precizbanner

epervasa15

tavasz18.01

egeszsegesvaros

tavaszbanner2020

eszakiipar

gazdatavasz

iparterulet

aurabannermedium2

berettyokartya2019

LizArt Design hajas

coaching2

BoPi nyito banner uj

helyijárat

zoldvaros

2020. június 3. szerda

Katalin Motel és Étterem

Berettyóújfalu, Király-Hágó u. 22.

06 (54) 401-537

06 (20) 421-9411

INGYENES házhozszállítás!

"A" menü:

Sárgaborsóleves

Sonkával töltött csirkemell rántva, zöldséges rizzsel

"B" menü:

Húsleves csigatésztával

Rántott szelet vegyes körettel

A heti desszert: Feketeerdő szelet 500 Ft/adag

HETI MENÜ ÉS ÉTLAP


piri2
Bessenyei ltp. üzletsor
06 (30) 596-1883

06 (30) 260-6040

INGYENES házhozszállítás!

"A" menü:

Gyümölcsleves

Sült oldalas tört burgonyával

"B" menü:

Paradicsomleves

Brassói aprópecsenye sült burgonyával

HETI MENÜ ÉS ÉTLAP

veradas

ZöldVáros Szerelempark

koboreb

hasznaltkicsi

ilonatavasz2020  

 

Kerékpárral közlekedni praktikus, olcsó és egészséges foglalatosság. Amióta pedig kerékpárutak épülnek, biztonságos is! Vagy mégsem?

Berettyóújfalu városában örvendetes módon évről évre növekszik a kerékpárutak hossza. Jelenleg több mint 10 km-nyi úton biciklizhetünk biztonságosan, a veszélyes közúti forgalomtól elszigetelve. Statisztikai adatok szerint 2009. és 2010. között 16 kerékpáros baleset történt városunkban, az ezt követő időszakban az ilyen jellegű balesetek száma 4-re csökkent. Az esetek között akadt olyan, amikor kerékpár kerékpárral találkozott szerencsétlen módon, okozott balesetet gépi meghajtású jármű, valamint elektromos kerékpár által kiváltott ütközés is szerepelt a palettán. A legtöbb galibát azonban a kerékpárutat gyalogos közlekedés céljából használók okozzák.
 
Személyes tapasztalatai szinte mindenkinek vannak erről a bagatellnek tűnő dologról, de a veszély mindig ott leselkedik ránk, ahonnan nem is várnánk. Jómagam is csámborogtam már át nagy igyekezetemben a járdával egybeépült kerékpársávba, hogy aztán szinte pánikszerűen ugorjak el a felháborodottan csengető kerékpáros elől.
 
A legtöbb probléma a járdával egybeépült kerékpársáv használatából adódik tehát. Lehet-e ott gyalogosnak közlekednie vagy sem, használhatja-e a kerékpáros a gyalogosjárdát, vagy tilos arra ráhajtania?
 
Az 1/1975.(II.5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól (ismertebb nevén a KRESZ) felsorolja, hol lehet kerékpárral közlekedni. A kerékpárút, a kerékpársáv, a nyitott kerékpársáv (érdekesség, hogy ilyen csak 2010. január 1. óta létezik a KRESZ-ben), a kerékpár által is használható buszsáv, vagy az úttestre felfestett kerékpáros nyom esetében viszonylag egyszerű a meghatározás, hiszen ezekben az esetekben nem ”keveredik” a biciklis a gyalogossal.
 
A gyalog- és kerékpárúttal már bonyolultabb helyzet, de a jogszabály 13. paragrafusának, 1 bekezdésének, í) pontja egyértelműen fogalmaz: „A gyalog- és kerékpárút, a gyalogos, a kerekes szék és a kétkerekű kerékpár közlekedésére kijelölt út. Ha a gyalogos és a kerékpáros forgalmat burkolati jel választja el, a gyalogos és a kerékpáros csak az útnak a részére kijelölt részén közlekedhet.„  A kerékpáros tehát nem térhet át a gyalogos sávjába, a gyalogos pedig nem léphet be a kerékpároséba. Azokon a helyeken ahol ilyen gyalog és kerékpárút épült fokozottan kell figyelni mindkét félnek. Elvileg büntethető az, aki vét a szabályok ellen, de én még nem találkoztam olyan gyalogossal, akit megbüntettek, azért mert a kerékpársávban bandukolt. Itt csak a figyelmeztetés, a figyelemfelhívás lehet a célra vezető eszköz.
 
Városunk kerékpárútján sűrűn tapasztalom,  azt gondolják a kerékpárosok az csak az övék, oda gyalogos fel nem teheti a lábát, illetve fordítva; azt gondolja a gyalogos, a kerékpárút ugyanúgy az övé is, pedig nem, hiszen néhány méterrel odébb "fut" a gyalogjárda, s a tábla is jelzi, ez a szakasz csakis a kerékpárosoké. 
 
Azért is érdemes megfigyelni a kihelyezett KRESZ-táblákat, mert van olyan kereszteződés, ahol a kerékpárosnak kell elsőbbséget adni, ellentétben azzal a tévhittel, mely szerint a kerékpárúton a kerékpárosnak mindig elsőbbsége van .
 
Másik fontos kérdés, hol NEM lehet kerékpárral közlekedni. A táblával jelölt tiltások egyértelműek, a legtöbb probléma abból adódik, ha a biciklis a járdán közlekedik, ami pedig szigorúan tilos. Kivétel itt is akad: a 12 évnél fiatalabb gyermek közlekedhet kerékpárral a járdán, legfeljebb 10 km/h sebességgel! A járda a gyalogosoké, erre nagyon figyeljünk; egyes kutatások szerint járdán biciklizni 2-3-szor veszélyesebb, mint az úttesten. 
 
Ha már a sebességhatároknál járunk. Az önálló kerékpárúton (tehát ami mellet nem fut gyalogos járda), a megengedett legnagyobb sebesség 30 km/h. A gyalogúttal kombinált kerékpárúton ugyanez a sebességhatár 20 km/h. A gyalogos-kerékpáros zónában (ez táblával van jelezve), a kerékpárosok száméra kijelölt részen a megengedett sebesség 20 km/h, a zóna többi részén 10 km/h. 
 
Sokan legyintenek ezekre a sebességhatárokra, mondván senki nem tartja be őket, de egy esetleges baleset bekövetkeztekor a helyszínelők a féknyomból (ugyanúgy ahogyan a gépi erővel hajtott járműveknél) meg tudják határozni milyen sebességgel haladt a kerékpár a baleset bekövetkeztekor, és ez komoly tényező lehet a későbbi büntetés, vagy kártérítés kiszabásakor. A KRESZ idevonatkozó szabályait tehát tanácsos mindig illő komolysággal figyelembe venni!
 
E helyen most nem tárgyaltuk részletesen a kerékpáros közlekedésben való részvétel egyéb feltételeit, de azok mind megtalálhatóak a jogszabályban, elindulás előtt ajánlatos ismereteinket felfrissíteni. Járművünk felszereltsége legalább annyira fontos, mint az, hogy mi magunk járművezetésre alkalmas állapotban üljünk kerékpárra, védőfelszereléseinket, kerékpár-tartozékainkat magunkkal vigyük, és betartsuk mindazokat a szabályokat (elsőbbségadás, szabályos kanyarodás stb.) amelyekkel a forgalomban találkozhatunk.
 
Lassan elmúlik a tavasz és jön a nyár, kapjuk elő a bicajt a garázsból, fészerből, és pattanjunk nyeregbe, de mindeközben tartsuk be a szabályokat, vigyázzunk magunkra és egymásra!
Szóljon hozzá!