Szabálysértés | Helyszíni bírság összege (Ft) | Feljelentést követően szabálysértési eljárás összege (Ft) |
Ittas járművezetés 0,05% vagy 0,3 mg/l alatt | 15 000 | 30 000 |
Ittas járművezetés 0,05-0,08% vagy 0,3-0,5 mg/l között | 20 000 | 40 000 |
Ittas járművezetés 0,08% vagy 0,5 mg/l alatt felett | 25 000 | 50 000 |
Járművezetés átengedése ittas személynek | 25 000 | 50 000 |
Elsőbbségre vonatkozó szabályok megsértése (útkereszteződésben, irányváltoztatáskor, kanyarodás esetén) | 15 000 | 30 000 |
Elsőbbségre vonatkozó szabályok megsértése gyalogossal szemben | 20 000 | 40 000 |
Előzés tilalmának megszegése | 15 000 | 30 000 |
Jármű vezetése jogosítvány nélkül | 25 000 | 50 000 |
Jármű vezetése megfelelő kategóriára rendelkező jogosítvány nélkül | 20 000 | 40 000 |
Jármű vezetésének átengedése jogosítvánnyal nem rendelkező személy részére | 25 000 | 50 000 |
Jármű vezetésének átengedése megfelelő kategóriára rendelkező jogosítvánnyal nem rendelkező személy részére | 20 000 | 40 000 |
Utánképzés elrendelése miatt vezetési jogosultság szüneteltetésének megsértése | 25 000 | 50 000 |
Műszaki érvényesség lejárta 3-6 hónap között | 15 000 | 30 000 |
Műszaki érvényesség lejárta 6-12 hónap között | 20 000 | 40 000 |
Műszaki érvényesség lejárta több mint 12 hónapja | 25 000 | 50 000 |
Megkülönböztető hang- vagy fényjelzés jogosulatlan felszerelése gépjárműre | 20 000 | 40 000 |
Megkülönböztető hang- vagy fényjelzés birtoklása közterületen lévő gépjárműben | 15 000 | 30 000 |
Általános közlekedési szabályok, tilalmi táblák, útburkolati jelek, a közúton való haladás szabályainak, irányváltoztatás, bekanyarodás, autópályán és autóúton való haladás, egyes járművek közlekedésére vonatkozó szabályok megsértése | 15 000 | 30 000 |
KRESZ 48.§ megsértése* | 30 000 | 60 000 |
Autós fizess!
- Részletek
- Szülőkategória: Szubjektív
- Kategória: Napi szubjektív
- Találatok: 2724
A nyomdafesték, és a monitor sem tűri el azokat a szavakat, amelyek kedves ismerősöm száját hagyták el akkor, amikor arról érdeklődtem nála, mit szól az április 15-től bevezetett szabálysértési törvény (2012. évi II. törvény) büntetési tételeihez. Finomítva szavait, azt ecsetelte, hogy nem érti, miért megint az autósokról húzzák le a sokadik bőrt a költségvetési lyukak befoltozásához. A folytonos benzináremelések, a növekvő biztosítási tételek, a baleseti adó már így is jelentősen megterhelte pénztárcáját, de nem tud mit tenni, fizetnie kell, mint a katonatisztnek, hisz autója nélkülözhetetlen számára.
Sokan vagyunk hasonló véleménnyel azt hiszem, de mi sem tehetünk mást, ha közlekedni akarunk, egyre mélyebben kell a pénztárcánkba nyúlnunk. A bő egy hete életbe lépő törvény természetesen nem ír elő kötelező fizetési tételeket, csak akkor fizetünk, ha vétünk a közlekedési szabályok ellen, de mégis, a hatályba lépést követő nappal minden bizonnyal a legtöbb autós rossz szájízzel ül járművébe. És ha beül, rettegve várja, nézi, keresi azokat a veszélyforrásokat, amik veszélybe sodorhatják keservesen megkeresett forintjait.
Ha kicsit mélyebbre ásunk a törvény szövegében, olyan új eljárásjogi kifejezésekkel találkozhatunk, mint a „közérdekű munka”, vagy „elzárás”. Kissé bántóak talán ezek a kifejezések, melyek inkább a Büntető Törvénykönyv-be illenének, de hozzá kell szoktatnunk magunkat ahhoz, hogy extrém esetben ilyen szankciókkal is sújthatnak minket, ha szabályt szegünk. Ha nem tudunk fizetni, beleegyezésünkkel, közmunkával is kiválthatjuk a bírságot, ekkor ötezer forint hat órát „ér”; de adott esetben „le is ülhetjük” a büntetésünket, ekkor ötezer forint, egyenlő egy nappal.
A fixösszegű szabálysértési bírságok (lásd mellékletünket) esetében meg csak úgy röpködnek a tízezresek. A bírságolás nem veszi figyelembe a vétkes anyagi helyzetét, ami igen nagy hátránya az új törvénynek (Svájcban például jövedelemtől függően bírságolnak).
Teljesen nyilvánvaló a cél ezzel a törvénnyel: minél több pénzt behajtani, hogy ezzel (is) pótolja a kormány a kieső bevételeket. A bírságolással természetesen egyetértek, hiszen közlekedési morálunk még mindig hagy maga után kívánnivalót. Az autózás veszélyes üzem, aki veszélybe sodorja mások életét fizessen, ez nem is vitatéma. Csak hát a büntetés mértéke…
* Többek között kimondja, hogy hóláncot csak havas, jeges úton szabad használni; hogy olyan járműben, amelynek üléseit biztonsági övvel szerelték fel, az ülésen utazó személynek a biztonsági öv becsatolásával kell magát rögzíteni.