artand001bakonszeg001darvas001komadi001korosszegapati001magyarhomorog001mezosas001nagykereki001szentpeterszeg001tepe001ujiraz001vancsod001

2024. április 25. csütörtök

Katalin Motel és Étterem

Berettyóújfalu, Király-Hágó u. 22.

06 (54) 401-537

06 (20) 421-9411

"A" menü:

Májgombócleves

Bakonyi sertésszelet főtt tésztával

"B" menü:

Húsleves csigatésztával

Rántott szelet vegyes körettel

"C" menü:

Finomfőzelék tepsis vagdalttal

Heti desszert (800 Ft):

Túrós palacsinta

HETI MENÜ ÉS ÉTLAP

A használt elektromos kerékpár vásárlása kicsit olyan, mint a használt autóé, csak talán nem rejt annyi aknát, hiszen nem annyira összetett szerkezet. De azért tud zsebbenyúlós lenni, ha az átlagosnál nem értesz jobban a témához. Ebben próbálunk segítséget nyújtani ezen cikk keretein belül.

Miért vesz az ember használt kerékpárt? Két oka is lehet. Az egyik, hogy nem teheti meg, hogy újat vásároljon, hiszen egy minőségi ebike nagyjából 2000 EUR-nál kezdődik, és valahol 14.000-nél ér véget, ami mégiscsak egy új autó ára. A másik, hogy nem vágyik új bringára, hanem inkább az „olcsón jót” elv vezérli, ami azért nem elhanyagolandó szempont. Ha ügyesen választunk, akár a bringa újkori árának harmadát, felét is meg lehet spórolni, de ehhez azért nem árt mélységében képben lenni az évjáratokkal, típushibákkal, piaci értékekkel. Vágjunk hát bele!

Tippek használt elektromos kerékpár vásárláshoz
Az ár nem minden, de sokat jelenthet!

Első lépésként egy jótanács: ami túl jól hangzik, az buktatókat rejt. Egy éves ebike 6000 helyett 3000 EUR-ért? Erősen gyanús. Lehet, hogy lopott, vagy valami komolyabb gond van az akkujával, motorjával, esetleg egy kevésbé látható repedés van a vázon. Érdemes szétnézni a piacon, hogy a hasonló típusokat mennyiért, milyen km állással vagy akku ciklussal árulnak. Erre a német nyelvű willhaben.at vagy az angol ebay.com mérvadó lehet, de utóbbinál használjunk területi szűrést, és csak Európát nézzünk. Itt látni fogod, hogy nagy átlagban milyen árban, és kondícióban mennek a gépek. Persze ez nem jelenti azt, hogy nem lehet kivételesen jó vételt kifogni, de azért nem ez a mindennapos. A lényeg, hogy legyél gyanakvó, akkor kevésbé érhet meglepetés utólag.

Alapszabály: minél újabb, annál jobb! A pedelec kerékpárok elektromos rendszerének műszaki fejlettsége olyan sebességgel fejlődik, hogy egy két generációval ezelőtti motor vagy akku tudásában már óriási különbség van egy maihoz képest. De nem csak ez a gond, mert lehet, hogy megleszel mobiltelefon töltés, vagy app felügyelet nélkül, és akár kisebb nyomaték is elegendő lesz arra amire bringát keresel, de amikor alkatrész kellene akkor gond lehet. Már egy tíz éves szetthez sem biztos, hogy találsz akkumulátort, de motort még kevésbé! Sőt akár egy eséskor letörő kijelző cseréje is gondot okozhat… Ma nagy divatja van a németektől vagy a benelux államokból történő ebike behozatalnak, és tele van a Facebook Marketplace, és a specifikus adok-veszek csoportok, akár 2010 előtti bicajokkal. Ha ilyet néznél, akkor mielőtt elmégy érte, csekkold le, hogy bármi kapható-e hozzá? Ehhez nem árt a nyelvtudás (főleg német), mert itthon a régiekhez kb. semmi sem lesz, de nagyon sok német cég foglalkozik felújított vagy utángyártott akkumulátorok kereskedelmével, de egy első generációs Bosch vagy Brose motort sem feltétlenül fognak tudni itthon szervizelni! Egy Bosch szerviz kit ára 150-200 EUR körül mozog, egy Yamaha rebuild kit 120-150 EUR, de egy Brose szíjkészlet csavarokkal, tömítéssel 150-200 EUR, és ez még csak a basic felújításra alkalmas, ha a tűgörgős csapágyszettre is szükség lesz (és lesz…) akkor az még plusz 2-300 EUR. A speciális szerszámokról nem is beszélve, és vannak műveletek amihez kell majd hidraulikus prés is akár.

