artand001bakonszeg001darvas001komadi001korosszegapati001magyarhomorog001mezosas001nagykereki001szentpeterszeg001tepe001ujiraz001vancsod001

2024. május 21. kedd

Katalin Motel és Étterem

Berettyóújfalu, Király-Hágó u. 22.

06 (54) 401-537

06 (20) 421-9411

"A" menü:

Sárgaborsóleves

Barbecue csirkés tortilla tekercs hasábburgonyával

"B" menü:

Húsleves csigatésztával

Rántott szelet vegyes körettel

Heti desszert (800 Ft):

Oreo krémes palacsinta

HETI MENÜ ÉS ÉTLAP

Románia vízgazdálkodási vállalata (ANAR) állt elő az ötlettel, hogy öt folyó mentén hat megyében kerékpárutakat építsenek az árvízvédelmi gátakra, amelyek vadregényes tájakra is elviszik a turistákat, és a későbbiekben a magyarországi és szerbiai bicikliutakra is rácsatlakoznának.

A pályázati feltételek között szerepelt többek között, hogy a kerékpárutak ne zavarják a gátak karbantartását vagy az árvízvédelmet, egy szakasz minimum 10 kilométer hosszú legyen és érintsen legalább két települést, elsősorban olyanokat, ahol turistalátványosságok vannak.

Az ANAR megnyerte a 41,8 millió eurós pályázatot, a pontosan 426 kilométer kerékpárút kialakítását az országos helyreállítási terv (PNRR) keretében valósíthatják meg. A projekt hat megyében – Arad, Bihar, Dolj, Hargita, Maros, Temes – az Olt, a Maros, a Körösök, a Temes és Zsil folyók melletti védelmi gátakat érinti.

A pályázatból a legnagyobb szeletet Bihar megye hasította ki, ők 191 kilométert építhetnek a Körösök vízgyűjtő medencéjében, de azt egyelőre nem hozták nyilvánosságra, hogy pontosan milyen településeket érint. A második leghosszabb kerékpárutat Temes megye alakíthatja ki, két szakaszon. Az egyik szakasz a Temes partján lévő kis faluból, Bródpusztáról (Albina) indul a szerb határig, a másik pedig az Arad megyei Fönlakot (Felnak) köti össze a Temes megyei Nagycsanáddal (Cenad) a Maros mentén. Nagycsanádon tájvédelmi körzet látogatható a Maros mentén, ugyanakkor a település határállomás is a magyarországi Kiszombor felé. Fönlak mellett ott a Maros-ártér Tájvédelmi Körzet, átbarangolva közel a pécskai Maros-híd, ahonnan Nagylakon át tervezik a kerékpárút összekötését Makóval, Szegeddel.

Hargita megyében az Olt folyó mentén lévő gáton fut majd a bicikliút 45 kilométer hosszan, Maros megyében pedig összesen 34 kilométer épül a Maros mentén. Az egyik Marosszentannát (Sântana de Mures) fogja összekötni Maroskeresztúrral (Cristeşti), a másik pedig Petelével (Petelea). A legrövidebb útszakasz a déli Dolj megyében, a Zsil folyó mentén épül majd meg Zăval és Bechet között 25 kilométer hosszan.

Az ANAR nem titkolt szándéka, hogy olyan erdőségekbe, lápos, vadregényes tájvédelmi körzetekbe is eljuttassa a kerékpárosokat, amelyek eddig szinte megközelíthetetlenek voltak.

Mivel a pénzügyi forrás már rendelkezésre áll, rövid időn belül kiírják a közbeszerzést a kivitelezésre, amely három éven belül le kell záródjon.

A vízgazdálkodási vállalat azt is bejelentette, hogy a rákövetkező években további 3000 kilométernyi kerékpárutat akarnak kialakíttatni a gátakon, ennek tervezett költsége, szintén a PNRR-n keresztül 247,5 millió euró. Az újabb kiírás feltételei már keményebbek lesznek, a minimális szakasz hossza nem lehet 150 kilométernél rövidebb és legkevesebb három megyét kell érintsen. Ugyanakkor azt is előírják, hogy a fővonalról maximum 10 km-es mellékszakaszok ágazzanak le turisztikai látványosságok felé.

Fotó: Parcul Natural Lunca Mureșului / Facebook

You have no rights to post comments