Az eseményt az önkormányzat szervezte, városunkat többek között Muraközi István polgármester és Pálfi Anikó alpolgármester képviselte. A rendezvény Muraközi István beszédével kezdődött, aki egyrészt kifejezte abbéli örömét, hogy a megjelentek száma jelzi, a kezdeményezésük sikeres volt; másrészt elnézést kért egy kisebb hiba miatt, ugyanis a Bihari Hírlapban rosszul jelent meg a lakossági fórum ideje, az újság március tizennegyedikét nem szerdai, hanem csütörtöki napként tüntette fel.
Muraközi elmondta, minden év decemberében az önkormányzat rendeletet hoz a helyi buszközlekedés díjairól – a polgármester megjegyezte, a Hajdú Volán részéről már ekkor jelezték, hogy a helyi buszközlekedés ráfizetéses, változtatásokra lesz szükség. Muraközi hozzátette, két út állt előttük: vagy drasztikus mértékben megemelik a jegy- és bérletárakat, vagy átszervezések lesznek. Az előbbi verziót elvetették, így most azért szervezték ezt a fórumot, hogy a lakosság véleményét, észrevételeit, panaszait meghallgatva nekilássanak a helyi közlekedés átalakításának. Hozzátette, nem szeretnék azt, hogy Berettyóújfaluban megszűnjön a helyi közlekedés, ám a jelenlegi helyzet tarthatatlan, ugyanakkor úgy kell változtatni, hogy aki akar, az a továbbiakban is eljuthasson A-pontból B-pontba. A polgármester véleménye szerint annyiból szerencsés a helyzet, hogy a helyközi autóbuszok vonala 80 százalékban megegyezik a helyi autóbuszok vonalával, ám a maradék 20 százalékra is feltétlenül megoldást kell találni.
Ezt követően a Hajdú Volán Zrt. képviselője, Balogh Gyula személyszállítási igazgató kért szót – prezentációjából megtudhattuk, Berettyóújfaluban csaknem négy évtizede közlekednek a helyi autóbuszok; cégük pedig 2005 óta áll kapcsolatban az önkormányzattal, az elmúlt 7 évben a város vezetőségével karöltve szervezték és szervezik a helyi közlekedést. Kiemelte, részükről elvárható, hogy rentábilis, vagy legalábbis nullszaldós legyen a vállalkozás – grafikonokkal, táblázottakkal illusztrálva kijelentette, ez a tevékenység itt évek óta deficites, az utóbbi 2-3 évben már az 5 millió forintot is elérte a hiány. Elmondta, a járatszám már minimális, mindössze egy vonalon látják el az utasok szállítását; utas pedig egyre kevesebb van – hozzátette, mivel a helyi és a helyközi közlekedés is hozzájuk tartozik, ezért azt látják járható útnak, hogy a helyi közlekedést „átterelik” a helyközire azzal a szándékkal, hogy az ellátási színvonal is megmaradjon. Balogh Gyula közölte, januárban öt napon át teljes körű utasszámlálást végeztek, így friss adatok birtokában döntöttek úgy, ahogy.
A megjelentek végighallgatták az előadást, majd lehetőségük nyílt kérdéseket feltenni az illetékeseknek. Többen is megtették ezt, néhányat kiemeltünk az észrevételekből.
Az első hozzászóló több dolgot is sérelmezett. Elmondta, ő szentmártoni lakos, úgy érzi, mostohán bánnak azzal a városrésszel, nem fejlesztenek, se járdát, se utakat nem építettek – úgy fogalmazott, „eddig egyedül a helyi járat volt az, ami miatt úgy érezhettük, hogy mi is ehhez a városhoz tartozunk. A távolsági járatok több mint fele meg sem áll a buszmegállónkban, s ugyanez van visszafelé is, fel sem veszik az utazókat. S ami mégis megáll, arra olykor a túlzsúfoltság miatt lehetetlen feljutni. Sokan busszal is dolgozni járnak, sokan csak a helyi járattal tudnak eljutni például az orvoshoz. Többek között ezért is van szükség a helyi járatra.”
A felszólaló hozzátette, nagyobb nyilvánosságot kellett volna adni ennek a fórumnak; s utalt arra, az újságban elírt időpont vagy nyomdai hiba, vagy megtévesztés volt. Végül átadott Muraközi István polgármesternek egy papírt, amely azoknak az aláírását tartalmazta, akik nem értenek egyet a tervezett változtatásokkal.
Muraközi úgy reagált, részükről egyértelmű volt, hogy nyílt napot szerveznek, a maguk eszközeivel próbáltak mindent megtenni azért, hogy tájékoztassák a lakosságot; ezért is örömteli, hogy a helyi médiumok – említette honlapunkat, a berettyóhírt is – is megjelentek, így azok is informálódhatnak, akik személyesen nem tudtak eljönnni.
Valaki azt kérdezte, a Volán korábban említett felmérése kiterjedt-e a helyközi járatokra is – Balogh Gyula igennel felelt; továbbá elmondta, a helyközi buszok vezetőinek minden esetben kötelességük lesz megállni a kijelölt buszmegállókban, ha pedig ez nem történik meg, akkor a károsultak tegyenek bejelentést az illetékeseknél.
Többen azt javasolták, a mostani buszok helyett kisebb buszokat is üzembe helyezhetnének, így kevesebb pénzből is megoldható lehetne a lakosok utaztatása – azt a választ kapták, hogy a mostani egy „nagybusz” helyett így több „kisbuszt” kellene üzemeltetni, ezáltal a költségnek nem csökkennének, hanem még tovább nőnének; ráadásul tanítási időben a diákok miatt a kisbuszok kapacitása kevés lenne.
Felvetették, miért nincs félhavi bérlet – Balogh Gyula azt mondta, tapasztalataik szerint erre itt nem lenne igény, hiszen például havi bérletből is alig ötvenet tudnak csak értékesíteni. Balogh Gyula szerint az új rendszerben lesznek olyanok, akik „jól járnak, például a diákok olcsóbban tudnak utazni, míg a felnőttek bérlete várhatóan drágább lesz.”
Valaki azt javasolta, vegyék fel a kapcsolatot a helyi multikkal, így lehetne úgynevezett bevásárló járatokat is létrehozni, mint például Debrecenben, ahol a Hajdú Volán ingyenes járataival lehet eljutni a Cora hipermarketig – Balogh Gyula azt mondta, a kapcsolatfelvétel Berettyóújfaluban is megtörtént, ám a Tesco vezetősége elzárkózott ettől a lehetőségtől.
Megtudtuk, a buszközlekedést érintő változtatások még csak tervek, a véglegesítéshez a minisztérium hozzájárulása is szükségeltetik; s amennyiben ez megtörténik, 2-3 hónap tesztüzemmód várható, aztán pedig elemzik a tapasztalatokat.