E bikevásárlás 03
Így néznek ki a szerviz árak

Néha egyszerűbb elpostázni a motort egy teljes felfrissülésre, ahonnan garanciával kapod vissza. De ez sem olcsó móka. Egy több kilós motort értékbiztosítással feladni is soktízezres móka, plusz látható a táblázatból, hogy százezer forint alatt maga a szerviz sem úszható meg.
Amennyiben ezt megemésztetted, jöhet a hibavadászat. Készült már egy videónk arról, hogy mire kell figyelni használt kerékpár vásárlásakor, így most az általános, hagyományos bringák esetében is átnézendő dolgokkal nem foglalkozunk, csak az ebike specifikus témákkal.

 

Akkumulátor

Az egyik legdrágább alkatrésze az elektromos kerékpárnak, és minél több töltési ciklus ment le rajta, annál kevesebbet ér. A jó hír, hogy könnyen cserélhető, vagy akár felújíthatóak is a celláik, persze nem házilag. Személyes véleményünk, hogy utóbbit kevésbé javasolnánk, mivel mégiscsak tűzveszélyes termékről van szó. Amennyiben mégis ezt választod, csak komoly szervizbe vidd, mert ugyan meglehet, hogy Józsibácsi is remek villamosmérnök, és az sem kizárt, hogy meg tudja javítani, de a töltésvezérlő BMS működésével, és egyéb finomságokkal nem biztos, hogy mindenki képben lesz. Sokszor a rendes, alapos felújítás annyiban lenne, hogy ezért már újat is vehetsz. Ahogy már említettük, venni sem biztos, hogy egyszerű lesz, de lehet még találni 288 Wh-s első generációs Bosch akkut külföldi webshopban, nagyjából 500-600 EUR-s árban.

Általánosságban elmondható, hogy utángyártott akkut sem fogsz találni 3-400 EUR alatt sehol.

E bikevásárlás 01.jpg

Így néz ki belülről egy "egyszerű" akku

Ha megfelelően megrettentél, akkor elértük a célunkat, most jöjjön a jó hír: az akkumulátor kapacitása a legtöbb esetben ellenőrizhető. A legegyszerűbb helyzetünk a Boschnál van, mert ha beviszed az akkut egy olyan bringaboltba ami Bosch partner, akkor ki tudják olvasni, hogy hány töltési ciklus ment le, és hány %-os még a kapacitása. Ennek fényében könnyebb lesz dönteni. A Yamaha akkunál például ha lenyomod 20 mp-re az akku power gombját, akkor utána kivillogtatja, hogy nagyjából mennyi töltési cikluson van túl. Például, ha az első, és második LED világít, akkor 301-400 ciklus van benne. Most nem sorolnánk fel az összes akku típust, érdemes ráguglizni az adott márkára, és meg fogod találni a megoldást. A nagyobb márkáknál. De mára egyre több az úgynevezett 3rd party akku, tehát ahol a Bosch, Shimano, Yamaha rendszerhez más Távol-Keleti gyártó akkuját párosítja a kerékpár gyártója. Itt már bonyolódik a helyzet, és sokszor nem is tudsz megoldást találni. Vannak kifejezetten Li-Ion akkumulátorokra specializálódott cégek, akik ki tudják mérni a kapacitást, de ez már túlmutat az „elszaladok az eladóval a bolthoz” bonyolultságán.

Mekkora az a kapacitás amivel még érdemes megvenni?
Ez sok mindentől függ. Egy 625 Wh-s akku, ha még tud 4-500-at és nem akarsz nagy utakat, szinteket megtenni, csak mondjuk bejárni dolgozni napi 20-20 km-t, akkor még bőven megvehető (ha jó áron adják a bringát). A jellemző viszont inkább az, hogy egy régi 4-500 Wh-s akkuval szerelt ebike, ami újkorában tudott maximum 50-60km-t, az most már csak 10-20 km-t tud, mivel már tíz éves az akkuja, nem is megfelelően tárolták, és nagyon sokszor töltötték. Az ilyeneket akkor szabad megvenni, ha az árukba belefér egy új akku is és még mindig megéri az árát. Ennek viszont előre érdemes utánanézni. Az eladók persze majd bizonygatják, hogy ehhez akár 50-ért is kapsz utángyártottat, de nem így lesz.

