál járunk. Hatodik év végén pedig már 3,7 - 3,8 az átlag. A hetedik évfolyam félévére elérjük a bűvös négyest, amiből hetedik év végére már 4,2 vagy 4,3 is lehet. Középiskolás diák a kilencedik félévi hármas tanulmányi átlagát, a kilencedik év végére már 3,2 - 3,3-ra tudja javítani. 10. félévkor ugyanezzel a tempóval már 3,5 - 3,6-nál járhat. 10. év végén pedig már 3,7 - 3,8 az átlag. A 11. évfolyam félévére eléri a bűvös négyest, amiből 11. év végére már 4,2 vagy 4,3 is lehet. Ilyen egyszerűen lesz egy gyengéből közepes, közepesből jó, majd jóból kiváló tanuló.
Akinek inkább egy coach támogatására lenne szüksége, bővebb információt talál IDE kattintva. Keressen bátran az alábbi elérhetőségeken: telefonon a 06 30 240 0007 - es számon, a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen, vagy személyesen Berettyóújfaluban, a Kálvin tér 8. Szám alatti irodámban, előre egyeztetett időpontban.
Címlapkép forrás: https://tudasbazis.ekreta.hu