artand001bakonszeg001darvas001komadi001korosszegapati001magyarhomorog001mezosas001nagykereki001szentpeterszeg001tepe001ujiraz001vancsod001

2024. április 23. kedd

Katalin Motel és Étterem

Berettyóújfalu, Király-Hágó u. 22.

06 (54) 401-537

06 (20) 421-9411

"A" menü:

Vegyes zöldségkrémleves

Mozzarellával-kolbásszal grillezett karajszeletek jázmin rizzsel, kukorica salátával

"B" menü:

Húsleves csigatésztával

Rántott szelet vegyes körettel

Heti desszert (800 Ft):

Túrós palacsinta

HETI MENÜ ÉS ÉTLAP

Ahhoz, hogy tudjuk, mikor és hogyan kell lecserélni a féktárcsát, előbb érdemes megismerni magát ezt a fontos elemét a fékrendszernek. Nélkülözhetetlen darabról van szó, fő funkciója ugyanis az autó lassítása, megállítása. A fékezés elengedhetetlen eleme tehát, ami a használat során minden fékezéskor komoly munkát végez, nagy terhelést visel el. Az autó lassítása és megállítása során felszabaduló hő elvezetését is ez az eszköz teszi lehetővé.

A féktárcsának összefoglalva tehát két alapvető szerepe van: az egyik a forgó mozgás átalakítása fékező erővé, míg a másik a hő leadása, amit a fékbetétek súrlódása okoz.

Miért fontos a féktárcsa típusa?

A féktárcsák típusai többfélék, ezek kiválasztásában nem csak az autónk típusa, hanem a vezetési stílusunk is fontos szerepet kap. Több típusú tárcsa létezik tehát, ezeknek eltérő a mintázata és anyaga, aminek eredménye, hogy eltérő tulajdonságokkal is rendelkeznek. Az autoalkatreszonline24.hu információi szerint a féktárcsák a következők lehetnek: lyukacsos, szellőztetett és bevonatolt féktárcsák, ezek mindegyike különböző előnyöket kínál a hőleadás, a kopásállóság, valamint a teljesítmény szempontjából is.

A lyukacsos vagy perforált, mart féktárcsa furatokkal ellátott, amik a jobb hőleadást biztosítják, és eközben a fékbetétek felületét is óvják, mivel a víz, a por és egyéb szennyeződések eltávolítását is elősegítik. Ez a típus tehát hatékonyan működik, jobban bírja a vizet, és az előbbieknek köszönhetően a féktárcsa felületének hűtése aktívabb, ami egészében véve csökkenti a fékrendszer hőterhelését. A lyukacsos féktárcsák hátránya, hogy a furatok befolyásolhatják a fékhatást, valamint megnövelhetik a kopás mértékét, a fékezés zajosabb lehet.

A szellőztetett féktárcsa a lyukacsos típus továbbgondolt változata, aminél a furatokat átvezető csatornákkal kombinálják, amelyek segítik a levegő áramlását a féktárcsa körül. Ez a típus általában a nagyobb terhelésnek kitett első tengelyen bevett változat. Az átvezető csatornák fő funkciója, hogy javítják a hűtés hatékonyságát, de eközben növelik a féktárcsa kopásállóságát.

A bevonatolt vagy kerámia féktárcsa -- ahogy a neve is mutatja -- egy speciális anyagból készül, amely speciális kialakítása révén komoly kopásálló tulajdonsággal rendelkezik, és emellett kiemelten magas a hőtűrése is. Az ebbe a típusba tartozó féktárcsák általában a magasabb kategóriájú járművekben, például sportautókban vagy luxusautókban találhatóak. A bevonatolt féktárcsák kevésbé kopnak, mint a már bemutatott öntöttvasból készített változatok, további előnyük, hogy kevesebb port és koszt termelnek.

Hogyan cseréljük le a féktárcsákat?

A féktárcsák használat közben folyamatosan kopnak, és állandóan nagy igénybevételnek vannak kitéve. Így nem meglepő, hogy a megtett kilométerekkel folyamatosan vékonyodnak, korrodálódnak,megrepednek, azaz idővel elhasználódnak, és időnként cserélni kell őket, hogy a járművek továbbra is biztonságosan tudjanak közlekedni.

A féktárcsák cseréjével kapcsolatos információk a startszerviz.hu-ról származnak.

Amennyiben nem vagyunk jártasak a szerelésben, célszerű szervizbe vinni az autót, szakemberhez fordulni abban az esetben, ha cserére van szükségünk. Ellenőrizni kell a féktárcsák vastagságát, és amennyiben a gyári minimum alatti vastagsággal találkozunk, mindenképpen váltsunk új féktárcsára. Érdemes viszont azt is megvizsgálni, hogy milyen mértékű a kopás, hiszen sokszor némi csiszolással is hosszabbíthatunk az élettartamon.

Hogy ez mit jelent? Minden gyártó a műszaki leírásban közli az autóhoz tartozó minimum féktárcsa vastagságot, amellyel még működőképes a jármű. Ezt a vastagságot tolómérővel lehet mérni, és arra kell ügyelni, hogy amennyiben az eredetihez képest 1-3 mm-nél nagyobb az eltérés, azonnali cserére van szükség. Az előbbieket az éves ellenőrzéskor megnézethetjük szakemberrel, de ha van némi gyakorlatunk az autó szerelésében, valamint rendelkezünk a művelet végrehajtásához szükséges eszközökkel -- új féktárcsa szett, megfelelő szerszámkészlet a kerekek és a fékrendszer alkatrészeinek eltávolításához és visszatételéhez, drótkefe, féktisztító, féknyereg visszanyomó, munkakesztyű, védőszemüveg -- akkor akár mi magunk is megoldhatjuk a műveletet, az ellenőrzéstől a cseréig.

You have no rights to post comments