artand001bakonszeg001darvas001komadi001korosszegapati001magyarhomorog001mezosas001nagykereki001szentpeterszeg001tepe001ujiraz001vancsod001

Románia vízgazdálkodási vállalata (ANAR) állt elő az ötlettel, hogy öt folyó mentén hat megyében kerékpárutakat építsenek az árvízvédelmi gátakra, amelyek vadregényes tájakra is elviszik a turistákat, és a későbbiekben a magyarországi és szerbiai bicikliutakra is rácsatlakoznának.

A pályázati feltételek között szerepelt többek között, hogy a kerékpárutak ne zavarják a gátak karbantartását vagy az árvízvédelmet, egy szakasz minimum 10 kilométer hosszú legyen és érintsen legalább két települést, elsősorban olyanokat, ahol turistalátványosságok vannak.

Az ANAR megnyerte a 41,8 millió eurós pályázatot, a pontosan 426 kilométer kerékpárút kialakítását az országos helyreállítási terv (PNRR) keretében valósíthatják meg. A projekt hat megyében – Arad, Bihar, Dolj, Hargita, Maros, Temes – az Olt, a Maros, a Körösök, a Temes és Zsil folyók melletti védelmi gátakat érinti.

A pályázatból a legnagyobb szeletet Bihar megye hasította ki, ők 191 kilométert építhetnek a Körösök vízgyűjtő medencéjében, de azt egyelőre nem hozták nyilvánosságra, hogy pontosan milyen településeket érint. A második leghosszabb kerékpárutat Temes megye alakíthatja ki, két szakaszon. Az egyik szakasz a Temes partján lévő kis faluból, Bródpusztáról (Albina) indul a szerb határig, a másik pedig az Arad megyei Fönlakot (Felnak) köti össze a Temes megyei Nagycsanáddal (Cenad) a Maros mentén. Nagycsanádon tájvédelmi körzet látogatható a Maros mentén, ugyanakkor a település határállomás is a magyarországi Kiszombor felé. Fönlak mellett ott a Maros-ártér Tájvédelmi Körzet, átbarangolva közel a pécskai Maros-híd, ahonnan Nagylakon át tervezik a kerékpárút összekötését Makóval, Szegeddel.

Hargita megyében az Olt folyó mentén lévő gáton fut majd a bicikliút 45 kilométer hosszan, Maros megyében pedig összesen 34 kilométer épül a Maros mentén. Az egyik Marosszentannát (Sântana de Mures) fogja összekötni Maroskeresztúrral (Cristeşti), a másik pedig Petelével (Petelea). A legrövidebb útszakasz a déli Dolj megyében, a Zsil folyó mentén épül majd meg Zăval és Bechet között 25 kilométer hosszan.

Az ANAR nem titkolt szándéka, hogy olyan erdőségekbe, lápos, vadregényes tájvédelmi körzetekbe is eljuttassa a kerékpárosokat, amelyek eddig szinte megközelíthetetlenek voltak.

Mivel a pénzügyi forrás már rendelkezésre áll, rövid időn belül kiírják a közbeszerzést a kivitelezésre, amely három éven belül le kell záródjon.

A vízgazdálkodási vállalat azt is bejelentette, hogy a rákövetkező években további 3000 kilométernyi kerékpárutat akarnak kialakíttatni a gátakon, ennek tervezett költsége, szintén a PNRR-n keresztül 247,5 millió euró. Az újabb kiírás feltételei már keményebbek lesznek, a minimális szakasz hossza nem lehet 150 kilométernél rövidebb és legkevesebb három megyét kell érintsen. Ugyanakkor azt is előírják, hogy a fővonalról maximum 10 km-es mellékszakaszok ágazzanak le turisztikai látványosságok felé.

Fotó: Parcul Natural Lunca Mureșului / Facebook

You have no rights to post comments