Motor

A motor állapotának megállapítása még nehezebb, mint az akkué, ami azért elég egzakt módon lecsekkolható. Vannak olyan hibák, amik csak terhelés alatt jönnek elő, és a fogaskerék áttételeknek köszönhetően a motor eleve egy zajos termék, nagyon szakavatottnak kell lenned, hogy felismerj egy-egy típushibát. Például a Yamaha motorok zajosabbak, mint a konkurensei, de vékony a határvonal a „működési zaj” és a „rendellenes zaj” között, ami néha fülre még a szervizeknek is feladja a leckét megbontás nélkül. Természetesen, ha oldalirányban kotyog a tengely, vagy terhelés alatt ki-ki maradozik a nyomaték, vagy változik a hangja egyenletes tekerés közben is, akkor van ok az aggodalomra. Érdemes rákeresni az adott motorra a google segítségével, hogy „Bosch vagy Yamaha ebike drive unit failures” és az esetek legnagyobb részében az EBR fórumon fogsz találni több bejegyzést is ami útba igazíthat, de több Youtube találatot is mutatni fog a kereső. Sajnos ebben a műfajban nyelvismeret nélkül nehéz eligazodni, mert itthon még most járunk az ebike boom nulladik percében, miközben tőlünk nyugatra százezerszám adják el őket egy évtizede már. Zajos a motor? Kétségeid vannak az állapotát illetően? Ebben az esetben csak akkor vedd meg, ha az árához hozzászámolva egy esetleges motor felújítást, még mindig rentábilis az üzlet! Egyre több az eladó ebike, ne „szívcsakrából” válassz, hanem észérvek alapján, és ha nem áll össze a kép, vagy az ár, akkor keress tovább, akár itthon, akár külföldön.

E bikevásárlás 02

Vajon hallod, ha itt valami elromlott?

Tuning

Közkedvelt témakör az ebike tulajdonosok körében, de ennél jobban kevés dolog strapálja le a bringát, és a részegységeit. Ugyan a legtöbb olyan motornak aminek van gyárilag S-pedelec kivitele, ami 45 km/h-s tempóra képes, a belseje ugyanaz, mint a 25-ösnek, de a legtöbb kiütött limites bringa akár 45 fölött is még bőven rá tud segíteni (Bosch-nál mentünk már 60 km/h-val is), mégis ez folyamatos többlet terhelést jelent a motornak, és az akkunak is, a kerékpár fékeről, rugózásáról, hajtásról nem is beszélve. Amikor pedig a sima „olcsó” 25-ös, pedelec szabványú motort tuningolják akkor a motor élettartama is drasztikusan csökkenhet. Akik „okosan” tuningolják a bringát, és nem akarják, hogy tudj róla, volt már benne „badass box”, „volspeed” vagy hasonló, ott nagy eséllyel nem is fogsz rájönni. Amikor már eleve úgy hirdetik, hogy jár hozzá akár felárért a tuning box, akkor egyszerűen keresgélj tovább. Célravezető lehet, ha te kérdezel rá okosan, hogy „szeretnék bele majd tuningot, csak nem tudom merre induljak” kérdéssel, és ha meglepően tájékozott az eladó, esetleg ismer is boltot akit ajánlani tud, akkor 99%, hogy az adott bringa is okosítva volt. Mentünk olyan r-pedelec (max.speed 65 km/h)géppel, aminek a láncában 700 km volt, és már beleesett az 1.75-ös láncnyúlásmérő. Nem nehéz elképzelni mit ad ez a terhelés minden mechanikus alkatrésznek…

Egyebek

A fentieken kívül érdemes még odafigyelni az apróságokra is, mint a kijelző épsége, főleg a bilincsek, gombok környékén, és a motorburkolatok épségére is. A motorburkolatok jellemzően műanyagból készülnek, és repedés, törés esetén a beszerzésük nehézkes, és hosszadalmas, 3-4 éves modelleknél pedig sokszor a lehetetlennel egyenlő, mivel a legtöbb gyártó egyedi burkolatokat illeszt a motorhoz. Ezen felül ahogy már említettük, a használt kerékpároknál megnézendő dolgokat kell még vizsgálni, különösképpen a fékrendszer, és a lánc/lánckerekek állapotára, mert ezek kapják ebike esetén a legtöbbet.

Mi van akkor, ha végigolvastad mindezt, és rájöttél, hogy ennek a töredékét sem vagy képes önállóan megvizsgálni? Egyre több olyan hazai ebike specifikus bolt van, aki az általa eladott kerékpárokat beszámítja a következő vásárlásánál. Itt ugye még a szerviz előélet is ismert lesz, akárcsak egy szalonautó esetében. Itt nem akarnak majd átverni, hiszen az eladott használt bringára is adniuk kell szavatosságot, illetve nekik az az üzlet ha te is visszajáró vendég leszel.

Reméljük sikerült némi útmutatást nyújtanunk a használt elektromos kerékpár vásárlásához, és egy kedvező árú, de kiváló bringára teszel szert a közeljövőben.

 

You have no rights to post comments